Dottern flyttar till egen lägenhet snart och vill automatisera belysningen. Vad är enklast möjliga lösning?
 
Enklare än så här blir det inte:

LED-lampa från Philips med E27-sockel och skymningsrelä, lyser med behagligt ljus på 806 lumen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så beskriver du lite mer ingående vad ni vill uppnå. ;)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Ja det blev väl kortfattat

Hon vill kunna schemalägga belysning, det är väl i stort sett hennes önskemål
 
P pfb skrev:
Hon vill kunna schemalägga belysning
Pratar vi om att tända "mysbelysning" när det mörknar är väl en traditionell timer både enklast och billigast. Fortfarande känns dock kravspecen väl tunn för att ge vettiga råd. Pratar man "automation" tänker nog många även på exempelvis fjärrstyrning av något slag (appar/fjärrkontroller/på distans). Inga sådana önskemål?

Edit: Enklast för övrigt? Enklast att installera? Enklast att använda? Eller helt enkelt billigast?
 
Två dåliga inlägga i samma tråd, jag får skärpa mig.

Hon vill ha någon form av automatisering av belysningen. Hon vill kunna ställa in tändning/släckning efter solens upp- och nedgång, så någon form av intelligens behövs ("fasta" timers duger inte). Hon vill också kunna styra allt via telefonen (tända i köket om hon måste gå upp och ta en nattmacka t.ex.). Hon har inga önskemål om att kunna koppla in termometer, vattenmätare, etc. utan bara lampor.

Hemma kör jag en paj med z-wave och 433mHz men det känns som overkill. Tellstick skulle kanske vara något, men hur är det med sånadäringa wi-fi pluggar, är inte det ännu enklare? Då behöver man ingen controller? Zigbee finns väl också, men det har jag ingen erfarenhet av.
 
P pfb skrev:
Två dåliga inlägga i samma tråd, jag får skärpa mig.

Hon vill ha någon form av automatisering av belysningen. Hon vill kunna ställa in tändning/släckning efter solens upp- och nedgång, så någon form av intelligens behövs ("fasta" timers duger inte). Hon vill också kunna styra allt via telefonen (tända i köket om hon måste gå upp och ta en nattmacka t.ex.). Hon har inga önskemål om att kunna koppla in termometer, vattenmätare, etc. utan bara lampor.

Hemma kör jag en paj med z-wave och 433mHz men det känns som overkill. Tellstick skulle kanske vara något, men hur är det med sånadäringa wi-fi pluggar, är inte det ännu enklare? Då behöver man ingen controller? Zigbee finns väl också, men det har jag ingen erfarenhet av.
Har svårt att se att något kan vara enklare än Shelly idag. ingen hub, app som fynkar de flesta typerna av både puckar, pluggar och lappor tillgängliga, integrerat med de stora, google, alexa och nya plus serien även med apple. Dessutom väldigt prisvärda.
https://shelly.cloud/
 
  • Gilla
Wittlock
  • Laddar…
Philips Hue eller IKEA Trådfri tänker jag spontant. Enkelt att komma igång med (kräver inget meckande med elinstallationen), nackdelen är ju att man får lära sig att låta bli de vanliga strömbrytarna och använda fjärrkontroll/mobil istället. Men däremot har man ju tillgång till lampor som kan växla mellan flera färger/färgtoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.