Hej, jag har förstått att en "normal" elinstallation kan gå på ca 1000 kr/kvm.
Vi gör nu en tillbyggnad om 93 kvm och har fått en kostnadsuppskattning på ca 187.000-250.000 kr och det känns helt absurt. Elektrikern som givit detta har vi jobbat med förut och har en relation med. Jag frågade hur det kan komma sig att det blir så dyrt och han hävdar pga några spottar (7 st i köket), 2 st lampor på en loftvägg, belysning inne i walk-in-skafferi, plejd, integrering mot befintlig elcentral och utbyggnad av denna.
Är detta rimligt tycker ni? Vad ska jag göra?
Mvh Cajsa
 
  • Gilla
rogra96 och 1 till
  • Laddar…
Fråga en eller två andra installatörer så får du bättre överblick. Och jag tycker det låter dyrt utan att veta vad och ur mycket jobb det handlar om.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
B
E elmont skrev:
Fråga en eller två andra installatörer så får du bättre överblick. Och jag tycker det låter dyrt utan att veta vad och ur mycket jobb det handlar om.
Om du inte vet hur mycket jobb det är så kan du ju inte säga att de låter dyrt.

Att något är dyrt verkar va standard här på forumet.
 
  • Gilla
mxjolle och 11 till
  • Laddar…
Ang. spottarna, så kan du ju välja några som går på 12 V eller konstantström och sedan be elektrikern sätta upp ett eluttag på lämplig plats. Därefter kan du själv montera och koppla in dessa.
Det är inte rocket science att montera spotlights i ett hål och använda snabbkopplingar.
 
  • Gilla
ullis54 och 2 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Om du inte vet hur mycket jobb det är så kan du ju inte säga att de låter dyrt.

Att något är dyrt verkar va standard här på forumet.
Jag kan säga det pga att jag har en mycket lång och bred erfarenhet av den typen av arbete och VET vad man kan få för dom angivna summorna och vad det jobb som det frågas om NORMALT borde kosta.
MEN naturligtvis kan kostnader skena vid mycket speciella tillfällen.
 
  • Gilla
Lilllen och 13 till
  • Laddar…
Vad kostar en elektriker i timmen?
Om vi säger att det är matetial för 10 000 kr och elektrikern kostar 1000 kr i timmen så kan man undra vad elektrikern ska göra i 200 timmar?
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 10 till
  • Laddar…
Z
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad kostar en elektriker i timmen?
Om vi säger att det är matetial för 10 000 kr och elektrikern kostar 1000 kr i timmen så kan man undra vad elektrikern ska göra i 200 timmar?
Vart får du 10.000 i material från? Materialet kan lika gärna kosta 100.000.
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
H
Z Zharz skrev:
Vart får du 10.000 i material från? Materialet kan lika gärna kosta 100.000.
Eller hur! Eller 1000000? Det kanske kommer från Ahlsell.....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
perror och 45 till
  • Laddar…
H
Fast då kan man alltid trösta sig med rabatten
 
  • Haha
  • Gilla
YuGi och 11 till
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
Vart får du 10.000 i material från? Materialet kan lika gärna kosta 100.000.
Och vad får du 7 spottar, ett par lampor, några uttag med tillhörande ledningar till? 10k tog jag i överkant. Likaså elektrikerlönen.
Med 100k i material är det fortfarande 2,5 veckors heltidsarbete för en överkvalificerad elektriker. :thinking:
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
C cajsastinab skrev:
Hej, jag har förstått att en "normal" elinstallation kan gå på ca 1000 kr/kvm.
Vi gör nu en tillbyggnad om 93 kvm och har fått en kostnadsuppskattning på ca 187.000-250.000 kr och det känns helt absurt. Elektrikern som givit detta har vi jobbat med förut och har en relation med. Jag frågade hur det kan komma sig att det blir så dyrt och han hävdar pga några spottar (7 st i köket), 2 st lampor på en loftvägg, belysning inne i walk-in-skafferi, plejd, integrering mot befintlig elcentral och utbyggnad av denna.
Är detta rimligt tycker ni? Vad ska jag göra?
Mvh Cajsa

Är det ENBART för elen du fått offert !??! Skulle du kunna lägga upp offerten så man kan se omfattningen ?
 
Vart har du hört att el kostar 1000kr/kvm. , Nån med koll eller grannen som höftat ?
 
Ca 1000-1600 kr per kvm är vad man normalt räknar med vid nybygge
Tycker att du ska ta in fler offerter och fråga även om vad dom tar om det skulle vara på löpande
Ger de en offert tar dom höjd för ev problem och priset blir därefter
Har du en bra elektriker och litar på denne så ta det på löpande med rimliga mtrlpåslag
 
  • Gilla
kizen och 3 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Att något är dyrt verkar va standard här på forumet.
Lika standard som att du alltid kommer dyka upp och försvara hantverkaren i alla trådar oavsett hur orimlig prissättningen är.
 
  • Gilla
Fairlane och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.