jag undrar hur mycket en 10 m vägg med innerdör skulle kosta och hur mycket av varorna jag behöver.Jag ska ha dessa saker

13mm gips
11mm osb-skiva
45x95 regel
95mm isolering
cc 450
 
tommib
Tja, förslagsvis så räknar du. Gör ett excelark och beräkna materialåtgången och lägg in fält för priset. Då får du veta.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tja, förslagsvis så räknar du. Gör ett excelark och beräkna materialåtgången och lägg in fält för priset. Då får du veta.
Tack,men det e bara så att jag är ganska ny till detta och jag vet inte hur mycket saker jag behöver för väggen,asså till exempel hur många regelar
 
tommib
Du har ju alla uppgifter du behöver i det du presenterar. Om du ska ha en tio meter lång vägg, med 45 cm mellan reglarna, så är det bara att räkna. Möjligen får du lägga till två extra reglar för dörrhålet.

Det är inkongruent att du vet vad du ska ha för grejer men inte vet hur du ska räkna. Är det möjligen givet i skoluppgiften?

Välkommen till forumet förresten!
 
tommib tommib skrev:
Du har ju alla uppgifter du behöver i det du presenterar. Om du ska ha en tio meter lång vägg, med 45 cm mellan reglarna, så är det bara att räkna. Möjligen får du lägga till två extra reglar för dörrhålet.

Är detta en skoluppgift?

Välkommen till forumet förresten!
ja det är en skoluppgift,tack för hälpen
 
tommib
Hur tänker du själv att du borde räkna? Det kommer inte hjälpa dig i längden att någon bara matar dig med svaret, du måste förstå hur du ska räkna på detta problem.

Ett tips på vägen kan vara att rita på hur det ska bli. Då kanske det klarnar hur du ska räkna.
 
  • Gilla
Karl.s och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur tänker du själv att du borde räkna? Det kommer inte hjälpa dig i längden att någon bara matar dig med svaret, du måste förstå hur du ska räkna på detta problem.
Asså helt ärligt vill jag bara inte vara för långt bort från priset.Så jag tänkte jag kunde fråga runt lite ca hur mycket det kommer kosta så jag inte får det fram till för lite eller för mycket.
 
tommib
Om du ska jobba med bygg så bör du lära dig att räkna på sådant här. Det är väldigt enkel matematik. Om du tittar runt lite på forumet så kommer du se att det är många som blir sura när hantverkarna räknar bort sig och sen inte kan stå för det de lovat.
 
  • Gilla
Karl.s och 1 till
  • Laddar…
Att mängd mtrl till en vägg bör du lära dig att göra i huvudet, det enda du saknar verkar vara höjden på väggen.
Om du ska bygga en villa kan det vara bra att räkna på papper med ritningen som hjälp så du inte missar något.

När du sen blir lite varmare i kläderna kan du räkna på vad det väger och fundera på om du kan ta mtrl på en släpkärra till bygget eller om det blir för många resor så att utkörning av grejorna med lastbil lönar sej.

(Min huvudräkning på Byggmax priser säger att väggens mtrl kostnad nog blir över 12000kr nu, nån som är van att handla på Beijer kanske skulle säga 20000)
 
F fribygg skrev:
Att mängd mtrl till en vägg bör du lära dig att göra i huvudet, det enda du saknar verkar vara höjden på väggen.
Om du ska bygga en villa kan det vara bra att räkna på papper med ritningen som hjälp så du inte missar något.

När du sen blir lite varmare i kläderna kan du räkna på vad det väger och fundera på om du kan ta mtrl på en släpkärra till bygget eller om det blir för många resor så att utkörning av grejorna med lastbil lönar sej.

(Min huvudräkning på Byggmax priser säger att väggens mtrl kostnad nog blir över 12000kr nu, nån som är van att handla på Beijer kanske skulle säga 20000)
Kan jag fråga hur du fick upp det till 12000,jag har räknat med ca,
2 gips=180 kr
2 osb=500 kr
24 reglar=1k
95 mm isolering=220 kr
innerdörr=1k

Vad har jag gjort fel?
 
Hur får du 2 gips och 2 osb att räcka till 10 meter vägg??
 
useless useless skrev:
Hur får du 2 gips och 2 osb att räcka till 10 meter vägg??
Hur många behöver jag? jag tar allt hälp tack
 
A alk hmd skrev:
Kan jag fråga hur du fick upp det till 12000,jag har räknat med ca,
2 gips=180 kr
2 osb=500 kr
24 reglar=1k
95 mm isolering=220 kr
innerdörr=1k

Vad har jag gjort fel?
Ska du inte ha skivor på alla 50m2 vägg?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Gör en ritning.
 
F fribygg skrev:
Ska du inte ha skivor på alla 50m2 vägg?
Nej,det är menat att vara på dörren.Det ska finnas en dörr i väggen och skivorna ska va på både sidorna av dörren därför tänkte jag att 2 räcker.Går det att göra så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.