Vi skall göra klart vårt påbörjade bygge av altanen och har kommit till räcket. Vi känner att vi inte vill ha ett räcke i trä,kanske i glas eller nåt sånt,någon som har något bra förslag?Det skall sitta där själva etaget är så att man ser ner till matplatsen och öppenspisen.

Hoppas någon kan hjälpa mig
 
  • P9150002a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9130005a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något bra förslag?
 
Det är lite svårt att se på bilderna hur altanen ser ut/kommer att se ut.

Men, jag gissar att altanen är rektangulär, och att den är i två nivåer. Man ska se ner till matplatsen och öppna spisen, skriver du... Är det helt och hållet utomhus, eller är det under tak? Och vad tänker ni er att ni gör på den övre nivån av altanen?

Och framförallt, hur stor blir altanen, och hur långt blir räcket?
Ett glasräcke är ju alltid trevligt (tycker jag), men har man ett räcke som är närmare 40 m (som jag), blir det väldigt dyrt med glasräcke. Har man 3-5 m, som det ser ut att vara på bilderna, är det en helt annan fråga...

Utan att veta något om något, svarar jag därför: glasräcke! :)
 
sennen:

Altanen är under tak och inglasad,den är rektangulär.På den övre delen tänkte vi bygga någon typ av inbyggd soffa mot väggen med stora kuddar bakom.Altanen är på ca 45m2,den där uppe är ca 17,den nere ca 28.Räcket blir ungefär 3-4 m långt.

Har du några förslag på hur man kan ha räcket? Upptill och nertill blir antagligen vitmålat trä men skall man bryta av med trä eller ha det helt i glas?

Är det ingen som har några bilder att visa mig?
 
3-4 m långt... då hade jag nog satt åtminstone en trästolpe på mitten.
Svårt att säga hur man kan göra räcket... Jag har bara funderat lite på det för min egen del, och kommit fram till nåt riktigt bra.
Antingen kör du en sökning här på forumet, eller så tar du bilen och åker runt och tittar i ett villakvarter. Eller pratar med en glasmästare.

Men, det är ju bara en tanke för räcke, att ha glas. Du skulle ju kunna ha nåt annat också... Glasbetong, kanske? Eller åtminstone glasbetong på vissa bitar... Skulle kunna bli fräckt.
Men, det finns säkert fler bra idéer från folk här inne...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.