Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Kul när man vill dra upp slangarna av ngn anledning
Borrhålet ska vara synligt i marknivå med en borrtopp!
Många förståsigpåare här
Visst är det så,men ytters få borrhål behöver grävas upp.
Om detta mot förmodan skulle bli aktuellt då blir det att borra nytt,detta kommer inte att hända!
Om grannen vill gräva pool är detta enklaste och billigaste lösningen.
Hade jag varit granne i detta fall hade jag bara grävt,kapa slangarna till hålet,finns det inget servitut är det kört.
 
  • Wow
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Kul när man vill dra upp slangarna av ngn anledning
Borrhålet ska vara synligt i marknivå med en borrtopp!
Många förståsigpåare här
vet jag inte hur du menar.
Men mitt hål är nedgrävt.
Jag har inget synligt lock.
Vet om ett 10 tal brunnar men ingen har något synligt.
Dock en skylt på grunden där det står vart hålet är.
Dock hade jag inte velat ha det under en pool om man måste upp med slangarna.
 
P polaris78 skrev:
Det brukar ju även sittta en plåtskylt på närmaste husgrund med riktning och avstånd till värmebrunnhålet.. det borde ju nästan ingå i undersökningsplikten att kolla vart den brunnen ligger. och även om inte säljare informerat så finns det ju register på vart värmepumphål är placerade..

Samtidigt låg den där redan innan fastigheten blev delad så kan det ju också bli så att den är i marken och har vart där sen innan man vart ägare då har den också viss rätt att ligga där.. lite som att tunnelbanan ligger imarken under vissa hus i storstan och man har då såklart inte rätt att göra installationer under markytan hur som helst.

Sen vore det i det bästa av världar så borde allt under markytan utmärkas med tydiga servitut men i verkligheten så ligger det massor med saker i marken utan servitut av olika anledningar och det är mycket svårt att tvinga bort såna grejer..

Så att grannen vill bygga pool där ger liksom ingen förtur att alla andra som har saker i marken där skall flytta på det så den kan bygga sin pool..

Man har liksom inte laglig rätt att bara för att det saknas servitut att gräva upp allt som ligger i marken och slänga bort / förstöra det för att man äger ett stycke mark i sverige.. Man har heller inte laglig rätt att tvinga bort saker i marken hur som helst för att man vill bygga nåt just där.

Jag skulle hänvisa till den han köpt tomten av så får dom processa om bästa lösningen som inte ska kosta dig en enda krona och kanske om grannen är på så klargör man att alla ev åverkan på din värmebrunn och dess ledningar kommer att polisanmälas som skadegörelse nu när han iaf vet att den ligger där..

Ev krav ska ju vara mot den han köpt av och inte mot dig för du har ju ingen skuld i att ditt borrhål ligger utanför din tomt och har gjort så innan grannen ens ägde den tomten.
Tack för svaret. Finns inget anvisning om var hålet är.
M Mangebang skrev:
Har hålet funnits länge? Då gäller väl hävd er imellan?
Ja. Det var 2011.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
H
DayM DayM skrev:
Tack för svaret. Finns inget anvisning om var hålet är. jag förstår vikten med undersökningsplikt ligger på mig, men det här var helt omöjligt att upptäcka. jag kunde inte göra mer än fråga och kräva pa
.

Ja. Det var 2011.


men frågade du säljaren om vart hålet var?
Han kanske hade berättat det då
 
F
D dsub skrev:
Att borra ett bergvärmehål kräver alltid tillstånd, undersöksplikten vid fastighetsköp gör att allt du kan kontrollera utan att inverkan på fastigheten åligger köparen att ta reda på! Så ja, jag är helt säker på att det inte kan klassas som dolt fel!
Vad besitter du för kompetens som gör dig så säker på det?
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
P
DayM DayM skrev:
Tack för svaret. Finns inget anvisning om va
jo ibland saknas såna märkplåtar..

Men hänvisa att problemet är mellan grannen och den han har köpt av och oavsett om du visste vart borrhålet låg eller inte så ska ju inte du drabbas av det problemet då du egentligen saknar skuld i den delen.

Självklart tråkigt för alla inblandade och ta hjälp av nån kunnig på såna här frågor som kan gå igenom alla detaljer för att försöka få det juridiskt rätt om grannen fortsätter gå på dig..bästa är att han och säljaren löser det här..

Alla kommer ju troligen att försöka få dom andra att stå för pengarna och lösa problemet..

Vakta din del som är att du har köpt ett hus med en fungerande värmepump som du givetvis trodde låg på din tomt men nu visat sig vara nån annanstans.. man bör även då få en hel del tid på sig att lösa det..

och grannen kanske bör fundera kring attt bygga sin pool på annat vis och vill du vara kantig så kolla att den inte gräver djupt för att bygga pool och saknar ev bygglov för den delen. man får ju inte gräva ner saker hur djupt som helst utan bygglov går att läsa "Marklov kan behövas om du schaktar eller fyller så att markens höjdläge ändras avsevärt."
källa https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/pool/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Mamba skrev:
Gräv ur och sänk toppen på borrhålet så grannen kan bygga pool ovanpå,det rör sig om 2 m kanske.
Hur gör man om man behöver utföra service? Iaf köparens undersökningsplikt ligger nog TS till ganska stor last. Därav är det viktigt att exakt veta vad som sålts.

Energibrunnen är/var ju ett fastighetstillbehör innan avstyckningen men då den inte har något nyttjanderättsavtal så hör den inte till fastigheten längre enligt jordabalken (min enkla läsning). Men som tidigare sagts så river man ju inte upp en massa saker bara för att det råkar finnas i marken. Många kablar kan ju få ledningsrätt i efterhand. Och förr i tiden så grävde man ju ner avlopp över fastighetsgränser och dessa kan man ju inte bara koppla bort hur som helst.

Möjligen så blir det en bedömning av olägenheten för grannen mot nyttan för TS. Dock så tror jag inte det kommer redas ut av domstol. Det kostar för lite för att det skall vara lönt att låta domstol hantera det. I princip så behöver man bara ett nytt borrhål och det bör kosta mindre än 100kkr. Troligtvis kommer den kostnaden hel eller i delar hamna på de parter som detta rör.
 
Krävs det inte bygglov för borrhålet? Eller gäller det bara tättbebyggt detaljplanerat område?

Nu kanske du inte köpte genom en mäklare, men som en del i märklarens ansvar är väl att kolla att bygglov och servitut på allt?

Om du nu köpte fastigheten utan mäklare, så tog du ju också över den ansvarsbiten i köpet.

Att säljaren inte meddelade detta är trist, men om han inte bokstavligen svarat i skrift att borrhålet är på din fastighet och det nu var en lögn så har jag svårt att se att du har någon juridisk laga kraft tyvärr.

Därmot kanske han ger dig en ersättning om du frågar snällt.
 
DayM DayM skrev:
Hej

Nyligen köpt hus där den tidigare ägaren hade styckat tomten i 3 delar, varav en av dem är den äldre hus som jag köpte. I veckan kom grannen som byggt hus på en av tomten framt till mig med information om att mitt bergvärmehål är på deras tomt(upptäcktes då de vill bygga pool). Det information har inte säljaren förmedlat till oss trots vi frågade om bergvärmen. Säljaren undanhållit information!. Det finns ingen servutet ellet andra document finns. Det är väldigt tydligt att säljaren var medventen om att det är så men valde att inte informera oss när vi frågade om bergvärmen. Enda information som framgick var när det installerades och service frågor.
Är det möjligt att lantmäteriet godkände uppdelning av tomten trots att bergvärme finns på den del?

Min fråga är vad gäller för mig, är det inom dold fel?
Grannen som fick reda på det kommer driva frågan vidare från sin del med dem som sålde tomten?

All tips är jag tacksam för. Kommer även kontakt jurist för hjälp i den frågan.
En energi/bergvärmepump är en tillståndspliktig verksamhet som ska sökas hos kommunen. Där ska alla uppgifter om energibrunnen finnas, vilket borde ligga under köparens undersökningsplikt. Om den inte är olagligt anlagd?
 
  • Gilla
Ecwb
  • Laddar…
D dsub skrev:
Att borra ett bergvärmehål kräver alltid tillstånd, undersöksplikten vid fastighetsköp gör att allt du kan kontrollera utan att inverkan på fastigheten åligger köparen att ta reda på! Så ja, jag är helt säker på att det inte kan klassas som dolt fel!
I offentliga uppgifter står oftast bara på vilken fastighet hålet finns plus en koordinat med 100 m osäkerhet. Möjligen har säljaren en ritning i huspärmen där hålets läge framgår eller en skylt på fasaden.
Enda sättet att hitta hålet på min tomt är att gräva längs med kollektorslangen. Gräva=inverkan. På brunnskartan ser det ut som att hålet ligger under huset.
Om ingen skylt eller ritning finns skulle jag hävda dolt fel om hålet var på fel fastighet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P PatrikElektriker skrev:
Nu kanske du inte köpte genom en mäklare, men som en del i märklarens ansvar är väl att kolla att bygglov och servitut på allt?
Nej, mäklaren har inget sånt ansvar. Allt ansvar vilar på köparen oavsett om det finns en mäklare eller inte.

Mäklaren kan ta fram såna uppgifter inom ramen för sitt uppdrag, men blir aldrig ansvarig för att uppgifterna är korrekta eller fullständiga.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
H
K KungAnka skrev:
I offentliga uppgifter står oftast bara på vilken fastighet hålet finns plus en koordinat med 100 m osäkerhet. Möjligen har säljaren en ritning i huspärmen där hålets läge framgår eller en skylt på fasaden.
Enda sättet att hitta hålet på min tomt är att gräva längs med kollektorslangen. Gräva=inverkan. På brunnskartan ser det ut som att hålet ligger under huset.
Om ingen skylt eller ritning finns skulle jag hävda dolt fel om hålet var på fel fastighet.
när jag sökte lov så var jag tvungen att rita in på en skalenlig karta vart mitt hål skulle vara.
Liknande i min kommun som dessa jag länkade.
Bör va minimum 20 m till grann hål.
Så 100 m kan jag inte begripa att dom har som osäkerhet.


https://boende.stockholm/energi-uppvarmning/varmepump/ansok-om-tillstand-for-varmepump/
 
DayM DayM skrev:
Hej

Nyligen köpt hus där den tidigare ägaren hade styckat tomten i 3 delar, varav en av dem är den äldre hus som jag köpte. I veckan kom grannen som byggt hus på en av tomten framt till mig med information om att mitt bergvärmehål är på deras tomt(upptäcktes då de vill bygga pool). Det information har inte säljaren förmedlat till oss trots vi frågade om bergvärmen. Säljaren undanhållit information!. Det finns ingen servutet ellet andra document finns. Det är väldigt tydligt att säljaren var medventen om att det är så men valde att inte informera oss när vi frågade om bergvärmen. Enda information som framgick var när det installerades och service frågor.
Är det möjligt att lantmäteriet godkände uppdelning av tomten trots att bergvärme finns på den del?

Min fråga är vad gäller för mig, är det inom dold fel?
Grannen som fick reda på det kommer driva frågan vidare från sin del med dem som sålde tomten?

All tips är jag tacksam för. Kommer även kontakt jurist för hjälp i den frågan.
Ett råd är, var försiktig med juristkontakter, de är bäst på att ta betalt, de vill inte alltid redovisa sina timmar!
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
när vi sökte var vi tvungen att ange grader som det skulle borras.
Allt för det ska loggas om någon mer har hål i närheten, just för man inte ska få problem med hål som tar effekt av varandra eller krockar.
Om man är för nära grann hålet så kan man bli tvingad att grada hålet åt andra hållet.
Man kan styra hålen med ganska bra precision.

verkar mer som att grann hålet eller dit har blivit gradat fel.
Visste ni om grannhålet?
Man brukar ju inte vilja va nära andra hål
Helt klart skall hålet gradas och inte hamna i konflikt med övriga hål inom entt rimligt avstånd.
Men när vi var tvugna att borra ett nytt hål på den första borrfirmans försäkring
avvek även det hålet ,borren, från beräknad riktning.
Enligt killen från en oberoende mätfirma, som efter färdig borrning loggade hålet är det sprickor i berggrunden som gör att borren kan kröka iväg tydligen inget ovanligt problem.
 
H
G gunnar blomkvist skrev:
Helt klart skall hålet gradas och inte hamna i konflikt med övriga hål inom entt rimligt avstånd.
Men när vi var tvugna att borra ett nytt hål på den första borrfirmans försäkring
avvek även det hålet ,borren, från beräknad riktning.
Enligt killen från en oberoende mätfirma, som efter färdig borrning loggade hålet är det sprickor i berggrunden som gör att borren kan kröka iväg tydligen inget ovanligt problem.
med en som är duktig vid spakarna så vet dom vad dom gör.
Vi kör borrning på jobbet när vi borrar för schakt in i tunnlar. Heter raiseborrning.
Men ju mer bråttom du har och för hög matning desto mer böjning på stången får man och får då större avvik.

de hålen vi gör har vart mellan 40 m ända upp till 220 m som längsta.

vi går in i tunnel där ritar vi upp cirklar.
Sen har det varit gissningar vart borrkronan kommer ned.

kronan brukar komma inom 20 cm till 1 m ifrån mitten där det är tänk att va.

sen sätter vi på kronor som är ett par m i diameter och rymmer upp hålet för att få schaktet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.