Hej,

tanken är att renovera köket och byta allt, inklusive köksfläkt. Men vilka alternativ har man när det är sådan lösning som på bild? Tänker att det inte går att välja valfri fläkt? Hade helst velat ha utan skåp osv.
 
  • Integrerad köksfläkt monterad i skåp med synliga rör och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manual för kryddhyllfläkt IFK 140 från Östberg, med tekniska data och kopplingsschema, monterad under köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha kvar själva aggregatet, eller likvärdigt. Till den skall du ha en fläktkåpa utan fläkt. Finns några modeller från Franke har jag för mig. Det kan vara lie djungel att hitta exakt rätt modell som är kompatibel med aggregatet.
 
H hempularen skrev:
Du måste ha kvar själva aggregatet, eller likvärdigt. Till den skall du ha en fläktkåpa utan fläkt. Finns några modeller från Franke har jag för mig. Det kan vara lie djungel att hitta exakt rätt modell som är kompatibel med aggregatet.
så med andra ord går det inte att ansluta vilken fläkt man vill?
 
Nej, utbudet är rätt begränsat.
 
Men, är detta i en villa eller lägenhet? Jag antog lägenhet i mitt svar.
Är det en villa så kan det finnas mer att göra.
 
H hempularen skrev:
Men, är detta i en villa eller lägenhet? Jag antog lägenhet i mitt svar.
Är det en villa så kan det finnas mer att göra.
Det är en villa. Vill hitta en bra lösning så man slipper den extremt fula fläkten och skåpet. Men också en lösning som inte innebär stora investeringar just för att byta utseende på köksfläkt.
Känns tråkigt att bygga ett helt nytt kök och sedan tvingas behålla denna fläkt (utseendet)
 
Hej

Kryddhyllefläkten betjänar både din spiskåpa och ventilationen i resten av huset. Spiskåpan har ingen egen fläkt utan använder krydhyllefläkten för drag.

Sålunda måste du bygga om ventilationslösningen om du vill byta fläkttyp (men inte om du bara vill byta spiskåpa), vilket kan vara mycket omständigt. Det betyder att du måste ha ett skåp som rymmer kryddhyllefläketen ungefär på samma plats när du bygger om, kan gå att justera placeringen något men det kan kräva att man drar om kanaler uppe i taket = bryta upp innertaket.

Kollade inkoppling av IFK140, ser ut som du kan styra den med valfri modern spiskåpa, dvs något som ser ut som en köksfläkt men endast innehåller ett spjäll och en transformator som matar kryddhyllefläkten. Som nämnts finns sådana modeller från Franke ( tror dom heter XXX-16), men även cylinda, fjäråskupan och thermex kan ha likande.

Bryt strömmen och kolla att det är strömlöst. Kolla hur nuvarande spiskåpa är inkopplad mot kryddhyllefläkten. Mät gärna hur många volt (med ström på) som kommer ut vid normal drift och forcering om du är säker på hur man gör (varning för elchock!). Då vet du hur du skall ställa in din nya kåpa (ungefärligen). Det är antagligen en lägre volt vid normaldrift och en högre vid forcering.

Det kan vara bra att ta in sotarn för att ställa in spjäll och spänning korrekt. För att det skall gå rätt till skall en elektriker koppla in den nya spiskåpan.
 
Har en tanke på möjlig lösning!
Jag behåller aggregatet och döljer det i ett nytt skåp men använder inte spiskåpan. I renoveringen av köket så skapar jag en ny plats för köksfläkt och gör en helt ny separat im-kanal för den.

Då skulle jag bara behöva någon form av vred/styrning så jag kan minska/öka flödet. Denna kan ju sitta i samma skåp och justeras manuellt.
Skulle detta kunna vara en bra lösning?
Då bibehåller jag nuvarande frånluft som det är idag och kan designa nya köket som jag vill.
 
Ja det kan gå. Det finns transformatorer att sätta bredvid som har fem spänningar på ett vred. Dom funkar men ser fula ut. Meningen är att du skall forcera utan spjällöppning vid dusch etc. Det som kan vara lite negativt är att du behöver en grundventilation i köket, alltså ett don som suger typ 10 l/s konstant. Med spiskåpa sköts det via kåpan, sätter du en separat fläkt kan du behöva ta upp ett sådant don, om inte den nya fläkten har någon konstantdriftsfunktion.

Att göra en ny imkanal som går ut via vind - tak är ett stort jobb men det finns lösningar ut via vägg. Då kan du sätta en köksfläkt med motor, en vanlig helt enkelt. Jag har ingen erfarenhet där så någon annan kanske kan tipsa om hur man kan göra.

Ett alternativ är kolfilter, men det brukar inte bli så bra. Det har jag erfarenhet av.
 
C camelspin skrev:
Ja det kan gå. Det finns transformatorer att sätta bredvid som har fem spänningar på ett vred. Dom funkar men ser fula ut. Meningen är att du skall forcera utan spjällöppning vid dusch etc. Det som kan vara lite negativt är att du behöver en grundventilation i köket, alltså ett don som suger typ 10 l/s konstant. Med spiskåpa sköts det via kåpan, sätter du en separat fläkt kan du behöva ta upp ett sådant don, om inte den nya fläkten har någon konstantdriftsfunktion.

Att göra en ny imkanal som går ut via vind - tak är ett stort jobb men det finns lösningar ut via vägg. Då kan du sätta en köksfläkt med motor, en vanlig helt enkelt. Jag har ingen erfarenhet där så någon annan kanske kan tipsa om hur man kan göra.

Ett alternativ är kolfilter, men det brukar inte bli så bra. Det har jag erfarenhet av.
Tack för svar!
För att bibehålla grundflödet (som nu spiskåpan har) kanske det räcker med att sätta ett frånluftdon istället för själva spiskåpan. Dvs bibehålla ventilationsröret som går till spiskåpan idag men avsluta med ventil. Borde väll ge samma effekt? Frånluftsdonet kan ju sitta på undersidan av väggskåpet, eller ovansidan.
 
En fråga till - huset saknar friskluftsventiler och är byggt 2011. Är det medvetet pga F-ventilation eller bör man sätta in ventiler i varje rum?
 
Ang grundflödet - kanalen ser kort ut och det är nära kryddfläkten. Det kan bli hårt sug i det donet som då måste strypas rejält, kan ge mycket oljud i form av väsning och fläktbrus. Jag tror inte man vill ha ett sånt don under skåp. Kanske över men det ser lite ut som det kan bli en utmaning att vända kanalen för att peka uppåt. Bara att prova? Ett alternativ är att kolla hur det ser ut överlag - går det att installera en fläkt på vinden istället som suger i samma rör? Då skulle donet i köket bli det sista och kunna sitta i taket. Alltså en enklare kanalfläkt eller takfläkt som sköter allmännventilationen. En sådan fläkt är inte särskilt dyr, men det behöver undersökas om den går att installera på ett bra sätt. Förmodligen kan du utnyttja befintliga kanaler. En utmaning där är att du inte har en styrkabel från köket, kan behövas för att varvtalsreglera men det är fullt möjligt att fixa. Då blir du av med burken i köket.

Ang friskluften - det finns ingen tilluft alls? Ingen FTX? Hur upplever du ventilationen, är det dålig luft i sovrummen? Det låter märkligt att det inte finns luftintag, du kan installera detta. Jag har gjort det själv och fick en betydligt bättre inomhusluft och bättre drag i kök och badrum. Detta medförde dock något mer kalldrag. Har du ingen tilluft kan du prova fönsterventiler i sovrum, vardagsrum. De är enkla att montera. Finns även väggventiler som är bra, men lite mer jobb att sätta upp.
 
Tack! Pratade med en firma och de sa precis som du, att flödet blir högt om jag sätter frånluftdon, de tyckte man kunde plugga den öppningen som nu går till spiskåpan.

de gav tips om nedanför att kunna styra flödet (när spiskåpan plockas bort)
 
  • Vit flödeskontroll för ventilation med stor justeringsratt och två anslutningar i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis, en sån

Fråga dem om dom har någon bra ide för att fixa grundvent i köket om du pluggar
 
C camelspin skrev:
Ja precis, en sån

Fråga dem om dom har någon bra ide för att fixa grundvent i köket om du pluggar
Det finns en till ventil i taket i köket. Antar att den är tänkt som grund.
 
  • Ventil i taket i ett kök, möjligtvis för luftcirkulation, med väggdel i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.