Hej,
Ska precis börja med ett montera ett mellanbjälklag med en total spänvidd på ca8,5m,
Hjärtvägg av 145 och spännviderna 4,55 och 3,78
Det ska ligga i cc450 och i dim 45x220C24.
I det bifogade beräkningen tror jag att den utgåt från fingerskarvat matrial.
Har redan ganska många reglar i längnden 4,8 m som jag skulle vilja anmända mig av
Vad tror ni om att lägga dom paralelt och spika ihop. Överlappet på dom skulle då bli ca0,65m. är det tillräckligt för att få till ett bra förband? Och hur mycket spik skulle det behövas till ett förband?

Tacksam för snabba svar, ska börga i morgon:)
 
Om du lyckas uppnå en stark skarv (lim plus skruv) så kommer du få ett mellanbjälklag som sviktar mindre, jag anser att det är en god idé. En bieffekt blir att du kommer flytta mer av belastningen (från mellanbjälklaget) från ytterväggarna till hjärtväggen, men det bör inte vara ett problem om du har en kraftig hjärtvägg.
 
  • Gilla
Matzz
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Om du lyckas uppnå en stark skarv (lim plus skruv) så kommer du få ett mellanbjälklag som sviktar mindre, jag anser att det är en god idé. En bieffekt blir att du kommer flytta mer av belastningen (från mellanbjälklaget) från ytterväggarna till hjärtväggen, men det bör inte vara ett problem om du har en kraftig hjärtvägg.
Tack för ett snabbt svar!
Hjärtväggen är kraftig. 45x145 cc60 med en 45x220 på högkant.
Har du någon idé om skruv dim och antal?
 
  • Träkonstruktion med tjocka träbjälkar i byggprojekt under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I praktiken är det limfogen som kommer ge en stum skarv. Men för att ge limmet bästa möjliga förutsättningar så skulle jag pressa samman de båda reglarna med skruv, som sen fick sitta kvar, 6x80 bör vara lämpliga. Tex 4-5 st i under/över kant (30-40mm från kanterna) jämt fördelade på överlappets längd.
 
  • Gilla
Matzz
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
I praktiken är det limfogen som kommer ge en stum skarv. Men för att ge limmet bästa möjliga förutsättningar så skulle jag pressa samman de båda reglarna med skruv, som sen fick sitta kvar, 6x80 bör vara lämpliga. Tex 4-5 st i under/över kant (30-40mm från kanterna) jämt fördelade på överlappets längd.
Tack för snabb hjälp!
 
Det går att få en hyfsad samverkan i ett spikat förband men överlappet skall vara långt. Storleksordningen 2 meter eller mer. Sedan är det bara att spika ihop med femtumsspik och kröka dem på baksidan så får du en inte helt hundraprocentig men ändå ganska bra samverkan.

I ditt fall innebär det att du skarvar dina plankor änd i änd ovanpå hjärtväggen och så spikar du en minst 4 meters planka vid sidan som skarvlapp.
 
S Stefan_E skrev:
Finns beräkningsexempel på träguiden. Vet inte om det blev fungerande länkar.

Spikad skarv med trälaskar - TräGuiden (traguiden.se)

Spikad skarv med spikningsplåtar - TräGuiden (traguiden.se)
Tack! Ska kolla upp dom.
 
Tack för alla svar!
Har du kapat virket till vägarna till plan 2 och ser att jag har ganska många 5.4m kvar.
Så jag skulle kunna använda längderna 4.8 och 5.4m i bjälklaget.

Hur placerar man dom bäst?
4.8m där spännvidden är 3,7m och 5.4m över spännvidden på 4,55m? eller
5,4m där spännvidden är 3,7 m och 4,8m över spännvidden på 5,4m?

Spontant och utan sakkunskap skulle jag placera 5,4m över spännvidden på 3,7m och 4,8 över spännvidden på 3,7m. Det skulle innebära att mer virka kommer vara omlott (ca1,4m) där spännvidden är längst.
 
Tänkte delge hur det blev med mellanbjälklaget.
Bild på ett nybyggt mellanbjälklag i trä med överlappande bjälkar, förstärkt med kortlingar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cc450
Överlappat blev ca 1,35m och det limmades och skruvades med 6x80.
Har även satt kortlingar. Två stycken för spännvidden på 4,55m och en kortling för spännvidden på 3,8m.

Fast det inte är någon spånskiva på ovansidan så upplever jag att det är väldigt styvt, ingen svikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.