Jag kan väl tycka att det vid avstyckningen skulle ha upprättas ett servitut för borrhålet (säljaren var ju väl medveten om var hålet var).
Det kan vara värt att kontakta stadsarkitektkontoret på kommunen och fråga vad de anser.

Jag kan inte tycka att det är OK av säljaren att sälja en fastighet där delar ligger utanför tomtgräns utan att meddela (eller åtgärda). En säljare har en begränsad upplysningsplikt men i detta fallet rör det sig om något som kan klassas som "svartbygge" och då är säljaren en skyldighet.

Denna har matnyttig info som torde klassa in på detta fall: https://lawline.se/answers/upplysningsplikt-for-fastighetssaljare
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
I offentliga uppgifter står oftast bara på vilken fastighet hålet finns plus en koordinat med 100 m osäkerhet. Möjligen har säljaren en ritning i huspärmen där hålets läge framgår eller en skylt på fasaden.
Enda sättet att hitta hålet på min tomt är att gräva längs med kollektorslangen. Gräva=inverkan. På brunnskartan ser det ut som att hålet ligger under huset.
Om ingen skylt eller ritning finns skulle jag hävda dolt fel om hålet var på fel fastighet.
Så här tänker jag: Undersökningsplikten är mycket långtgående. Och man behöver inte gräva. Om man inte ens frågat säljaren var borrhålet finns har man inte försökt undersöka och då har man inte uppfyllt undersökningsplikten i den delen och får svårt att hävda dolt fel. Felet finns hos grannen, och det är inte ett dolt fel. Säljaren har borrat när allt var en fastighet och har sedan inte tänkt på att det kunde vara ett problem på vilken fastighet borrhålet hamnat när fastigheten styckades. Och därför har säljaren inte funderat på den saken eller tänkt på att upplysa om det.
 
harry73 harry73 skrev:
då får du gärna läsa inlägg #88 och säga var jag har fel. Därefter kan vi diskutera vidare
Jag har läst det inlägget. Jag tycker inte du har fel, jag har en känsla skrev jag och det är ju rätt tunt. Däremot är ju det klart i lagtexten som du citerar att man behöver ett servitut, annars måste det ”medföra betydande kostnad eller olägenhet”. Tveksamt om ett borrhål fyller det kravet. 100’ är nog inte en betydande kostnad. Olägenheten att flytta hålet är liten.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Problemet är ju att TS granne inte kan använda sin fastighet på det sätt vederbörande har tänkt. Så ur min synvinkel är grannen den som lidit mest skada.
Om grannen går på TS så blir förmodligen lösningen som du är inne på ett (framtvingat) servitut. Vill grannen ha bort energibrunnen för att kunna bygga sin pool så måste hen gå på säljaren och få en ny brunn på säljarens bekostnad.

Så den som sitter med svarte petter är grannen.
Jag håller som sagt med om att grannen just nu sitter med svarte petter, men det i sig innebär inte att denne kan rikta anspråk på säljaren. Jag ser fortfarande inte hur frågan ur grannens perspektiv skulle kunna tolkas på annat sätt än att TS fastighet gör ett intrång, och då är det nuvarande ägare (TS) som är den naturliga motparten.

Då hamnar TS med svarte petter och han kan i sin tur då förhoppningsvis spela kortet vidare till säljaren.

Jag tror att vi alla hoppas att säljaren i slutänden blir den som hamnar med svarte petter då det är denne som i allt väsentligt skapat problemet genom att sälja fastigheterna utan klara servitut. Men som andra varit inne på är det långt ifrån givet beroende på köparens undersökningsplikt och det eventuellt relativt lilla värdet av felet.
 
  • Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Hur gör man om man behöver utföra service? Iaf köparens undersökningsplikt ligger nog TS till ganska stor last. Därav är det viktigt att exakt veta vad som sålts.

Energibrunnen är/var ju ett fastighetstillbehör innan avstyckningen men då den inte har något nyttjanderättsavtal så hör den inte till fastigheten längre enligt jordabalken (min enkla läsning). Men som tidigare sagts så river man ju inte upp en massa saker bara för att det råkar finnas i marken. Många kablar kan ju få ledningsrätt i efterhand. Och förr i tiden så grävde man ju ner avlopp över fastighetsgränser och dessa kan man ju inte bara koppla bort hur som helst.

Möjligen så blir det en bedömning av olägenheten för grannen mot nyttan för TS. Dock så tror jag inte det kommer redas ut av domstol. Det kostar för lite för att det skall vara lönt att låta domstol hantera det. I princip så behöver man bara ett nytt borrhål och det bör kosta mindre än 100kkr. Troligtvis kommer den kostnaden hel eller i delar hamna på de parter som detta rör.
Jordabalken skiljer på tvådimensionella och tredimensionella fastigheter, existerande anläggningar under mark kan du inte flytta eller förstöra hursomhelst, även om du är markägare.
 
M Mathias Märsta skrev:
Så här tänker jag: Undersökningsplikten är mycket långtgående. Och man behöver inte gräva. Om man inte ens frågat säljaren var borrhålet finns har man inte försökt undersöka och då har man inte uppfyllt undersökningsplikten i den delen och får svårt att hävda dolt fel. Felet finns hos grannen, och det är inte ett dolt fel. Säljaren har borrat när allt var en fastighet och har sedan inte tänkt på att det kunde vara ett problem på vilken fastighet borrhålet hamnat när fastigheten styckades. Och därför har säljaren inte funderat på den saken eller tänkt på att upplysa om det.
När du köper en fastighet så köper du den som den är när det gäller anläggningar under mark, kan finnas allt möjligt nedgrävt som inte är ditt även om det går i din mark, dock finns det normalt ledningsrätter och servitut för det givetvis.

Äganderätten är begränsad under mark på ett annat sätt än ovan mark, tex så kan du i princip inte hindra någon från att leta mineraler och bryta mineraler på din mark om de får alla tillstånd på plats (gäller ej tomtmark dock), och du har givetvis rätt till ersättning.
om så sker.
 
Tredimensionella fastigheter handlar primärt om hur fastigheter kan delas på höjden ovan jord. Det har inte att göra med TS situation. Även minerallagen synes rätt ointressant i sammanhanget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
M Mamba skrev:
Gräv ur och sänk toppen på borrhålet så grannen kan bygga pool ovanpå,det rör sig om 2 m kanske.
Precis som jag också tänkte, poolen kyls av och nya grannen kan åka skridskor året om
 
B Beje.B skrev:
Precis som jag också tänkte, poolen kyls av och nya grannen kan åka skridskor året om
Har du minusgrader i hålet så är det bättre att borra ett nytt.
 
Riktigt intressanta diskutioner. Tack jag uppskattar verkligen allas engagemang. Jag har lyckats få lite mer information om hur det ligger till. Så jag tar det från början..

1. Säljaren som jag köpte av delade tomten i tre delar. var av ett är det hus jag köpte.

2. När han delade tomten så var han fullt medveten att det ligger bergvärme i tomten.Uppenbart har han undanhållit det information när tomten delades. Annars hade han varit tvungen att ha servitutet för det. Då Tomten kanske inte skulle vara traktivt att köpa med servitut. För det ligger i en yta som är någorlunda bra.

3. När Grannen 1 köpte tomten för snart 2 år sedan undanhöll han informationen om det för dem. Hålet är inte synligt alls så ingen vet var den är.

4. Grannen 1 bygger hus och allt är happy days. Inget information mer om det.

5. När jag köpte huset(April) så hade vi mycket diskutioner om servitut och tomten. För den var uppdelad lite märkligt mot grannen 2. Jag frågade Säljaren om servitutet och andra avtal som finns mellan grannen 1 och 2. Det ända han informerade mig om var att Grannen 2 och Säljaren har inte kommit överens om en del av tomten och hur gränsen går.

Jag frågade säljaren om det finns något ledningar (ledningsrätt) eller rör och annat som kan ställa till för mig tomten (vi kanske ska bygga pool bra veta vad som finns under). Svar jag fick från säljaren var "ja det ska inte vara några problem då ledningservituet går under altanen och inte på gräsmattan. och bergvärme är på baksidan av huset"(baksidan är där Grannen 1 också finns) - citerar säljaren. Jag hade 100 frågor om huset och alla runt om kring, Bergvärme fick vi gå genom och Säljaren förklarade allt hur det fungerar, när de installerade, hur ofta man ska service m.m. Vi var väldigt noga med att kräva svar och papper på allt. Även diskussioner om tomten höll vi på med ett tag tillsammans med säljaren på plats. vi tittade på gränsdragningen på framsidan och baksidan tillsammans med Säljaren. Vi gick genom massa detaljer. Så antigen hade han glömt att hålet inte ligger på tomten eller "ofan bergvärme hålet ligger inte på den här tomten, jag skiter i nämna det. just nu..."
(Vill bara förtydliga det finns ingen markering eller något synligt,)

Innan vi skriv på så begärde jag från säljaren att han ska ta med sig alla papper som finns på servitutet eller andra överenskommelse. även tomtgränser och vad som går genom. Det var inget konstigt med dem. Allt var i sin ordning. Vi är väldigt nöjda med köpet (förutom det här skiten då).

6. Så nu tillbaka till Granne 1. Precis innan Säljaren skulle flytta, ringde Säljaren på dörren hos Grannen 1. Säljaren ville informera att det ligger en bergvärmehål deras tomt och han vill skriva servitut och nyttjanderätter.
Granne 1 ett blir väldig förvånad över det information. Det kom som en överraskning för dem och något som Säljaren har undanhållit för dem med. inget de uppskattar och kommer själva att ta det vidare genom Jurist mot Säljaren.

7. tillbaka till mig: Jag flyttar in(juli) och det går månad eller så. Grannen 1 vill diskutera tomten gränser med mig och Då kom det informationen upp om bergvärmehålet. Grannen 1 trodde jag var medveten om det. Men det var jag inte!. Det var förstagången jag fick det information. Så vi diskuterade vidare hur vi ska lösa det här och vilka åtgärd vi kan ta. För det här är något vi absolut inte kommer förbi se som om vi har "undersökningsplikt". Det är väldigt uppenbart att Säljaren försökte Dölja det, men kanske ångrade sig mot slutet och försökte rätta till det. Men lyckades inte få Grannen 1 att skriva på.

Så här är vi nu, Jag och Grannen 1 kommer ta det här vidare tillsammans med Jurist vidare. För en sak är det säkert och även mäklaren var med i alla diskussioner via sms mm, Att vi var tydliga med få alla information om tomten och servitutet med övriga information som vi behövde för ta beslutet.

Önska oss lycka till.
 
Redigerat:
  • Gilla
shtob och 9 till
  • Laddar…
DayM DayM skrev:
Granne 1 ett blir väldig förvånad över [att TS bergvärmebrunn låg på deras fastighet]. Det kom som en överraskning för dem och något som Säljaren har undanhållit för dem med. inget de uppskattar och kommer själva att ta det vidare genom Jurist mot Säljaren.
Jag tycker att det låter alldeles utmärkt att ni har en enad front mot säljaren, men tänk på att det inte är säkert att era intressen sammanfaller, så tro inte att grannens advokat jobbar för dig, bara för att ni initialt båda vänder er mot säljaren.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad TS betalade för sin fastighet men jag blir lite fundersam till om inte kostnaden för ett nytt borrhål kommer vara alltför liten i förhållande till köpeskillingen.

Jag tänker på HD:s utslag om badrummet på Östermalm i Stockholm:
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2019/31783/

Nu gällde det fallet en bostadsrätt, och därmed en helt annat lagstiftning, men finns det inte en risk att HD:s resonemang om kostnaden för att avhjälpa felet i förhållande till fastighetens köpeskilling är giltig även här?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Att anlita advokat innebär att du tycker att TS skall driva det till enskilt åtal. Skulle tro att det är en riskfylld process som TS riskerar att förlora och det kan bli dyrbart.
Enskilt åtal, vilket brott skulle ha begåtts här?

Nej, köparen ska kontakta en duktig fastighetsjurist som kan avgöra om det finns någon chans om man eventuellt skulle försöka stämma säljaren i ett tvistemål och hävda att det rör sig om ett dolt fel.

Oddsen är nog tyvärr inte goda, köparen har en mycket långtgående undersökningsplikt.
 
1 10_tummar skrev:
Enskilt åtal, vilket brott skulle ha begåtts här?

Nej, köparen ska kontakta en duktig fastighetsjurist som kan avgöra om det finns någon chans om man eventuellt skulle försöka stämma säljaren i ett tvistemål och hävda att det rör sig om ett dolt fel.

Oddsen är nog tyvärr inte goda, köparen har en mycket långtgående undersökningsplikt.
Att stämma är enskilt åtal. Det där blir dyrt och förlorar TS så skall hen betala säljarens advokat samt sin egen. Om man nu går till rättslig process undrar jag om om inte ”bedrägligt beteende” är bättre än ”dolt fel”. Det är ju tydligt att säljaren ljuger men det är ju inte helt klart att det är ett dolt fel.
 
Redigerat:
Tyvärr är min erfarenhet att detaljläget på borrhål är inget som någon har koll på, iallafall inte i min kommun enligt erfarenheten jag beskriver här. Vår granne mitt över hade just tillträtt sitt hus och en morgon stod en skäggig gubbe och borrade precis vid gatan mot vårt hus. Vi hade inte hört något alls innan det. Jag frågade grannen som sagt att han fått ok från kommunen. Enligt kommunen så var det upp till den som skulle borra att tillfråga alla grannar att de inte hade borrhål i närheten och att de godkände borrningen. Min granne tog kommunen på orden och frågade de tre tomter som direkt gränsade till honom och borrade sen så hålet kom fågelvägen absolut närmast mig (som bor precis mitt över en jättesmal gata och som han då inte räknade som granne). Den skäggiga gubben som börjat borra bara skrattade åt mig och stängde inte ens av borren för att jag skulle kunna prata med honom och sa att "jag ger fan i var jag borrar, jag bara borrar där de märkt ut, om jag får borra ett nytt hål imorrn är det inte mitt problem, snarast tvärt om - har du inte koll på var ditt hål är sa han och skrattade ännu mer (varvid jag svarade att det var tidigare ägare som borrat och min info var diffus)". Samtal till kommunen som sa att de inte alls håller koll på var hålen hamnar på tomten. Som jag förstår det så sparar de ansökan men följer aldrig upp utan det är upp till den boende att prata med grannar och logga var hålet blev. I min grannes fall så hade ju borraren flyttat hålet närmare mig om jag minns rätt för att det var lättare borra precis vid tomtgräns. Jag kom (efter mycket detektivarbete) fram till att mitt borrhål låg jättenära och var grundare än det han sökt tillstånd för. Såklart var jag inte glad för det. Men det fanns en absolut mingräns på 10m har jag för mig och det var nog ungefär det. Skylten för mitt borrhål hade de skrivit med en tushpenna som inte var beständig för väder så den var tyvärr inte till någon hjälp. Jag hade god lust att klippa kabeln till borrarens utrustning eller nåt (eller köra upp den där borren han hade i nåt annat hål), jag tycker att man borde kunna stanna upp 10 minuter och reda ut vad som gäller. Jag gick och var förbannad bra länge efter detta (kanske litegranna fortfarande när jag påminns om det). Min "granne" (mitt över gatan med borrhålet) hade nog agerat som han tyckte han blivit uppmanad, han verkar trevlig. Men det är ingen bra första kontakt att hamna i konflikt. Risk finns ju att båda våra borrhål får sämre kapacitet än vad de skulle kunna haft om man dragit isär dem lite.

Kontentan var att jag ägnade en timme på morgonen på plats att försöka tjafsa med borrgubben (och 10 minuter med grannen som sen drog till jobbet), mellan alla möten på jobbet hela dagen ringde kommun och kollade med tidigare ägare var mitt hål var. Jag fick en dag förstörd och troligen sämre kapacitet i min värmeanläggning för all framtid.

Jag tycker du ska gå på säljaren / mäklaren och se till att de löser detta, antingen genom ett servitut eller att de får göra ett nytt borrhål. Gör du ett nytt borrhål så skulle iallfall jag acceptera att betala en liten del av det om jag tilläts göra det lite djupare. Jag har förstått att många dimensionerar BVP lite annorlunda idag mot för 10-15 år sen...

Försök lösa problemet långsiktigt, borrhål är ändå hyggligt dyra och man behöver inte göra om dem speciellt ofta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.