P PappasHammare skrev:
Alltså varför listar du inte upp det du behöver först innan du börjar leta priser?
Och när du gör det så har du måtten framför dig.
Sen undrar jag om du inte glömt karm, karmskruv, foder, eventuellt golv och taklister. Och hur och med vad hade du tänkt sätta ihop reglarna?
Och hur hög vägg pratar vi om?
Mycket frågor att fundera på och skriva in i uppgiften. Man behöver inte veta exakt men man kan skriva "förutsatt att xxxxx"
Vi är 3 veckor inne i gymnasiet och läraren berätta att detta är mer av en uppgift där vi ska kolla om på i 1-2år och se hur vi tänkte då.
 
A alk hmd skrev:
Vi är 3 veckor inne i gymnasiet och läraren berätta att detta är mer av en uppgift där vi ska kolla om på i 1-2år och se hur vi tänkte då.
Låter ju rimligt!

Men då blir det väl inget kul om du låter någon annan tänka åt dig?
 
Bra. Då kan du gå tillbaks till den här tråden om ett par år och fundera på hur du tänkte.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
A alk hmd skrev:
Vi är 3 veckor inne i gymnasiet och läraren berätta att detta är mer av en uppgift där vi ska kolla om på i 1-2år och se hur vi tänkte då.
Ja, men då är det ju "meningen" att ni ska göra fel, så kör på som du tror själv är rätt.
 
Hela idén med detta är ju att du ska fundera själv och troligen om några år inse att du räknade för lågt.
Föreslår precis som tidigare nämnt:
-Rita upp väggen och räkna ut materialmängd.
-uppskatta hur lång tid det tar att göra och multiplicera med timpris.
 
På <1 vecka kan du lära dej att bära mtrl, om du är intresserad Då duger du kanske som Bärare på ett bygge om du fattar vad du bär och inte är för långsam eller förstör för mycket mtrl.

Om du vill lära dej regla en vägg kan du kanske duga som Grovis, det brukar visa sej om man bär in rimlig mängd mtrl till rätt ställe (kan ta en muntlig eller skriftlig instruktion på modersmålet eller Engelska, förstå instruktionen och utföra uppgiften till belåtenhet på rimlig tid)

När du varit Grovis ett tag eller byggt din vägg på gymnasiet eller någon friggebod privat kanske du kan funka som snickare om du visar vilja att jobba och tjäna pengar.

Att mängd mtrl och kostnadsberäkna tar nog lite längre tid i ditt fall men praktiskt arbete tror jag att alla med intresse kan lära sig.

Att räkna på timmar och lämna ett pris man kan stå för kanske inte alla kan eller vill lära sig.
Att lämna ett pris som är intressant för kunden och lönsamt för företaget kan inte alla lära sej och jag tror inte att det är många i ettan på gymnasiet som har nått den nivån.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Fairlane
A alk hmd skrev:
13mm
Det är ett av måtten. Skivan är tredimensionell, den har en höj, en bredd och ett djup.
Ska du göra en 10 meter lång vägg och tänkte använda skivornas djup, ja då blir det väldigt många skivor och en väldigt tjock vägg...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Den gips jag köper är bara halvtum..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.