Anlita mäklare el inte vid försäljning är frågan.

Vi har ett hus som är (enligt egen uppfattning) rätt så lättsålt. Någon som har erfarenhet av att sälja hus på egen hand ? Fördelar/nackdelar med mäklare resp inte mäklare ? Känns som en onödig kostnad att betala flera tusen till en mäklare när en annons på blocket resp dagstidning går på nån hundralapp...

Mvh

Berne
 
Jag kan nog besvara din fråga med en fråga.

Vilken bostad är du själv beredd att betala mest för?
Vilken affär känner du dig tryggast med som köpare?
En privatannons på blocket eller genom en mäklare?


Sen är det ju klart att fastighetens pris spelar in. Om det rör sig om 200Tkr eller 2milj kr.
 
Var hittar du dina budgivare, 10 snålvargar som vittrar blod på blocket eller 100 tidaeffektiva höginkomsttagare med köpsug och betalningsvilja på hemnet.se

De är de svårsålda som man kan testa sälja själv, iom att det ändå inte blir någon budgivning.

Jag har köp lägenhet privat, ca 1 år sedan. Gissar på att jag har betalat minst av alla som köpt i föreningen sista 4 åren.
 
imported_AX skrev:
Var hittar du dina budgivare, 10 snålvargar som vittrar blod på blocket eller 100 tidaeffektiva höginkomsttagare med köpsug och betalningsvilja på hemnet.se
Med Hemonline.se hamnar du på hemnet.se och bovision så om det är skillnaden finns inte det problemet längre. På Hemonline kan du lägga till en mäklare för 5 000 kr och hamnar då på 23 000 kr i mäklararvode för samma tjänst som en traditionell mäklare kostar 2,5-4% av försäljningspriset, dvs 25 000-40 000 kr per miljon kronor som överlåtelseobjektet säljs för.

Personligen tror jag att det handlar om en tidsfråga innan detta blivit mer accepterat. Har även hört att mäklare börjat "prisdumpa" sig själv sedan antalet objekt minskat kraftigt.
 
I storstäder är det inga problem att hitta mäklare från 20-25.000, i småbyar så är det förmodligen något mer kartelliknande. Gäller lägenheter. Mer jobb med fastigheter och därmed något dyrare. Sen tillkommer givetvis kostnader för försäkringar och besiktningar etc, men det gör det väl hos hemonline oxå.

Finns "billigare" nätmäklare än hemonline, de tog 15000 i grundarvode när de startade.

Det råder enorm prispress på mäklarna, tror inte folk förstår hur många mäklare som tjänar riktigt dåligt. De som fortfarande tar sinnessjukt mkt betalt är giganterna på marknaden, det enbart för att de har ett varumärke som lättlurade säljare tror ger mer pengar i förlängningen. Tjänsten och innehållet skiljer sig marginellt mellan olika mäklarbyråer.
 
BERNE skrev:
Anlita mäklare el inte vid försäljning är frågan.

Vi har ett hus som är (enligt egen uppfattning) rätt så lättsålt. Någon som har erfarenhet av att sälja hus på egen hand ? Fördelar/nackdelar med mäklare resp inte mäklare ? Känns som en onödig kostnad att betala flera tusen till en mäklare när en annons på blocket resp dagstidning går på nån hundralapp...

Mvh

Berne
Det beror ju på lite hur mycket det handlar om som ngn ovan skrev.
Är det 200 tkr så kanske en mäklare är lite onödig?

En miljonklassvilla skulle jag nog sälja genmom en mäklare som jag visste kan området dock. Säg att denne tar 50 000 kr för jobbet, men kan driva upp priset 300 000 kr !?

/K
 
Eftersom mäklarkostnaden är avdragsgill vid beräkningen av reavinstskatt så är det så knepigt att även om en mäklare endast lyckas få ut ett pris som är 1.000kr lägre än vad du som enskild säljare kan få ut, så blir det en vinst i slutändan. (Förutsatt att huset säljs med vinst). Vid årsskiftet, då reavinstskatten höjs, kommer mäklarens hjälp att sälja huset att "kosta" ännu mindre.

Som förstagångsköpare av ett hus hade jag aldrig vågat mig på det om det inte varit en så bra mäklare som vi hade turen att träffa på till sist.
 
Tänk också på att många banker kräver att bostadsköp ska ha gått via mäklare så köparen kan ta bolån...

Jag hade mäklare hos mig igår. 1,95% i arvode. Han hade en checklista över allt han skulle kontrollera/fråga.

Sen berättar han om Hemnet, Metro, Bolig (Danska bomarknad) och så deras kundregister med ombud.

Han tog uberbra kort! De vet verkligen hur man ska fotografera...

De hade utdrag av fastigheten över all info som taxvärde, lagfart, verklig ägare o.s.v. (Sånt kostar väl nån hundralapp hos fastighetsmäteriet?)

Nu behöver jag bara fixa lite saker och sen luta bakåt i stolen.
 
Jag hade inte mäklare när jag sålde min bostadsrätt utan annonserade på Blocket. Eftersom jag sitter i styrelsen vet jag att ingen annan lägenhet i föreningen har sålts för lika mycket. Jag fick 15% mer än vad de dyraste och helt totalrenoverade lägenheterna gått för. Jag hade oxå budgivning och det fungerade utan problem. Tog kanske en halv dag i total tid men var helt klart värt det.
 
klaskarlsson skrev:
...genmom en mäklare som jag visste kan området dock.
/K
1 Jag undrar varför han ska kunna området?

2 Och vad du grundar ett eventuellt svar på.

3 Och hur du motiverar ditt ställningstagande i din "grundande"?

Exempel:

"den där bilen är dyrare"

Varför?

1 för att bilen är blå

2 Jag gillar bilar som är blå

3 Om jag gillar bilar som är blå gillar alla andra dem oxå, därför är den dyrare.


Alla är välkommna svara, borde kanske starta en ny tråd iof... äh, vi kör så här, annars dör tråden ändå.
 
En mäklare som "kan" ett område har lättare att sätta rätt pris i förhållande till vad andra hus i området sålts för och de känner till områdets fördelar och nackdelar. De känner också till flera av de tänkbara spekulanter som finns i området och kan därför tipsa dem att här är ett bra objekt för er, kom på visningen.

Detta bör rimligen leda till en bra visning med många intresserade spekulanter på huset, inte bara nyfikna grannar. Budgivningen börjar på rätt nivå, spekulanter och mäklare känner varandra sedan tidigare och vet var de har varandra. Det leder till en enklare processmed budgivning och kontraktskrivande.

Om mäklaren sedan är insatt i detaljplanen för området, kan servituten, vet vilka avgifter vägsamfälligheten har, var skola och dagis är belägna, vilken kollektivtrafik som finns etc så kommer det raka och glasklara svar för den som undrar. Det ger förtroende och tillit på ett otroligt bra sätt.

Det skall till en enormt mycket billigare mäklare, eller att mäklaren som kan området i mina ögon är för osympatisk för min smak, för att jag skall välja någon som inte har god kännedom om området där huset är beläget.
 
imported_AX skrev:
1 Jag undrar varför han ska kunna området?

2 Och vad du grundar ett eventuellt svar på.

3 Och hur du motiverar ditt ställningstagande i din "grundande"?

Exempel:

"den där bilen är dyrare"

Varför?

1 för att bilen är blå

2 Jag gillar bilar som är blå

3 Om jag gillar bilar som är blå gillar alla andra dem oxå, därför är den dyrare.


Alla är välkommna svara, borde kanske starta en ny tråd iof... äh, vi kör så här, annars dör tråden ändå.
Nu såg jag iof svaret ovan men iaf :
1. Om mäklaren kan området har han/hon flera fördelar. dels vet denne hur priserna ligger i området. Troligen har denne också redan ett antal spekulanter som kan kontaktas eller som åtmionstonde känner igen mäklaren om dom kommer på visningen, och det är ju troligare också eftersom mäklaren antiagligen använder samma informationskanaler som tidigare.
Och kommer det sen frågor från spekulanterna så kan mäklaren ge bra svar på många bara genom att ha sålt tidigare i området, och därmed vara betydligt mer insatt än en som aldrig varit där.

2. Jag grundar svaret på mina egna erfarenheter av att sälja lägenheter och köpa hus (2 st lgh och 1 hus hitills). Vi köpte huset av en mäklare som vi varit på många andra visningar i området tidigare hos - han gav ett mycket bra intryck, och har även efter köpet stått till tjänst. I en av lägenehterena gjorde jag misstaget att välja en relativt "ny" mäklare - och jämfört med en granne som hade en mer etablerad mäklare så gick min försäljning väldigt trögt (hade i princip ingen budgivning ens, trots att lgh runtom som såldes av andra alltid hade flera budgivare).

3.Hmm, klurig punkt, förstår inte riktigt vad du menar - om man får ut ett högre pris och får en nöjd köpare är väl det värt ngt ?

/K
 
Mäklaren kan sätta pris.

Behöver mäklaren sätta ett pris? Säljaren som bor i området borde ha en ungefärligt känsla för värdet, säljaren kan även ringa lokala mäklare för att bättra på kunskapen kring prisbilden. Så varför är det viktigt att mäklaren kan sätta ett pris inför säljaren, när det är köparen (marknaden) som bestämmer hur mkt som de vill betala? Är det inte viktigar att mäklaren vet HUR man når ett bra pris än VILKET pris som ska uppnås... genom att uppskatta VILKET pris som kan uppnås har det redan etablerats en psykisk begränsning i prisuppfattningen.

Mäklaren har spekulanter

Mäklare har ingen ensamrätt på spekulanter, dessa nås genom olika mf-kanaler, där hemnet.se är ohotad 1:a. Hemnet kan alla mäklare använda OCH använder, lokal eller icke lokal. Trovärdigheten borde vi alla kunna komma överrens om att den inte sitter i hur pass lokal en mäklare är eller inte, utan det ligger i huvudsak i de personliga egenskaperna.

Mäklaren kan faktan

Det behövs inget gediget arbete för att få fram information om området, med skolor, inrättningar etc. Speciellt då säljaren sitter på informationen. Fastighetsrättsliga förhållanden är även det info som är lätt att ta fram, dessutom så bör man anta att de flesta hus är relativt olika i sina egenskaper att en lokal mäklare är lika mkt "nybörjare" som en ickelokal.

-OBS-. Skilj mellan nykläckt mäklare och erfaren mäklare med lokal mäklare och ickelokal mäklare.

Jag ser en fara med att anvädna en lokal mäklare, han presterar inte bättre än tidigare samt att han har förutfattade meningar. En ickelokal mäklare går in med nya ögon och andra erfarenheter (ex annan prisuppfattning)

I min förening innehas det gamla prisrekordet av en mäklare som har sålt här endast 1 gång. Lokala mäklare har generellt ganska dålig utväxling på priserna, iom att de ser mer negativt än positivt på min förening. (inget de uttalar, men jag vet att det är så)

...orkar inte skrivar mer för tillfället, nuerefredasöl.

Synpunkter?
 
Hemmakatten
Se till att det blir en god öl! ;)
 
Skål!

Mäklare är jävligt överreklamerade men en bra egenskap de har är annonsforum till bra pris trots allt. Man når många människor i forum som riktar sig enbart till folk som letar ny bostad.

Av tre mäklarerfarnheter har 1 varit bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.