Planerar bygga en vedeldad bastu på hjul och eftersom jag tänkt använda den året om och vill ha bra tryck så tänkte jag isolera. Bygger av lösvirke och använder 70mm-reglar. Eftersom bastun kommer stå helt ouppvärmd då den inte används så undrar jag vad som är den bästa lösningen för isolering? Jag har läst runt en del och förstått att fukt-/ångspärrar av alla de slag skapar problem då bastun står kall. Om det stämmer vet jag inte riktigt. Jag är novis på området.

Eftersom bastun står på hjul och jag vill ha den så styv som möjligt när kärran rullar tänkte jag lägga plywood på utsidan (direkt mot reglarna) följt av brädslagning. På insidan blir det vanlig bastupanel. Isolering tänker jag mig träfiberisolering. Vill helst slippa plaster och glasull om så möjligt.

Vad tror ni? Kan det blir problem med den tänkta kombinationen? Behöver jag komplettera med något?
 
Ivan1881 Ivan1881 skrev:
Planerar bygga en vedeldad bastu på hjul och eftersom jag tänkt använda den året om och vill ha bra tryck så tänkte jag isolera. Bygger av lösvirke och använder 70mm-reglar. Eftersom bastun kommer stå helt ouppvärmd då den inte används så undrar jag vad som är den bästa lösningen för isolering? Jag har läst runt en del och förstått att fukt-/ångspärrar av alla de slag skapar problem då bastun står kall. Om det stämmer vet jag inte riktigt. Jag är novis på området.

Eftersom bastun står på hjul och jag vill ha den så styv som möjligt när kärran rullar tänkte jag lägga plywood på utsidan (direkt mot reglarna) följt av brädslagning. På insidan blir det vanlig bastupanel. Isolering tänker jag mig träfiberisolering. Vill helst slippa plaster och glasull om så möjligt.

Vad tror ni? Kan det blir problem med den tänkta kombinationen? Behöver jag komplettera med något?
Jag har just påbörjat exakt samma äventyr, första gången jag bygger något. Hur valde du tillslut att göra? Blev det träfiber utan bastufolie som isolering?
 
Love Franck Love Franck skrev:
Jag har just påbörjat exakt samma äventyr, första gången jag bygger något. Hur valde du tillslut att göra? Blev det träfiber utan bastufolie som isolering?
Yes, stämmer bra! Körde på Hunton träfiberskivor, 70mm. Från insidan o utåt har jag bastupanel, 15mm läkt, ångbroms, reglar o isolering, vindduk, 28mm läkt o sist ytterpanel.
Köpte från hallbaratrahus.se i Västerås. Bra priser och inget krav på att köpa stora kvantiteter som på Bauhaus t.ex.
 
  • Gilla
Leonardaukea
  • Laddar…
Love Franck Love Franck skrev:
Jag har just påbörjat exakt samma äventyr, första gången jag bygger något. Hur valde du tillslut att göra? Blev det träfiber utan bastufolie som isolering?
Inredning av bastu med vedspis, mörka väggar, bänkar och öppen dörr mot naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solnedgång genom fönster i bastu med träbänkar och grönt landskap utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilt litet trähus på hjul i utomhusmiljö under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre vy av en bastu med tänd vedeldad kamin, träbänkar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 10 till
  • Laddar…
Ivan1881 Ivan1881 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Mycket snyggt!
 
  • Gilla
Ivan1881 och 1 till
  • Laddar…
Räknas det som en byggnad när det står på hjul? Bygglov/anmälan etc?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Räknas det som en byggnad när det står på hjul? Bygglov/anmälan etc?
Jo det gör det om du ställer den permanent på en plats.
Samtidigt är det nog en av de vanligaste lösningarna för svartbyggen då man vid klagomål enkelt kan flytta byggnaden eller hävda att den bara står "parkerad" vid sjön tillfälligt.

Har förövrigt själv en bastu på hjul :)
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Snyggt bygge! Vad uppskattar du kostnaden till ungefär?
 
R Robban66 skrev:
Snyggt bygge! Vad uppskattar du kostnaden till ungefär?
Tack! Lavarna är inte riktigt färdiga ännu. Det där var en provisorisk lösning med några furubrädor. Har aspbrädor liggandes på tork jag skall ta till en hyvel så planen är att få ryggstöd på väggarna med samt en solpanel samt lite LED-ljus.

Kring 42-43k är jag nog uppe i nu. Har excelarket därhemma. :) Detta trots att jag använt en gammal balkärra (gratis), gammalt bastuaggregat (gratis) samt sågat i princip hela stommen, förutom golvet, från vindfällen. Dyrt med byggvaror!
 
Vi firar 8 månader med vår nya bastu på hjul! Använd ca 100 ggr redan. Vi har isolerat med vanlig isolering och vindpapp. Ingen folie. Oisolerat glest golv. Isolering för att kunnia värma upp lite fortare. Har aldrig hört om mögel i en fristående bastu. Totalkostnad 10m2. 65 000 men då har vi byggt själva och bla sågat fram/hyvlat asplavar själva. Asp vrider sig mycket så det gäller att skruva tätt!
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Lägg gärna ut bilder på era projekt som inspiration för oss övriga.
Tack på förhand.
 
Nya lavar samt belysning. Batteriet monterat under bänken i omklädningsrummet.
 
  • Träbänk i omklädningsrum med nyinstallerade ljusa lavar och synliga kablar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av batteri och belysningskontroll under en bänk i ett omklädningsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkbild av bastu med nya lavar och stämningsfull belysning på väggarna, batteri ej synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omklädningsrum med träbänk och krokar på en trävägg, golv i trä och dold belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TantBlå och 3 till
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Vi firar 8 månader med vår nya bastu på hjul! Använd ca 100 ggr redan. Vi har isolerat med vanlig isolering och vindpapp. Ingen folie. Oisolerat glest golv. Isolering för att kunnia värma upp lite fortare. Har aldrig hört om mögel i en fristående bastu. Totalkostnad 10m2. 65 000 men då har vi byggt själva och bla sågat fram/hyvlat asplavar själva. Asp vrider sig mycket så det gäller att skruva tätt!
Golvet.
  1. Det bästa bastugolvet i en bastu utomhus är ett vanligt veranda/altangolv som inte alls är isolerat och vars golvvirke har ca 0,4-0,7 cm springor .. dvs med fritt luftflöde in och ut. Det blir inte kallt i en sån bastu vad man än tror. Det hålls frisk luft och bastun torkar bra .. Inget mögelbekymmer.

    Det man kan tänka på innan man sätter fast golvläkten är att vissa kanske vill styra badvatten i en ränna och ut i en stenbrunn eller ut gm ett plaströr vidare..till gråvattenbrunn.
    Då bygger man ett sluttande golv under " det glesa bastugolvet" med en smal springa nederst.. och styr vattnet ut med en ränna och sen ett plaströr. Ovanpå är själva golvet.
    Det sluttande undergolvet med ränna görs av vattenfast faner så att rännan finns där det öser mest vatten.. mitten el var man står och tvättar sig..
    Man kan ösa vatten hur mycket som helst och allt torkar upp.. vinter som sommar.

    Jag har ett sånt golv och samma i det minimala omklädningsrummet och det funkar alla årstider.

 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
T TantBlå skrev:
Golvet.
  1. Det bästa bastugolvet i en bastu utomhus är ett vanligt veranda/altangolv som inte alls är isolerat och vars golvvirke har ca 0,4-0,7 cm springor .. dvs med fritt luftflöde in och ut. Det blir inte kallt i en sån bastu vad man än tror. Det hålls frisk luft och bastun torkar bra .. Inget mögelbekymmer.

    Det man kan tänka på innan man sätter fast golvläkten är att vissa kanske vill styra badvatten i en ränna och ut i en stenbrunn eller ut gm ett plaströr vidare..till gråvattenbrunn.
    Då bygger man ett sluttande golv under " det glesa bastugolvet" med en smal springa nederst.. och styr vattnet ut med en ränna och sen ett plaströr. Ovanpå är själva golvet.
    Det sluttande undergolvet med ränna görs av vattenfast faner så att rännan finns där det öser mest vatten.. mitten el var man står och tvättar sig..
    Man kan ösa vatten hur mycket som helst och allt torkar upp.. vinter som sommar.

    Jag har ett sånt golv och samma i det minimala omklädningsrummet och det funkar alla årstider.
    • Svara
    • Dela
Jag tycker ett glest golv är alldeles för dragigt, men det är ju en smaksak:) Jag gjorde egna spontade brädor av vanligt trallvirke som jag sluttade mot en hängränna i mitten. Spontant tänker jag att din lösning med ett separat golv under det glesa golvet blir bökigt att städa? Golvvirke med synlig söm, pågående golvinstallation eller reparation, råa träkanter, detaljnärbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv utomhus nattetid, belyst, något skräp och fläckar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ivan1881 Ivan1881 skrev:
Jag tycker ett glest golv är alldeles för dragigt, men det är ju en smaksak:) Jag gjorde egna spontade brädor av vanligt trallvirke som jag sluttade mot en hängränna i mitten. Spontant tänker jag att din lösning med ett separat golv under det glesa golvet blir bökigt att städa? [bild] [bild]
Nej.. man kan tro att det drar.. men det känns inte dragit...bastun är het. Och golvet är ju bara att skölja av.. vattnet rinner av.. och man kan skura om man tycker.. men det behövs knappt.

Ett tätt golv blir nog smutsigare och kräver mer skötsel..avlopp mm. En finsk bastu är inte ljummen. :)
 
  • Gilla
Macke17 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.