Hejsan
IDAG kom grävmaskinen så när jag och min dotter åkte förbi efter jag hämtat henne på förskolan hade de kommit igång lite. Huset ligger ju för leverans nästa vecka men det blir nog lite tajt! Så himla roligt att det händer nåt konkret nu och inte bara pappersarbete! Är så nyfiken på hur vårt hus kommer se ut, tror att det kommer bli som en sommarstuga......:) Snart börjar svåra val som kakel och klinkers. Såg att du skrev en fråga till jjoneil, är också nyfiken på svaret! Tror att man får lägga till en del pengar för att få det man vill ha.

Hur går det med letandet efter KA. Har kommunen hjälpt er?

MVH Josefine
 
Hej Cidde!
Vi har precis gjort våra val för kakel och klinkers på Svenska Kakel i Mölndal, ska dit på lördag igen för en sista avgörande titt. Vi var på ett flertal ställen och tyckte att de hade bäst urval i flera priskategorier. Visst går det att få ett hyfsat kaklat badrum (inget spännande :0) för summan från MEAB, vi höll oss inom 150-250kr/kvm för badrummet nere och tvättstugan. Det blev värre i hallen, köket och badrummet uppe. De mindre kakeln som man kanske gärna vill ha i köket och som dekor i badrum, typ mosaik eller 5x5cm är väldigt dyra. Sen får man räkna med att kakelsättaren tar extra betalt för tex att sätta klinkers diagonalt, lösa stenar eller mosaik. Ligger mellan 200-300kr extra per kvm. Jag tror vi kommer att hamna på runt 10 000kr extra när allt är klart och då har vi ändå inte valt de dyraste alternativen, utan något mitt emellan. Vi hade definitivt inte räknat med så pass mycket i budgeten från början, så vi får sätta oss och räkna om allt igen innan vi skickar våra val till kakelsättaren!
En annan kostnad som vi hade räknat alldeles för lite på är inbyggda spotlights i taket som man tar med elektrikern på plats efter husbyggets start. Räkna på 500kr per spotlight. Vi har lagt till spotlights i hallen, köket, badrummet uppe och i burspråket i vardagsrummet.
Lycka till med allt! Ni får gärna komma förbi och ta er en titt på husbygget om ni har vägarna förbi.
Mvh
J
 
Hej igen!

Tackar för svaret J, då vet man lite åt vilket håll det kommer att barka när man kör igång med kakel/klinkers-val samt spotlights. Tackar för inbjudan förresten, vi får väl se om vi är i krokarna nång gång.

Vårt största dilemma just nu är golvet i köket. Vi har gått från ekparkett via rutigt till furu och nu är vi tillbaka på ek, fast i en ljusare nyans. Otroligt klurigt när man inte kan se köket i verkligheten.

Förrutom detta lilla I-landsproblem rullar det på rätt bra. Vi fick en lista över KAs från kommunen och ska träffa en som vi fått rekommenderad på onsdag. Bankspärren fixas i veckan, så snart börjas det!

Hur går det med grävandet Lucifer? Håller tidplanen?

Ha det gött!

/C
 
Hejsan!
Tidsplanen håller inte riktigt. De gjöt grunden i fredags så stomresning av huset kommer bli till veckan (hoppas jag.....) Det skulle egentligen skett i onsdags så det ligger lite efter. Men det är häftigt att se plattan nu, men den ser sååå liten ut! Ska vi verkligen få plats i det lilla huset....? Kommer förhoppningsvis kännas annorlunda när man kan gå in i huset!
Ni ska visst bli vid lite fylle från vår tomt, det tackar vi för.... Bra att man kan samarbeta när det är samma husleverantör.
Vi har haft litre trubbel och grubbel med hur vi ska göra med vår tomt. Men vi har till slut bestämt att det blir två avdelningar på tomten. En lite längre ner och en etapp högre upp, terasserad tomt kallas det visst. För att få en slät tomt som vi önskade egentligen hade de fått gräva ur massor och det hade blivit ganska mycket dyrare samt att vår tomt hade kommit väldigt lång ner i förhållande till era grannar!

Lycka till med val av KA!

Kram Josefine
 
Tjo!

Hoppas de jobbar ikapp! Vad häftigt med stomresning så när inpå.

Blev lite nyfiken på er trädgård... Hur gör man egentligen, låter man grävgubbarna vända upp och ner på hela tomten, så att man blir av med allt "vildgräs" som finns på plats, eller är det nåt man gör senare?

Vi kommer förresten ha en liknande lösning, uppbyggt kring huset, sedan en kraftig slänt, och sen tänker vi ha kvar den naturliga lutningen som finns på tomten (inte så kraftig längst ner i söder).

Mvh
C
 
Hejsa
Jag är också nyfiken på vår trädgård....kan inte riktigt föreställa sig hur det kommer att se ut. Men vi får nog anlita en grävare sen. De som grävde för Mjöbäcksvillan hade tokmycket att göra så de var inte pigga på extra arbete. Vi ska dränera i bakkanten av vår tomt så det kommer kanske bli uppgrävt en del i alla fall.

Ha det/J
 
Glömde ju buga och tacka för att vi får lite fylle. Visst är det najs när det blir fina synergi-effekter!
 
Det känns som att trädgården är en osynlig del av bygget. Vi har nån slags grundidé, men hur vi ska nå dit har vi ingen aning om...
 
Hejsan
Ja, vår tanke med trädgården är öppna ytor för Ellen att springa på, en lekvänlig trädgård med plats för gungor, sandlåda, lekstuga mm. Jag och min sambo är nada intresserade av odling och att gräva i rabatter så det blir mycket gräsmatta och lite odlingsland. Om man hade haft råd skule man ju satsa på sten och plattor men huga så dyrt det är....:(
Har aldrig frågat föresten? Varför valde ni Sätila av alla ställen?
Själv har jag ju anknytning hit så det föll sig naturligt efter jag övertalat sambon förståss....hihi

MVH Josefine
 
Tjo

Bra fråga! :) Vi hade aldrig hört talas om Sätila tills för ca ett år sedan. Vi åkte runt lite i Sjuhäradskommunerna och kikade efter tomter (tvåan på 49 kvadrat var trång innan Smilla kom till jorden), och när vi kom till Sätila så fastnade vi direkt. Fint läge, skola 1-9, förskola, vårdcentral, butik och t o m en pizzeria med fredagspriser på öl... Lite längre från Gbg än vad vi tänkt oss från början, men det känns överkomligt. Bussen går ju hyfsat ofta i högtrafik dessutom.

Vi har förresten haft vår första möte med vår blivande KA, kändes tryggt och bra. Sista bankpapprena är underskrivna, så nu bör det börja rulla på riktigt närsomhelst!

/C
 
Hejsan
Gott att ni fixat med KA som ni också trivs med. Vi var i området idag och pratade med era närmsta grannar. De har ju gjort riktigt mycket med er tomt. När beräknas det att huset ska levereras?
Vårt hus är uppe som sagt och idag var vi inne hela familjen och drömde oss bort. Det är ganska litet men det kommer att bli toppen när vi har vår övervåning klar! Tills dess får vi bo lite trångt!

Nu blir det film och slappa framför teven efter en aktiv helg!
MVH Josefine
 
Hej igen....ja alltså grannarna har ju inte grejat med er tomt även om det var så det verkade i inlägget.......:)
 
Tjo

Ojdå, vad spännande!!! Vi hörde från Göran att de skulle lassa om litegrann på tomten, men nu känns det som att vi måste åka ut och kika, vilket vi också ska göra, på tisdag... :) Då får vi ju chansen att se ett styck somrest Lundahov dessutom!

Kommer inte ihåg om du skrivit när ert hus beräknas vara klart... När är inflyttningen planerad?
 
Hejsan
Vi har inte fått någon tidsplan än, men de sa preliminärt att det ska vara färdigt i början på september. Några av snickarna skulle inte ha semester i hela juli så det känns gott att de kan snickra lite på det då också.

Då kanske vi ses på tisdag fast dagen är ju lång.....Vi är ju där varenda dag, jag åker förbi där när jag ska till jobbet. Så man kan ha koll på arbetarna...... fast jag måste erkänna att jag inte är den bäste att bedömma om de gör rätt eller inte....:)

Ha en toppen 1 maj, vi ska med Ellen på en 4H gård och hälsa på alla djuren.
 
Shit pommes frites vad de hade grejat och donat på tomten! Vi fick en smärre chock när vi drog förbi området i tisdags. Många hus som ploppat upp sen sist dessutom.

Vad kul det var att se ert Lundahov, speciellt eftersom vi hade samma tanke med en "utbyggnad" på baksidan! Efter din beskrivning trodde jag det skulle vara mindre, men det såg ju "fullstort" ut. Den stora frågan vi och några av grannarna ställer oss är: "Varför är huset redan rödmålat? Färdigmålat från fabrik, eller är det nån slags röd grundfärg?"

Otroligt roligt att se området ta form!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.