jag ska bygga själv badrumet i min villa västervik är det någon som har gjort detta.jag vill veta hur mycket kakel ock klinkers går åt?
 
lester skrev:
jag ska bygga själv badrumet i min villa västervik är det någon som har gjort detta.jag vill veta hur mycket kakel ock klinkers går åt?
Visningshuset i Kumla är ett Västervik där de också har byggt själva med kakel o klinkers. Visning nästa helg har jag sett!
Ska du ha element plus golvvärme?
 
lester skrev:
jag ska bygga själv badrumet i min villa västervik är det någon som har gjort detta.jag vill veta hur mycket kakel ock klinkers går åt?
Lester
Har du en Västervik? Var i landet?
/POB
 
ollefisk skrev:
Visningshuset i Kumla är ett Västervik där de också har byggt själva med kakel o klinkers. Visning nästa helg har jag sett!
Ska du ha element plus golvvärme?
ollefisk
Visning av Västervik i april, i Kumla
Måste kolla med säljaren. Intressant!

/POB
 
ollefisk skrev:
Visningshuset i Kumla är ett Västervik där de också har byggt själva med kakel o klinkers. Visning nästa helg har jag sett!
Ska du ha element plus golvvärme?
ollefisk
Visning av Västervik i april, i Kumla
Måste kolla med säljaren. Intressant!

/POB
 
lester skrev:
jag ska bygga själv badrumet i min villa västervik är det någon som har gjort detta.jag vill veta hur mycket kakel ock klinkers går åt?
Jag förutsätter att du är medveten om att du inte själv kan utföra tät- och ytskikt i badrummet utan måste anlita ett företag/person som är godkänd (har behörighet av Per/Gvk) att utföra sådana arbeten. I annat fall kommer inte villaförsäkringsbolaget att försäkra risken för vattenskador genom golv/vägg.
Försäkringsbolagen är numera, p.g.a. det ökande antalet skadefall, mycket observanta på detta.
 
carlssoni skrev:
Jag förutsätter att du är medveten om att du inte själv kan utföra tät- och ytskikt i badrummet utan måste anlita ett företag/person som är godkänd (har behörighet av Per/Gvk) att utföra sådana arbeten. I annat fall kommer inte villaförsäkringsbolaget att försäkra risken för vattenskador genom golv/vägg.
Försäkringsbolagen är numera, p.g.a. det ökande antalet skadefall, mycket observanta på detta.
Det kan man väl visst. Om man gör arbetet "fackmannamässigt" som det heter.
Eller har jag fel?
 
Du har alldeles rätt marelb, carlssoni har fel.
 
Det är faktiskt så att vissa försäkringsbolag kräver att arbetet skall vara utfört av person med behörighet för att arbete som detta skall anses vara fackmässigt.

Vad gäller byggfelsförsäkringen så kräver exempelvis Gar-Bo, som f.ö. byggfelsförsäkrar Smålandsvillans åtagande, detta.
I Gar-Bos villkor står det som följer under punkt 8.4 Tätskikt i våtrum:
"Tätskikt och ytskikt i våtrum skall utföras av behörig personal och enligt anvisningar från GVK, PER ellr MVK, för att försäkringen skall omfatta dessa delar."

Detta gäller fr.o. m villkorsändring i december 2004.
 
Jag har varit med om att länsföräkringar har försökt hävda att det inte räknas som fackmässigt om inte ett behörigt företag har gjort det, men när jag pressade killen på om det verkligen var så att de inte betalade ut ersättning för en skada om jobbet är rätt gjort så kröp det fram att "jo, måste vi ju göra förstås". har aldrig hört talas om ett fall där försäkringsbolaget kunnat neka ersättning för en skada i ett badrum där arbetet varit fackmässigt utfört.

Men sedan är det ett viss moment 22 i hela föräkringsfrågan. Försäkringsbolaget ersätter bara skador om det är fackmässigt utfört. Frågan är då vilka skador som kan uppstå? Är det ett läckande rör i vägg som orsakar skadan så behöver man knappast kika på om det är ett behörigt företag som gjort tätskikt, och är det ett läckande tätskikt så är jobbet antingen fel utfört eller så är det fabrikationsfel på materialet.
 
För oss gick det åt 19kvm väggkakel och 5kvm golvkakel ungefär. Då har vi ett "gammalt" västervik med 2,4 i takhöjd. Långväggen är ca 2,4m lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.