C
P Pin skrev:
Nej tvärtom ska det väl vara. Med framhjulsdrift för du vända bilen och backa uppför.
Ja precis. Men då förstår jag inte @MathiasS påstående om viktfördelningen. Bilar (olastade) brukar vara framtunga. Vilket är en nackdel för bakhjulsdrivet i en isbacke.
 
C cpalm skrev:
Ja precis. Men då förstår jag inte @MathiasS påstående om viktfördelningen. Bilar (olastade) brukar vara framtunga. Vilket är en nackdel för bakhjulsdrivet i en isbacke.
Ju mer det lutar uppför desto mer av tyngden hamnar på bakhjulen.
 
Fast tyngpunktsförskjutningen är väl ganska marginell inom de +/- 10 graders lutning normala vägar har?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Det är rimligt att säljaren inte förstår något av vad du säger eftersom etablerad fysik säger att en bakhjulsdriven bil har bättre grepp vid start i uppförsbacke än en framhjulsdriven dito. Givetvis förutsatt att allt annat är lika med ev diffbromsar etc. Så, hade du problem med att starta i den backen med bakhjulsdrift (vilket i sig låter oerhört märkligt, så branta backar finns knappt i svenska vägnätet) så hade du haft ännu större problem att starta med en framhjulsdriven bil (och detta är inget som behöver debatteras eller tyckas något om, det är så det är).

Lösningen på ditt problem är istället vad du nu landade i (?), en fyrhjulsdriven bil.

.....men om du filar lite på körtekniken så är jag säker på att du kunnat starta även med BMWn i backen.....
"backar finns knappt i svenska vägnätet" Jo du! Testa att ta en lång bilsemester i Sverige. Har bekanta i Södermalm Gbg, hade en kompis på Thulebergsvägen i Gbg, Örgryte Gbg. Ta en tur på Småländska höglandet. Har en bekant på Mösseberg. Går ibland inte att köra till dessa platser med bakhjulsdrift , har provat. Nästan noll problem med framhjulsdrift, har provat. Nu är vi bara i södraste södra Sverige. Prova att kör till Grönklitt också i södra Sverige, omöjligt med bakhjulsdrift ibland, vet inte hur många som fastnar där, har jobbat där en säsong. Vi bogserade bilar med traktor ibland varje dag, bakhjulsdrivna. Även var det bakhjulsdrivna som for i diket och de fick vi dra upp. Hände inga framhjulsdrivna bilar.
Där jag bodde senast finns en backe. Jaguar och MB hade problem där också BMW. Ibland kom de inte upp alls. Så de fick grusa och ta sats. Tjena!
Sedan har vi norra Sverige...

För dyrt med 4-hjulsdriven BMW tyvärr.

Går inte att fila på något, Bilen var automatväxlad, man kan bara gasa. Ingen idé att debattera mer. Man tycker olika ofta.
 
useless useless skrev:
Fast tyngpunktsförskjutningen är väl ganska marginell inom de +/- 10 graders lutning normala vägar har?
Men han sökte upp värsta backen på grusväg för att testa.
 
Att säga att det är samma problem med bakhjulsdrift på en elbil med 50-50 viktfördelning som på en fossilbil med motorn fram och nästan all vikt på framaxeln olastad är fel.

Det är möjligt att det kommer visa sig finnas problem ändå, men sakerna är klart olika.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
"backar finns knappt i svenska vägnätet" Jo du! Testa att ta en lång bilsemester i Sverige. Har bekanta i Södermalm Gbg, hade en kompis på Thulebergsvägen i Gbg, Örgryte Gbg. Ta en tur på Småländska höglandet. Har en bekant på Mösseberg. Går ibland inte att köra till dessa platser med bakhjulsdrift , har provat. Nästan noll problem med framhjulsdrift, har provat. Nu är vi bara i södraste södra Sverige. Prova att kör till Grönklitt också i södra Sverige, omöjligt med bakhjulsdrift ibland, vet inte hur många som fastnar där, har jobbat där en säsong. Vi bogserade bilar med traktor ibland varje dag, bakhjulsdrivna. Även var det bakhjulsdrivna som for i diket och de fick vi dra upp. Hände inga framhjulsdrivna bilar.
Där jag bodde senast finns en backe. Jaguar och MB hade problem där också BMW. Ibland kom de inte upp alls. Så de fick grusa och ta sats. Tjena!
Sedan har vi norra Sverige...

För dyrt med 4-hjulsdriven BMW tyvärr.

Går inte att fila på något, Bilen var automatväxlad, man kan bara gasa. Ingen idé att debattera mer. Man tycker olika ofta.
Du kan som sagt koppla ur antispinn. På min 3 serie var det med en fysisk knapp på instrumentpanelen. Jag fastnade med en hyrd V90 i min backe och hittade inte hur jag kopplade ur antispinnsystemet på den satans touchskärmen. Ingen bra info i manualen heller. Efteråt fick jag reda på att sportläget på automaten reducerade men inte 100 procent effekten av antispinnsystemet.

Så dyr är väl inte 4wd på BMW? Kanske 18 000 extra. Tittar du på 330 e är den väl ändå skapligt dyr från första början, välj bort något annat bling istället. Och satsa på riktiga vinterdäck, annars fastnar du.

Menar du Orsa Grönklitt? Inte vad jag kallar södra Sverige även om det är söder om mittpunkten :D
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att säga att det är samma problem med bakhjulsdrift på en elbil med 50-50 viktfördelning som på en fossilbil med motorn fram och nästan all vikt på framaxeln olastad är fel.

Det är möjligt att det kommer visa sig finnas problem ändå, men sakerna är klart olika.
BMW har 50/50 viktfördelning
 
Ok, här finns uppenbarligen fler parametrar att ta hänsyn till än vad som är möjligt här. Viktfördelning, tyngdpunktsförskjutning pga vägens lutning och chassiereaktioner. Man kommer kunna komma fram till att både fram och bakhjulsdrift är fördelaktigare beroende på dessa förhållanden.

Man kanske istället får söka tröst i att fyrhjulsdrift alltid är bäst.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
I ungdomen hade en kompis riktigt brant grusad backe upp till där de bodde, än värre på vintern.
Kompisens pappa hade en Passat, han backade upp när det var halt, köra den framhjulsdrivna bilen upp gick inte, trots den fördelaktiga viktfördelningen (mycket framtung)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Viktförskjutning..

Bakhjulsdrift med tungdpunken bak funkar, t.ex. gammla Porsche och VW Beetle är bra exempel.

Fast om man ofta åker upp för branta, halkiga backar kör man väl redan en bil med fyrhjulsdrift?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Viktförskjutning..

Bakhjulsdrift med tungdpunken bak funkar, t.ex. gammla Porsche och VW Beetle är bra exempel.

Fast om man ofta åker upp för branta, halkiga backar kör man väl redan en bil med fyrhjulsdrift?
Kan inte så mycket om bilar. Men det verkade inte troligt det du skrev. Så jag slog upp på några minuter: .
Gamla Porsche??? Alla Porsche är bakhjulsdrivna, eller som tillval 4hjuldrivna, beroende på modell. 911 år 2021 har motorn bak och är bakhjulsdriven, precis samma som alltid. eller 4hjulsdriven om man tar det tillvalet.

VW beetle blev framhjulsdriven år 1997, för 24 år sedan, rätt gammal Beetle. Den ännu äldre med bakhjulsdrift tillverkades till 2003.
 
Magnus Filip skrev:
Kan inte så mycket om bilar. Men det verkade inte troligt det du skrev. Så jag slog upp på några minuter: .
Gamla Porsche??? Alla Porsche är bakhjulsdrivna, eller som tillval 4hjuldrivna, beroende på modell. 911 år 2021 har motorn bak och är bakhjulsdriven, precis samma som alltid. eller 4hjulsdriven om man tar det tillvalet.

VW beetle blev framhjulsdriven år 1997, för 24 år sedan, rätt gammal Beetle. Den ännu äldre med bakhjulsdrift tillverkades till 2003.
gamla beetle

poängen är att dessa även har motorn bak, så det blir mer tyngd på bakaxeln som driver
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Att slippa allt vad service och underhåll på drivlina och avgasreningssystem innebär är för mig ett så stort plus att en hybrid är utesluten. Jag hoppas verkligen att övriga tillverkare följer tesla och slopar kravet på service för att garantin ska gälla.
Det hoppas inte jag. Du måste ju åka till en Tesla-auktoriserad verkstad för minsta lilla. Reservdelsbutiken är obefintlig. De har tillbehör. Har en bekant som kör Taxi och han har just en Tesla. Det känns sådär lagom kul att behöva åka till verkstad för tex att ett dörrhandtag går sönder. De är precis Apple. Vill inte ha en begagnadmarknad på bildelar eller tredjepartstillverkare.
 
P Pin skrev:
gamla beetle

poängen är att dessa även har motorn bak, så det blir mer tyngd på bakaxeln som driver
Som bubbla-fan (haft flera bubblor) så räknar jag inte new beetle som en "bubbla".

Med antisladdsystem känns bakhjulsdrift och risk för sladd lite stor som på den tiden bubblan tillverkades. Det är rätt lätt att snurra med den... :D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.