Hej!
Bygger garage och har använt mig av utegips (Norgips X9) istället för vindduk. Efter att ha skruvat upp gipsen, slagit på läkt och panel så avfuktade jag i 2 veckor i kombo med att värma upp garageytan. Sedan isolerade jag väggarna och fortsatte avfukta ytterligare 1 vecka. Nu när jag skulle ta upp hål för ventilation och tog bort isoleringen för att komma åt så upptäcker jag att det var fuktigt (28% enligt fuktmätare) bakom isoleringen och att det blivit påväxt/mögel på vissa partier. På långsidan av garaget så var påväxten nere mot syll (se bild) och på kortsidan så var påväxten i anslutning till väggreglarna (se bilder). Vad kan ha orsakat detta och framför allt, går det att sanera? Det är inga stora områden det handlar om och det luktar inte.


Hörn av garage med träreglar och fuktfläckar på utegips, tecken på mögelpåväxt vid syllen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelpåväxt längs en träsyll mot en grå utegipsskiva i ett garage under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt och mögelpåväxt längst ned på en vägg där utegips möter träregel i ett garagebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel och påväxt längst ned på en vägg av utegips i ett garage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett garage med synlig träsyll och vägg av utegips, med tecken på fukt och mögelpåväxt vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel påväxt längs syllen på en vägg med brunt utegips och trägolv, tecken på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad gjorde du?
Jag har ungefär samma problem efter att ha kikat bakom isoleringen.
 
Tog ur isoleringen körde avfuktare i ca 3 veckor samt besprutade berörda områden med Jape Mögelfri 2 ggr. Efter detta var en bekants svärfar, vilken jobbar med bl.a. mögelsanering, där och kikade. Han tyckte att jag inte hade något att oroa mig för från första början men att allt såg bra ut och att jag kunde isolera och slå på skivor utan problem.
//D
 
  • Gilla
Husfrömmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.