Hejsan!
Jag ska på visning på ett hus snart som jag är intresserad av men är lite nojig över vinden. Bifogar en bit ur besiktningen. 1990 byttes tak inklusive underlagstak, vad tror ni det kan gå på att byta tak och behöver man byta undertaket igen?
 
Nu är jag ingen expert men jag har iaf haft en möglig vind en gång, och varit med om takpappsbyte.

Mögel som beror på fukt inifrån bostaden går att sanera och bli kvitt med bättre fuktspärr och ventilation. Det är nog värre med läckaget utifrån. Livslängden på takpapp är längre än 30 år så det är skumt att det redan läcker? Måste varit något fel på läggningen?

Min takpapp var 70 år gammal när den byttes, och då fick mindre delar av undertaket bytas pga fuktskada, några kvadratmeter. Det skall nog vara extremt om hela det taket måste bytas.

Kostnad är svårt att gissa, det kan vara allt från en begränsad skada till totalt byte?
 
Tack för svaret! Det står att dom har byggt om/till skorstenen efter taket så kanske kan vara det? Vad fick du betala ungefär för arbetet eller gjorde du det själv? :)
 
A AmandaLava skrev:
Tack för svaret! Det står att dom har byggt om/till skorstenen efter taket så kanske kan vara det? Vad fick du betala ungefär för arbetet eller gjorde du det själv? :)
Jag gjorde inget själv mer än att köpa in allt material. Sen hade jag en kompis byggfirma som gjorde arbetet utan kvitto så det är lite svårt att jämföra. Men arbetskostnaden blev c:a 80.000.

De takfirmor jag talade med då ville ha c:a 200.000 för samma jobb. Och det var utan byte av delar av undertaket (som inte gick att se innan pappen var av). Dessutom var detta för 10 år sen..
 
  • Gilla
AmandaLava
  • Laddar…
Bäst är nog att ta dit någon kunnig. Om de slarvat på ett litet område räcker det kanske att byta papp och några plankor där och låta resten av taket vara till det stora bytet om 20 (?) år
 
  • Gilla
AmandaLava
  • Laddar…
H
Det kan ju vara problem med otät vindslucka, dålig frånluft i tvättstuga/badrum eller någon avluftning som avslutas på vinden. Då räcker det ju med att åtgärda det och sedan sanera undertaket ifall det känns jobbigt med mögel på vinden.
Själv är jag av den uppfattningen att inaktivt mögel inte är någon större fara så har man åtgärdat problemet så bör det inte spela någon större roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.