Ska bygga en innervägg där taket är sluttande med cirka 3 meters höjd som mest. Plåtreglarna jag sett på K-Rauta är 2685mm som längst, hur gör jag då?

Kan man skarva ihop plåtreglar på nåt sätt som håller bra?
 
Det finns reglar som går att skarva. BPB Gyproc - Gyproc R Regel
Om just den regeln du tittat på är skarvbar vet jag inte.
Som du ser i tabellen finns det andra längder. Hör med K-Rauta om de kan ta in andra längder.
 
jag håller på att regla upp innertak med plåtreglar i olika modeller, och även där har jag samma problem, hattprofilerna finns bara i 3,80, och jag behöver 4.70, går dessa att skarva eller hur gör jag?
 
Ja dom går att skarva. Lägg dom lite omlott så går det bra. Dom bygger 0,6mm i skarven så det ser ingen.
 
Plåtreglarna brukar gå
att bända i varandra.
Säkert liknande system med K-rautas.
yens har Du förstärkningsreglar ovanpå
dina hattprofiler?

Mvh Putte
 
putte, jag har (enligt info här på sidan) byggt en ram av SK70 runt rummet, och i den så ligger två reglar vinkelrätt mot varandra, hattprofilerna längst ner att skruva gips i, och ovanpå den 45-mm profiler på "högkant" så att de + hattprofilernas 25 mm totalt blir 70 och de sitter fint i skenan.

Hoppas du förstod min något röriga förklaring...
 
yens > du använder alltså sekundär och primär enligt följande
 
  • PS_440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
japp, det var precis den bilden jag fick av någon här för några månader sedan. Men hittills har jag bara sänkt taket på en liten toalett, så där behövde jag inte några bandstål, utan det räckte med SK70-ramen. I köket däremot, där kommer jag behöva både bandstål och skarvade reglar, så jag ville förhöra mig lite om vad som komma skulle... På toan har jag inte dubbelgips som det ser ut att vara på bilden, bör man ha det (toan är så liten så där tror jag det kvittar, det blir ruskigt stabilt i alla fall...)

edit: kan dessutom tillägga att jag köpte små smidiga beslag att sätta i kryssen mellan primär- och sekundärreglar, som man "snäpper" i varandra, så man slipper skruva dem, kostade en femma styck, välinvesterat...
 
yens När vi skarvar hatt profilerna (Sekundären)
så brukar jag lägga dom omlått och skruva
genom bägge upp i primär regeln.
Och göra så skarven inte blir mindre än
50-60 cm.
Ibland kan det bli så att det blir längre skarv
om man inte behöver klippa bitarna.
Om man har många bitar i samma längd brukar
jag kapa genom hela bunten med vinkelslip
eller med tigersåg om man har en fint blad.

Mvh Putte
 
tack för bra inut, bara att skarva på alltså... och hur skarvar man primären då? Rummet är 4,7 x 4 och reglarna är väl knappt 4, båda sorterna, jag har iaf inte hittat några längre...
 
Brukar lägga primären "rygg mot rygg"
och skruva ihop dom.
Lite tjockare gods skruva gärna med
själv borrande montage skruv på dom.

Mvh Putte
 
ahh, givetvis, lysande... märkte att det var tjockare gods när jag kapade dem... skruvar du primär i sekundär, eller använder du såna där "clips"?
 
Jag skruvar Sekundären i primären.
Har aldrig testat clipsen.
Kan ju vara en bra lösning för det
blir lätt mycket skruvande.

Mvh Putte
 
Fördelen jag märkte när jag testade clipsen var att man kan "snäppa" dit dem på primären, och sedan kan man klämma ihop sekundären lite och få till det. Jag var först orolig att man var tvungen att köra i clipsen från kanten på reglarna, men det slapp jag. Till mitt kökstak borde det bli ungefär 50 clips, á 6 kronor, man får väl fundera på om det är värt det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.