Tänkte ställa en fråga om vad ni skulle gjort i följande fall.
Har en friggebod belägen ca:20m från huset, den håller jag på att dra in el till.
Tre faser nolla och jord skall fram, så att jag exempelvis kan köra en vedklyv intill stugan.
Frågan är om jag skall gå vidare från mitt 16:amps uttag i garaget(i huset) till friggebod via en undercentral i friggeboden.

Eller om jag ska dra kabeln direkt efter elmätaren?

Jag gillar förslag ett för att det dels är enklare(kortare väg) samt att jordfelsbrytare finns inkopplad efter centralen...
Hur hade ni gjort? tar gärna emot tips.
 
Hejsan ktm525

Eftersom det här är en fast insallation så skulle jag koppla in i centralen i garaget och inte i ett 3 fas uttag den använder man för tillfälliga lösningar
 
Tack för svaret, jag var kanske lite otydlig, ska försöka förtydliga:)
Min central sitter inte i garaget.I garaget har jag ett 16 amp 3fas uttag.¨
Från mitt 16amp uttag vill jag gå vidare med en 5G 2,5 till min friggebod(20m under jord) samt sätta en liten udercentral för att avsäkra nedåt 6A,10A,16A.

Uttaget i garaget matas från min huvudcentral där jag har en separat JFB samt ett vred där jag helt stänger av uttaget..
Vad tror du om det? funkar gör det säkert, men anses det som rätt eller åtminstone tillåtet?
 
Hejsan ktm525

Att dra matningen till boden via ditt 3 fas uttag skulle nog funka rent säkerhets mässigt, men installations mässigt skulle jag aldrig göra denna ,matning skall alltid gå från en central.
 
ktm525 skrev:
Tack för svaret, jag var kanske lite otydlig, ska försöka förtydliga:)
Min central sitter inte i garaget.I garaget har jag ett 16 amp 3fas uttag.¨
Från mitt 16amp uttag vill jag gå vidare med en 5G 2,5 till min friggebod(20m under jord) samt sätta en liten udercentral för att avsäkra nedåt 6A,10A,16A.

Uttaget i garaget matas från min huvudcentral där jag har en separat JFB samt ett vred där jag helt stänger av uttaget..
Vad tror du om det? funkar gör det säkert, men anses det som rätt eller åtminstone tillåtet?
Jag tolkar ditt inlägg som om det är en vidaredragning från den "fasta sidan" på 3-fas uttaget som du skall göra. Dvs inte sätta i en 3-fas kontakt och köra vidare.

Den frågeställningen tycker jag också är intressant eftersom jag har samma funderingar på att göra likadant själv.

Man borde väl få ha flera 3-fas uttag kopplade på samma 3-fas säkringar. För det är ju i princip det som skall göras, tills man kommer till friggeboden där 3-fas matningen kommer att splittras till enfas matningar i en undercentral.
 
elis:surprised:k, försöker förstå skillnaden, i princip så är ju friggeboden matad direkt från central? garagets trefas uttag är ju bara ett avstick. Tacksam för att ni försöker förstå min beskrivning.

Roli:exakt! precis så hade jag tänkt.
Klart att det kan bli problem om jag ansluter en 9KW värmare i garaget och en i friggeboden, men det innebär ju ingen fara, det som händer är ju att automatsäkringarna löser.
 
Tänk på att även om du har en JFB i undercentralen kommer förmodligen den i huvudcentralen bryta om den första gör det.
 
Devabriel skrev:
Tänk på att även om du har en JFB i undercentralen kommer förmodligen den i huvudcentralen bryta om den första gör det.
Synkron brytning då eller ;)
 
Mikael_L
Det finns väl åtminstånde en uppenbar risk att det ändå blir JFB i huvudcentralen som alltid bryter, och den i undercentralen aldrig.
 
jag ska inte ha ngn JFB i undercentralen i friggeboden,Var har ni fått det ifrån.
Undercentralens enda uppgift är att avsäkra nedåt, eftersom jag kommer dit med 16:amp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.