Jag ska ställa ett ca 500 kg tungt skåp i hörnet i ett garage. Skåpet ska stå på fyra justerbara fötter. Två funderingar kring det:
1. Vilken minsta area bör varje fot ha för att inte skada plattan?
2. Hur långt ifrån hörnet/kanten på plattan vågar man ha en fot utan att kanten rasar/skadas?
 
S
Beror på bland annat utformning armering, tjocklek på platta och betongkvalité
 
  • Gilla
sir j david
  • Laddar…
500kg fördelat på fyra fötter är så gott som försumbar belastning på en betongplatta. Oavsett konstruktion. Inga problem.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S
Verkar som jag inte fick med hela mitt inlägg. Men oavsett konstruktion är att ta i. Men om det är en standard platta i ett garage så är det nog inga problem.
 
  • Gilla
sir j david
  • Laddar…
Tänk att du hade fyra ganska bastanta kompisar på >100kg.. skulle du bli nervös om de ställde sig i en klunga i hörnet av garaget? Sen är det väl dock ganska bra om vikten fördelas ut på så stor yta/många punkter som möjligt.
 
harry73
En bil kan ha 500kg på framhjulet, så 500kg ska en garageplatta tåla
 
Du skulle väl inte ha några problem att köra in en Volvo V90 i garaget? runt 2 ton fördelar på 4st hjul...
 
Jag tackar för era svar! Jag har förstås koll på att bilar och polare kan stå på garagegolv! Men jag tänker kilo per kvadratcentimeter, skåpet har fyra ställbara fötter och varje fot är bara enstaka kvadratcentimeter. Så vi pratar typ 100 kg/kvadratcentimeter. Och dessutom hamnar en fot nära kanten på plattan, bara ett par centimeter in.
 
Gör fötterna större genom att använda större metallbitar (eller annat lämpligt material) så fördelas vikten över en större yta.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
harry73
Det kommer att hålla oavsett
 
  • Gilla
sir j david
  • Laddar…
Du behöver inte oroa dig. En standard betong klarar 3kg per mm2. Således klarar 1cm2 300kg så ställ dit skåp på plattan bara
 
  • Gilla
sir j david och 2 till
  • Laddar…
harry73
Slå 3 spik i en bräda och stå på den. Ingen chans att betongen går sönder, inte ens om ni är två eller 3 på samma bräda
 
  • Gilla
sir j david
  • Laddar…
F Fredrik7865 skrev:
Gör fötterna större genom att använda större metallbitar (eller annat lämpligt material) så fördelas vikten över en större yta.
Hade helst sluppit det. Men som jag tolkar summan av svaren här kommer det att ordna sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.