Hur ska falsen se ut, vara vikt på plåttak. Tak på vår entré, som också är golv på balkongen.
Vet inte vilken grad det är på lutningen. Plåten är ganska ”bullig” som gör att vattnet inte rinner av helt. Skarvar/veck/falsarna är vikta upp med själva skarven. Ska det vara så?
 
  • Närbild på en böljande plåt med uppvikta skarvar och fals på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en fals på ett plåttak med uppvikta skarvar och vattensamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett svart plåttak med bullig yta och uppvikta skarvar där vattnet inte rinner av ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpölar på ett bulligt plåttak med uppvikta falsar vid skarvarna och omgivande grönområde i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en plåttaksskarv med vattenpärlor, skarven är vikt uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
edit , det skall vara minst 6 grader på bandtäckning , tveksamt om det är det utifrån bilderna
 
  • Gilla
Gamecube
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
edit , det skall vara minst 6 grader på bandtäckning , tveksamt om det är det utifrån bilderna
Ingen aning om grader. Taket innan hade iof samma lutning och det var nog gjort innan 1950-talet och det har ju fungerat fram tills nu. Jag är mer fundersam på falsningen. Ska skarven vara synlig? Det ser ju ut som en ut o invänd tröja typ. Men jag vet inget om detta hantverk. Vet bara att det förra plåttaket inte såg ut så. Det är väl olika plåt då och nu, kanske har betydelse för hur man gör.
 
Ja, falsen på första bilden har de vikt åt fel håll.
 
  • Gilla
Rosemarie Rudenvall
  • Laddar…
För låg lutning troligen för plåt.
Falsarna är rätt även om det finns delad mening om de beroende var i landet man är.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
I johan ivarsson skrev:
För låg lutning troligen för plåt.
Falsarna är rätt även om det finns delad mening om de beroende var i landet man är.
Oki, ja vi har bara beställt ett jobb från snickare och plåtslagare. Huset är byggt 1903 och det har varit balkong hela tiden och plåttak iallafall sen 1950. Så det är väl inte mer med det helt enkelt. Nu är både plåt och trägolv byggt. Tack för svar.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, falsen på första bilden har de vikt åt fel håll.
oki, vet inte så mycket om plåtläggning. Men tydligen finns det delade meningar om detta. Tack för svar
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, falsen på första bilden har de vikt åt fel håll.
Nej det är bara olika skolor....
 
  • Gilla
Rosemarie Rudenvall
  • Laddar…
Jag skulle personligen gjort stående knytning, när man slår omkull så, så blir det spänningar
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nej det är bara olika skolor....
Tre skolor alltså: En hållet på alla, andra hållet på alla eller lite hipp som happ så att det ser för jävligt ut och blir buckligt och dant? Kan ju säga att när man syr är det väldigt viktigt att lägga sömmarna åt samma håll när man fållar för att sådana här fenomen inte ska uppstå och då är ändå tyg betydligt mjukare och tunnare än plåt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Tre skolor alltså: En hållet på alla, andra hållet på alla eller lite hipp som happ så att det ser för jävligt ut och blir buckligt och dant? Kan ju säga att när man syr är det väldigt viktigt att lägga sömmarna åt samma håll när man fållar för att sådana här fenomen inte ska uppstå och då är ändå tyg betydligt mjukare och tunnare än plåt.
jag skall prova och sy ihop ett plåttak nästa gång och meddela hur det gick
 
  • Haha
  • Gilla
Plåt gubben. och 2 till
  • Laddar…
Det är sällan falserna slås "hipp som happ".
Jag brukar slå falsen "öppen" vid takfoten, så att eventuellt vatten som rinner in i omviket inte får möjlighet att trycka in i falsen.

I nocken slår jag normal falsen åt andra hållet, eftersom vattnet inte trycker på samma vis där. Men i vissa fall behöver man slå falserna åt olika håll för att undvika falsmöte - alltså att två falser möter varandra där det ska falsas en nock.
Hur buckligt det blir har inte bara med valet av falsavslut på taket, det bror ganska mycket på vilken plåtslagare som gör det.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tre skolor alltså: En hållet på alla, andra hållet på alla eller lite hipp som happ så att det ser för jävligt ut och blir buckligt och dant? Kan ju säga att när man syr är det väldigt viktigt att lägga sömmarna åt samma håll när man fållar för att sådana här fenomen inte ska uppstå och då är ändå tyg betydligt mjukare och tunnare än plåt.
Härligt att se att det finns andra som har liknande jämförelse som jag själv kan använda mig av, när jag pratar med kunder. Man kan få ett falsat plåttak eller kläder, att se bedrövligt ut beroende på hur man lägger falser eller sömmar. Men det bästa sättet att få ett "harmoniskt" utseende är ändå att det finns en (sy)mmetri i utförandet, och det får man även om man som jag lägger falsen uppåt vid språng. Och det utan att bulor blir störande då det beror på vilken teknik man använder vid utförandet.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag skulle personligen gjort stående knytning, när man slår omkull så, så blir det spänningar
M m m en! Det är ju för låg lutning för att det ska vara lämpligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Såhär brukar jag oftast göra om inte kunden har andra önskemål.
Finishen beror dels på mig som plåtslagare men även på den som gjort underarbetet. Är det tillräckligt dåligt underlag blir det svårare att göra ett snyggt resultat samtidigt som man tappar lusten att göra bra ifrån sig när förutsättningarna är dåliga. Att djävlas för att någon annan genat är sällan något jag är sugen på.
 
  • Verktyg på en takfot med nyinstallerad plåt av en plåtslagare under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.