Jag byggde för något år sedan ut en byggnad.
Jag följde då en guide på nätet vad gäller isolering i väggar.
Guiden visade att man skulle ha 3 stycken 45 mm isolering och därefter plast och därefter den sista 4:e 45:an. Sedan gips. Beskrivet utifrån - in.
Nu bygger jag en frigga. Där tvekar jag om det blir 3 st 45or isolering eller 4 stycken.
Min fundering är följande; Vad är det för regel man bör följa vad gäller plastens placering?
Kan jag ha 3 stycken 45or isolering och sedan plast och sedan gips? Eller måste det bli 2 stycken isolering och sedan plast följt av 1 st. isolering? (Om jag nu slutar på 3 stycken isolering)
Finns det någon gyllene regel som beskriver förhållandet antal isolering och plastens placering?

En annan fundering. Det blir något utrymme där jag inte kommer åt att isolera på vanligt vis. Finns det någon typ av fogskum som man kan använda för att fylla upp ett mindre utrymme som har någon form av "isolerande" verkan? Märke/fabrikat?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
R regelkonstruktion skrev:
Finns det någon gyllene regel som beskriver förhållandet antal isolering och plastens placering?
Ja. Plasten/ångspärr får inte sitta längre in i väggen än max 1/3.
Guiden du följde tidigare körde på 1/4. Det är säkrare. Allra säkrast är om plasten sitter direkt bakom gipsen. Så sattes den tidigare, men då är det dels lätt att punktera plasten om man spikar/skruvar i väggen för hyllor, tavlor, vägg-tv et, och dels är det svårt att få det tätt runt elrör mm som går i väggen. (Vägguttag och strömbrytare för lampor.) Därför har man oftast ett installationsskikt om 45 mm i väggen innanför gipsen. Där dras elkablar mm, och plasten sätter man då bakom. Det fungerar fint i dagens extremt välisolerade hus med 20 - 30 cm isolering.

Fogskum? Snabbt, enkelt, billigt och praktiskt, men obra för miljön, tveksam livslängd och dåligt om det kommer in vatten i konstruktionen.
 
  • Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
Tomture61
Att använda plast (diffusionsplast) i ytterväggar / tak är helt ok , om det är ett bostadshus med ventilation .
Att använda plast i en frigga :thinking:
Kommer den vara uppvärmd under den kalla säsongen ?
Ibland på sommaren kan det bli kallare i en isolerad byggnad än det är utanför , risk för kondens på fel sida av plasten .
Varför 3 x 45 mm isolerskivor ?

Ang vart plasten skall placeras , 1/3 in , räknat från den varma sidan .
 
Byggnaden har formen av en frigga, men funktionen av ett mindre bostadshus åt övernattande gäster.
Kommer alltid vara varmt. Det kommer finnas el, samt element. Tack för respons.
 
R regelkonstruktion skrev:
Byggnaden har formen av en frigga, men funktionen av ett mindre bostadshus åt övernattande gäster.
Kommer alltid vara varmt. Det kommer finnas el, samt element. Tack för respons.
Om du bygger utan plast kan du kallställa vid behov
 
Tack, men plasten finns redan där och denna byggnad kommer alltid vara uppvärmd (därför att jag alltid vill ha den uppvärmd. ) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.