R Ronny68 skrev:
Sågade bort lite av den kant som sticker ut av garderobsväggarna. Då smög sockeln in fint mot garderoben :)
Hej. Jag håller på med detta precis nu, och undrar om vilket verktyg som är bäst att använda för att kapa ur garderoben så den passar mot golvsockeln.
 
  • Garderobsdel som behöver kapas för att passa mot vit golvsockel och ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rita av listens form. Grovsåga med sticksågen.

”Tugga” bort det sista med sticksågsbladet rakt mot materialet. Dvs många små tugg MOT linjen istället för att försöka såga längs med linjen.
 
S skogstomten skrev:
Rita av listens form. Grovsåga med sticksågen.

”Tugga” bort det sista med sticksågsbladet rakt mot materialet. Dvs många små tugg MOT linjen istället för att försöka såga längs med linjen.
Tack! Ska testa. Lyckligtvis kan jag gömma de som blir fula pga har 5 st garderober.
 
Kapa inte garderoben, kapa listen. Att figuråga efter den listen är dömt att misslyckas.

Ställ garderoben mot listen där du skall ha den. Dra ett sträck på vardera sida av garderoben på listen. Ta en feinsåg och såga efter strecket. Ta ett rakblad och skär i överkant på list så att ingen färg eller tapet följer med när du tar bort den sågade listen. Ta bord den sågade listbiten. Spara listbiten, ifall du vill flytta på garderoben i framtiden. Tryck in garderoben mot väggen. Klart. Perfekt resultat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maverick-ick och 6 till
  • Laddar…
Det var min första tanke också. Men när jag pratade med snickaren som renoverar resten av lägenheten rekommenderade han inte det. Nu blir det så att han får justera in garderoberna helt enkelt.
 
F finnemang skrev:
Kapa inte garderoben, kapa listen. Att figuråga efter den listen är dömt att misslyckas.

Ställ garderoben mot listen där du skall ha den. Dra ett sträck på vardera sida av garderoben på listen. Ta en feinsåg och såga efter strecket. Ta ett rakblad och skär i överkant på list så att ingen färg eller tapet följer med när du tar bort den sågade listen. Ta bord den sågade listbiten. Spara listbiten, ifall du vill flytta på garderoben i framtiden. Tryck in garderoben mot väggen. Klart. Perfekt resultat.
Tack för bra tips. Vågade på mig stt såga listen när den satt fast. Använde magnet och hittade tre listskruvar som jag karvade ut - så jag slapp till och med kofoten och väggen bevarades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.