Min son och jag bygger om en Volvo 740 till A-traktor (ja, det hette från början att HAN skulle bygga om den...) På grund av utrymmesbrist kommer lådan med hastighetsregulatorn och tändspolen att placeras i främre vänstra hörnet av motorrummet, vilket gör att vi behöver en längre kabel mellan tändspole och fördelare. Jag har inte lyckats hitta några färdiga kablar som är tillräckligt långa (190cm +/- 10 cm) så då återstår att göra egen kabel. Själva kabeln finns i tvåmeterslängder på Biltema, men deras enda kontakter (https://www.biltema.se/bil---mc/bil...or-till-tandkablar/kabelskor-10-st-2000018004) funkar inte.

När jag googlar runt så verkar det finnas en uppsjö av olika tändkabelkontakter och -hattar och jag är inte kompetent nog att fatta skillnaden mellan dem.

Är det någon som kan tipsa om vad kontakterna och hattarna heter (gärna med länk)? Gärna också en lämplig kabel så kan jag köpa allt från samma ställe.
 
Vad är det som gör att den du länkar till inte fungerar?
 
Visst är det m4 anslutning i tändspolen på 740?
Fungerar inte 57-001?
 
A
S Stefan_R skrev:
Min son och jag bygger om en Volvo 740 till A-traktor (ja, det hette från början att HAN skulle bygga om den...) På grund av utrymmesbrist kommer lådan med hastighetsregulatorn och tändspolen att placeras i främre vänstra hörnet av motorrummet, vilket gör att vi behöver en längre kabel mellan tändspole och fördelare. Jag har inte lyckats hitta några färdiga kablar som är tillräckligt långa (190cm +/- 10 cm) så då återstår att göra egen kabel. Själva kabeln finns i tvåmeterslängder på Biltema, men deras enda kontakter ([länk]) funkar inte.

När jag googlar runt så verkar det finnas en uppsjö av olika tändkabelkontakter och -hattar och jag är inte kompetent nog att fatta skillnaden mellan dem.

Är det någon som kan tipsa om vad kontakterna och hattarna heter (gärna med länk)? Gärna också en lämplig kabel så kan jag köpa allt från samma ställe.
Tändkabel, - VOLVO
https://www.skruvat.se/Tandkabel-P309873.aspx
är det denna du menar?
Finns på bilskrotarna om inte annat..
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vad är det som gör att den du länkar till inte fungerar?
I mitten på tändspolen står det upp en cylinder där sladden skall stickas in. I mitten av cylindern finns en "pinne" som ska gå in i änden av sladden. Hålet i de länkade kontaktdonen är för litet för den pinnen, och pinnen har ingenstans att ta vägen när den passerat hålet (själva kabeln är inte ihålig).
 
Maskintok: Volvo originalkabel är alldeles för kort för att räcka fram till tändspolens nya plats. Om det finns någon annan bilmodell som har längre originalkabel (ca 190cm) så tar jag gärna emot tips.
 
J JLov skrev:
Visst är det m4 anslutning i tändspolen på 740?
Fungerar inte 57-001?
Ingår själva kontakdonet i 57-001 eller är det bara "gummihatten"?

Jag är tacksam för alla insikter från er kunniga här på forumet för jag har gett upp försöken att få användbar info från kundtjänsten på Biltema :confused:
 
Är det inte så att kabeln gängas fast på tändspolen?
 
A
S Stefan_R skrev:
Maskintok: Volvo originalkabel är alldeles för kort för att räcka fram till tändspolens nya plats. Om det finns någon annan bilmodell som har längre originalkabel (ca 190cm) så tar jag gärna emot tips.
Du ska ha kontakterna på vardera sida..?
kabeln är ju på metervara.. :thinking:
 
A
S Stefan_R skrev:
Ingår själva kontakdonet i 57-001 eller är det bara "gummihatten"?

Jag är tacksam för alla insikter från er kunniga här på forumet för jag har gett upp försöken att få användbar info från kundtjänsten på Biltema :confused:
kpl hatt..
Ska ta en bild på min motor..
Om det är likvärdiga grejer
 
  • Gilla
Stefan_R
  • Laddar…
A
Hand håller en tändkabelhatt för gräsklippare med synlig anslutning och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som justerar en kabel med en sko i ett maskinrum, med gräsklippardelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller en tändhatt liknande de som används i gräsklippare, med motor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska kolla om jag inte har lösa hattar.. :thinking:
det är samma grejer som till gräsklippare..
Man för ut dem genom hatten, nyper ihop kabeln med skon och trär in igen... (y)
 
Nu har jag köpt och dissekerat Biltema 57-000, och den funkar tyvärr inte. Ni hade helt rätt i att kontaktdonet ingår, men den artikeln förefaller vara avsedd för tändstift, inte tändspole och fördelare. Tack för tipset JLov! Det var värt ett försök även om det inte fungerade.

På bilden är Biltema 57-000 överst, originalkabeln underst. Jag vill alltså få tag på två kontakter som den nedersta. Är det någon som har fler tips?
 
A
S Stefan_R skrev:
Nu har jag köpt och dissekerat Biltema 57-000, och den funkar tyvärr inte. Ni hade helt rätt i att kontaktdonet ingår, men den artikeln förefaller vara avsedd för tändstift, inte tändspole och fördelare. Tack för tipset JLov! Det var värt ett försök även om det inte fungerade.

På bilden är Biltema 57-000 överst, originalkabeln underst. Jag vill alltså få tag på två kontakter som den nedersta. Är det någon som har fler tips?
vilken bild?
 
Maskintok skrev:
vilken bild?
Den jag tänkte lägga in från början men min tilltagande senilitet gjorde att jag glömt bort den två minuter senare.

Nytt försök...
 
  • Tändkabel och tändstiftsände liggandes på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S Stefan_R skrev:
Den jag tänkte lägga in från början men min tilltagande senilitet gjorde att jag glömt bort den två minuter senare.

Nytt försök...
precis.
Det är liknande som till tändspolarna på gräsklippare..
Det går lika fint..
Det har jag bytt till på många bland annat min egen bil..

såg du inte det inlägget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.