Ärligt talat: konceptet platt spishäll (glas/induktionshäll blabla) - hur lyckat är det egentligen? När något kokar över så får man ju ett hav av 100-gradigt vatten som eventuellt rinner ner på golvet framför spisen?
 
nikasp
J Jompa94 skrev:
Ärligt talat: konceptet platt spishäll (glas/induktionshäll blabla) - hur lyckat är det egentligen? När något kokar över så får man ju ett hav av 100-gradigt vatten som eventuellt rinner ner på golvet framför spisen?
Tycker inte att det är ett problem men jag har silikonat hålet för hällen väldigt noga för eventuellt vatten som lyckas leta sig in. Gissar att det är 0 till nästan ingenting som lyckas sugas in mha kapillärkraft då det ju sitter en list mellan glashäll och bänkytan.
 
B
Med 15års erfarenhet av induktion med glashäll och ett antal års erfarenhet av gamla klassiska spisar måste jag ju helt klart säga att induktionhällen är helt överlägsen.

Jag har för övrigt ett överkokningsskydd som stänger av, så det blir inte ett hav av vatten på golvet. Det tar sig knappt utanför hällen, ofta stannar allt på hällen
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Min blygsamma erfarenhet säger att moderna spisar är ett typexempel på när form går före funktion. Helt släta hällar som sagt var där maten rinner ner på sidorna om det kokar över, touch-knappar som inte funkar om dom bli blöt, användargränssnit som kräver en massa knapptryckningar för att bara slå på en plattan, etc

Sen att själva induktionstekniken har ett antal fördelar kan jag hålla med om. Men varför ska den komma i så dålig förpackning?
 
  • Gilla
Filbert och 4 till
  • Laddar…
Precis, skulle det börja stänka över så stänger induktionshällen av innan det hinner bli så mycket att det skulle rinna av hällen.
Har bara kokat över en gång på 2-3 år och den stängde av.
Så det är mycket lyckat(y) blir inga "hav med hett vatten"
 
En välfungerande induktionshäll stänger av sig snabbt vid överkok så är aldrig fråga om några liter med vatten som sticker. Det som faktiskt kikar över bränner heller inte fast.

Men, om man är orolig så monterar man förslagsvis hällen i rostfri bänk med droppkant.
 
nikasp
useless useless skrev:
Min blygsamma erfarenhet säger att moderna spisar är ett typexempel på när form går före funktion. Helt släta hällar som sagt var där maten rinner ner på sidorna om det kokar över, touch-knappar som inte funkar om dom bli blöt, användargränssnit som kräver en massa knapptryckningar för att bara slå på en plattan, etc

Sen att själva induktionstekniken har ett antal fördelar kan jag hålla med om. Men varför ska den komma i så dålig förpackning?
Jag har haft en svinbra och svinsnygg gashäll med fyra brännare när jag bodde i Stockholm/Kungsholmen. Sjukt bra men rengöringen var ett helvete. En helt slät häll är kanonlätt att rengöra och vi slabbar inte så några knappar slutat att fungera. Kokar det över så torkar man av och kör vidare bara. Har nog haft glashäll i 9-10 år i alla fall och skulle inte vilja ha vred eller knappar uppepå.
 
J Jompa94 skrev:
Ärligt talat: konceptet platt spishäll (glas/induktionshäll blabla) - hur lyckat är det egentligen? När något kokar över så får man ju ett hav av 100-gradigt vatten som eventuellt rinner ner på golvet framför spisen?
På min spis finns i alla fall en låg kant runt om som kan hålla kvar små mängder vatten. Om jag ställdes inför problemet att stora mängder vatten vällde ut över golvet när något kokade över skulle jag i första hand skylla det på extrem klantighet eller möjligen inkompetens. Skall jag säga något negativt om spishällar i glas är det att de är lite känsliga och kan spricka om man tappar saker på dem.

Som helhet säger jag att konceptet induktionshäll är mycket lyckat. Därmed inte sagt att den är i alla avseenden bättre än gjutjärnsplattor. Det finns några små nackdelar.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Om man inte vill ha en platt opraktiskt häll på en i övrigt helplan bänkskiva och ugnen på ett annat ställe (där det inte finns någon köksfläkt) så kan man ju alltid köpa en hederlig spis.
Allt i ett och de har oftast någon form av kant även om den inte är lika djup som på äldre spisar.
Rejäla vred utan att inkräkta på ytan för kokkärl.
Modern vit spis med keramikhäll, öppen ugnslucka, tidvisning och reglagenvred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Filbert och 3 till
  • Laddar…
janwide
Mest plus med slät induktionshäll tycker jag. Största fördelen är att den är lätt att hålla ren. Råkar man spilla är det bara att torka direkt. På de gamla sortens spisar brände skiten fast direkt. Den enda nackdelen jag ser är att touchkontrollerna kan vara lite känsliga ibland så att man t.ex. råkar stänga av.
 
Induktionen är grymt snabb och jag gillar den släta formen. Min stänger av sig snabbt om det kokar över så har aldrig spillt på golvet.

Slät = enkel att torka rent. Va riktigt drygt på plattorna i gamla lägenhetens spis.
Sen finns det några hällar med rostfri kant, eller planlimmade kan man försänka ner lite om det önskas kant.
 
  • Gilla
Celijas
  • Laddar…
Jag tolererar att det rinner ut över bänken bredvid, men hatar att det oftast påverkar pekreglagen. Pekreglagen har nästan bara nackdelar, funktionellt: Påverkas om jag ställer något på dem (till och med när spisen är avstängd). Svåra att nå om det är ett barnskydd framför. Oprecisa och långsamma. Ge mig vred!
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Det finns platta induktionshällar med vred, bara att köpa en sån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.