Hej alla,
Frugan är vansinnig eftersom jag borde isolera och annat supertråkigt. Hittade ett roligare sidoprojekt som jag av oklar anledning har börjat prioritera...

Rev en lekstuga i våras och har sedan dess spenderat ansenlig tid på att flytta runt på de här gamla 95-stolparna som jag vägrat kasta. Tänker att man kunde bygga ett stabilt matbord av det. Kan bli en 2600 långt och 940 brett efter lite avjämning.

Första tanken var att spänna ihop dem med genomgående gängstång på ett antal ställe, givetvis försänkt på sidorna. Bordsbenen kan vara genomgående i ”andra” raden på båda sidor och fästas med samma gängstång.

då jag har en massa armeringsjärn liggandes så är ju tanken på att nita ihop dem lockande. Blir egentligen snyggare, men svårare då jag inte har limknektar. Prismässigt blir det skitsamma då jag antingen får köpa en massa gängstång, eller införskaffa limknektar.

synkpunkter eller tips på ovan?

som ytbehandling tänkte jag nog bara skura dem rena med lut eller annat och försegla med någon olja/vax/hårdvaxolja. Finns en del spik kvar som kanske får bli kvar för all tid och evighet.

alternativt målas hela bordet med någon hård lack, (inte lika troligt)

är det svårt att nita ihop det tror ni?

jag tänker mig att antingen hitta eller få tillverkat några järnbrickor och sedan ”bara” banka ut armeringsjärnet.

har tillgång till pelarborr och handverktyg. Alltså inte maskinbänkhyvel och liknande lyxgrejer.
 
  • Gamla trästolpar i olika längder och patina spridda på ett trägolv, tänkta för återanvändning i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en byggkonstruktion med måttangivelser på papperskuvert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ibland är det kul med papper och penna :)
 
Var ute och matade myggen lite också :rolleyes:
 
  • Stapel av träplankor på en träterrass vid en trädgård, potentiellt för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kap- och gersåg med sågspån på en träterrass under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde en ”provnitning” i garaget av armeringsjärn. Inte superlätt utan en ordentlig brännare att värma med.
Även om jag skulle lyckas att nita en ände, så blir det svårt att nita andra sidan utan att slå loss den första... så baserat på den tanken skiter jag i det. Tyvärr.

Däremot har jag en jättegängsats som jag fräschade upp antika hjulbultar med för några år sedan. Kanske blir att jag ändå använder armeringsjärnen och gängar dem...

Byggnadskassan är tom för tillfället så 9meter gängstång finns det knappt utrymme för. Men mest av allt så känns det bättre att använda spill än att det bara ligger och rostar sönder till ingen nytta. Grabben kan ju få lära sig gängning dessutom :)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Pusslat lite idag. Funderar på att flytta ut benen lite grann, eller inte. Flyttar man benen får man räkna om alla järn som skall igenom också och dess individuella avstånd om det skall förbli symmetriskt. Om man behåller det som det är nu så skulle man kunna ha 5 stolar per sida, tre i mitten och varsin på yttersidan av benen. Kniper det kan man även ha en stol på var ände.
6 stolar ledigt
10 stolar utan att flytta bordet
Bordet kan stå (nästan) mot vägg
I västa fall 12 stolar om d kniper

säg att jag kör 36 cc på 8 järn istället för 7 så får jag samma totalmått men flyttar benen 6 cm ut på var sida

Flyttar jag ut benen så sitter man:
fortsatt ledigt 6 st
Två stolar på ena kortänden = 8
10 om man flyttar ut bordet från vägg


Vissa stolpar är lite böjda. Tänker spänna ihop dem.

frågan är om man skall börja från en kortsida eller om man skall börja i mitten och jobba sig utåt?

jag uppskattar att det är enklast att börja från mitten...
 
  • Träreglar utlagda på träaltan under planering för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Kul projekt! vad landar vikten på, 200kg?
 
B båtsnickarn skrev:
Kul projekt! vad landar vikten på, 200kg?
Man kommer kunna dansa på det ;)
 
  • Gilla
båtsnickarn och 1 till
  • Laddar…
Minns att farsan satt med millimeterpapper och ritade när jag var liten. Har själv använt det en mycket kort period innan jag började rita på datorn. Tänkte att bordet i alla fall skulle få en bättre ritning än den jag kladdade ner på ett räkningskuvert :)

Blir snyggare med benen längre ut. Lite mindre praktiskt, men det är sällan som vi upplever att vårt nuvarande matbord är för litet (8 platser). Med denna design kan man ändå enkelt sitta 10 om man drar ut det från väggen. Blir det fler än så så får det bli att duka långbord istället. Med 170cm mellan bordsbenen sitter man bekvämt 3 i rad per sida

8 järn istället för 7. Någon av stolparna mellan bordsbenen kommer blir för kort, så det får bli att lappa lite. Tillför säkert bara mer charm :D
 
  • Handritad skiss av bord ritad på millimeterpapper med måttangivelser och blyertspenna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Sådärdå, fast uppochner, eller tvärtom, ja ni fattar.

tyvärr har jag eller någon slängt de sista brädorna i vredesmod som jag sparat. Hade velat ha det nååågot bredare. Hade 28x95 också, men som sagt, borta...

Har 45x95 i tryckt som jag skulle kunna stoppa dit.... inte lika snyggt
 
  • Ofärdigt trätrallbygge med upprepade brädor och stolpar på bakgården, framför trädgårdsmöbler och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
salkin85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.