Solana skrev:
Den gräddvita vi just nu tycker bäst om är Tibroköks, de säger att 0502-Y ligger närmast... man vill inte ha närmast man vill ha den. Kan det vara möjligt att få se bild på ditt kök  :D, Christina, för att bedömma din gräddvita? Det är nya luckor.. men det är kul och spana färger.... Det kök som det verkar bli är Länghemskök och de har en som kallas Elfenben, måste kolla den bättre i dagsljus...
Det är just det som är kruxet med "gräddvitt", det är alltid någon NCS-kod som är närmast, aldrig exakt ;)
Det var precis min erfarenhet också, de har egna blandningar, så "närmast" är dessvärre så nära man kommer om man frågar tillverkaren själv, jag försökte med otaliga att få det exakta receptet men det var stört omöjligt, var som att fråga efter koden till kassavalvet ::)
Men det man kan sluta sig till med det där "närmaste" är ju att det är inte 0502-Y, utan det måste till liiiite mer gult med aningens ton mot rött, och dessutom en liiiten gnutta mer svart (men den är oerhört liten).

Skicka din mailadress i ett PM till mig så ska jag se vad jag kan göra när det gäller bild ;)

MVH//Christina.


 
IKEAs vita köksluckor (Applåd, Ståt, m.m.) är 0502-Y. Den informationen fick jag vid köpet och mätte sedan sedan upp dem på Flügger och det visade sig stämma.

Det där med att kökstillverkaren säger "ligger närmast" är väl en slags ansvarsfråga ifall nu färgen inte stämmer. Man har ett recept på lackfärgen och det brukar stämma.
--------------
Ett exempel på triviala namn och referenser:
Volvoa blåa logofärg kallas "Volvoblå" av den anledningen att man inte vill slarva med resultatet. Därför bifogas alltid ett färgprov som skall följas. Det spelar alltså ingen roll vilken yta eller teknik som används. Det skall se ut som "Volvoblå" i slutändan.
Nu vet grafiker att det är färgen "Pantone Reflex Blue" som gäller och man tar en genväg, men den färgen är definierad som ett recept och kan därför avvika från referensen "Volvoblå" beroende på yta och teknik.
Man har också mitt upp färgen enligt NCS och kommit fram till 4055-R70B. Denna färg är då en referens och motsvarar "Volvoblå" till fullo. Det finns inget recept på NCS 4055-R70B. Därför måste man översätta utseendet till ett recept.

Gräddvit däremot, är ett trivialt namn som uppfattas olika av olika människor, precis som gulockra (ljus och tunt i Norrland, mustigt och mörkt i Skåne), därför behöver man översätta tillbaka till en referens (NCS) för att kunna kommunicera exakt vad man vill med andra människor.


...svammel svammel
 
Johan Gunverth skrev:
IKEAs vita köksluckor (Applåd, Ståt, m.m.) är 0502-Y. Den informationen fick jag vid köpet och mätte sedan sedan upp dem på Flügger och det visade sig stämma.

Det där med att kökstillverkaren säger "ligger närmast" är väl en slags ansvarsfråga ifall nu färgen inte stämmer. Man har ett recept på lackfärgen och det brukar stämma.

Det är ju just det att IKEA'S vita köksluckor inte är gräddvita. Så om koden 0502-Y visade sig stämma med dem så är det väl inte orimligt att "gräddvitt" bara ligger närmast 0502-Y ;) ;)

MVH//Christina.
 
Christina du har ett PM.

var å kollade denna 0505-Y20R kändes väldigt gul på den lappen jag fick se. Då skulle man kunna tänka sig till att det måste vara nått mittemellan 0502-Y och 0505-Y20R. Vad det nu kan bli...
Vill ju katten bara den ska vara gräddig men inte gul och inte vit :surprised:. man får spana vidare vi har låååång tid på oss och det är tur...
 
Solana skrev:
var å kollade denna 0505-Y20R kändes väldigt gul på den lappen jag fick se. Då skulle man kunna tänka sig till att det måste vara nått mittemellan 0502-Y och 0505-Y20R. Vad det nu kan bli...
Det är nog troligt att du kommer att uppleva den som för gul, det enklaste för dig tror jag är att ta den gräddvita som din köksleverantör tillhandahåller, det är svårt att få till det exakt mha. de där NCS-koderna.
När man blandar själv så vet man ju inte vilket NCS nummer det blir utan lägger till tills man blir nöjd och får då ett färgrecept som naturligtvis går att bryta efter, men som inte har någon "officiell" NCS-kod.
Men det kräver en hel del provmålning, då några färdiga färgprover ju inte finns att tillgå ;).
Ganska mycket jobb att göra själv för en förhållandevis marginell skillnad då köksleverantören i princip redan gjort det jobbet för att ta fram "sitt" recept på gräddvitt.
Solana, jag mailar dig senare ikväll eller i morgon ;)
Anledningen till att jag joxade med den där egna brytningen var att vårt kök är gjort av ett snickeri och jag var mao. tvungen att leverera ett recept till målaren, vi hade alltså ingen köksleverantör inblandad.

MVH//Christina.

 
Så spännande :D väntar på dessa bilder 8)
 
Nu Solana, är det gjort, hör av dig om de inte kommit fram av någon anledning eller om det är nåt du undrar över :)

MVH//Christina.
 
URLÄCKERT... PRECIS så vill jag/vi ha det. Våldsamt snygg färg. Den är mindre gul än den där 0505-Y20R som du nämnde, eller?
 
Solana skrev:
URLÄCKERT... PRECIS så vill jag/vi ha det. Våldsamt snygg färg. Den är mindre gul än den där 0505-Y20R som du nämnde, eller?
Tack Solana, det var roligt att höra.
Ja, den är nog lite mindre gul, ligger nog där någonstans i det berömda "mittemellan" ;)

MVH//Christina.
 
vit
off-white
målarvit
gräddvit
.... kulören du väljer beror även på vilken typ av färg:
en gräddvit i oljefärg ter sig annorlunda än en gräddvit i takfärg.
Med åldring så ändras också kulören, särskilt om du valt en ojefärg som bas.

Titta i leverantörernas färgkartor, eller i NCS-kartan så ser du uppsjön av vita kulörer.....

NCS

y - går mot gult
R - går mot rött
B - går mot blått
G - går mot grönt

Härligt !!!!!!!

kolla även in www.alcro.se www.nordsjo.se och www.caparol.se för mer info om kulörer

eller www.farginstitutet.se

:)
 
I fall någon fortfarande undrar över IKEA´s färger så fick jag idag reda på att deras APPLÅD vit är s0500n med glans 40. Det var IKEA´s kundtjänst som lämnade ut detta och det var inga konstigheter utan bara att fråga, det kanske var annorlunda förr? Jag har inte hängt med i några andra diskussioner här på sidan :)
 
tvåfamilj skrev:
I fall någon fortfarande undrar över IKEA´s färger så fick jag idag reda på att deras APPLÅD vit är s0500n med glans 40. Det var IKEA´s kundtjänst som lämnade ut detta och det var inga konstigheter utan bara att fråga, det kanske var annorlunda förr? Jag har inte hängt med i några andra diskussioner här på sidan :)
(fyra år senare ;) )

Jo, det stämmer. Jag fick själv reda på färgbytet förra våren och även glädjande nog kommer IKEA att ha kvar delar i den gamla färgen i åtminstone fem år till.
Vi diskuterade detta med bl.a. matte75 som jobbar på måleriet som lackar luckorna.

http://www.byggahus.se/forum/koek/86979-ikea-luckor-som-utgar-eller-aendras.html
 
tvåfamilj skrev:
I fall någon fortfarande undrar över IKEA´s färger så fick jag idag reda på att deras APPLÅD vit är s0500n med glans 40. Det var IKEA´s kundtjänst som lämnade ut detta och det var inga konstigheter utan bara att fråga, det kanske var annorlunda förr? Jag har inte hängt med i några andra diskussioner här på sidan :)
Tackar för det, skulle ringa och fråga samma sak :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.