Håller på egen hand att bygga ett helt nytt badrum i ett gammalt torp. Har egen brunn med mycket järnhaltigt vatten- måste därför ha mörk fog i badrummet enligt den hantverkare vi pratat med. Ljus fog skulle snabbt bli missfärgat. Jag som egentligen ville ha blå mosaik med vit fog på golvet + fondvägg, tack å hej!

Finns det någon typ av mosaik som passar med mörk fog?? Eller har någon förslag på annat kakel och klinker man kan ha mörk fog till? Vill gärna se bilder då man i katalogerna bara hittar ljus fog...
 
Röd med mörk fog borde väl vara snyggt.
Eller vitt, men då kanske man ska ha lite större plattor.
En restaurang i Stockholm har vitt kakel med röda fogar, lite speciellt, men det kan kanske vara ett alternativ till svarta om det är järn som är problemet.

Mörkgrått eller svart? Silver? Ljusgrått med mörkgråa fogar?
En del klinkers kan ju sättas nästan utan fogar alls nu för tiden.
Kan också vara en lösning.

Sån där mosaik som är runda prickar, rött med svarta fogar? Eller grått?
 
Varför inte gå till grunden med problemet istället?
Har själv haft problem med järnhaltigt vatten.
Oavsett vad du väljer i färgsättning som kommer kaklet att se väldigt risigt ut efter ett tags bevattning.
Jag hittade ett begagnat filtreringssystem för 5000:-, nu har jag inga problem med missfärgningar.
Tag vattenprov och skicka iväg till nån som kan kontrollera vattnet för att se exakt vad som inte står rätt till.
Dom kan då tala om vad för filter du skall ha.
Du slipper som sagt missfärgningar på kakel, eventuell dålig lukt och smak.
 
Om du går in på den här sidan MOZAIEK-ONLINE.NL | assortiment mozaiek , väljer mosaik och sedan klickar på Klik hier voor een uitvergroting kan du välja färg på fogen :) Svart är uppe till höger

Men ett filter är troligen det bästa, järnhaltigt vatten kommer inte bara att missfärga fogen för er :(
 
Vilken rolig sida! "Min" ljusblå mixmosaik såg inte så pjåkig ut ändå med mörk fog...

Men som ni säger- det bästa vore väl att sätta in filter...
 
Som sagt, det är ju inte bara fogen som blir färgad av vattnet, utan även kaklet. Mina föräldrar hade förut vatten från egen brunn som var mycket järnhaltigt och kaklet såg inte så roligt ut efter ett tag. Värst missfärgat blev det förstås på golvet eftersom vattnet blir liggande efter duschning.

Så du ska nog vara beredd på att de fina ljusblåa plattorna kommer att få ett gulbrunt lager som inte är helt lätt att få bort. Vill man välja material som det inte ska synas på är det i så fall att välja kakel och klinker i mörka färger, eller gulbruna toner.
 
Vi har grävd brunn med mycket mineral i vattnet, mest koppar. Vi lät kontrollera vattnet för två år sedan, och låg på gränsen i vissa fall. Men vi installerade inte filter i alla fall.
Och vi har vitt kakel och vit fog i badrummet. Nu efter två år, och det är i och för sig inte så lång tid, så är både kakel och fog vita och fina. Jag impregnerade fogen i duschen.
Men i tvättstället syns det om man inte skurar varje vecka. Då blir där en svag blå nyans, och jag antar att det skulle vara svårt att få rent om man inte borstade direkt (använder diskborste, lätt som en plätt).
Vi är mycket nöjda med vårt vita badrum och städning är inte vår bästa gren.

Så mitt råd är att ta den färg du vill ha. Och kolla vattnet, ligger det över gränsvärdena bör det filteras för att vara nyttigt.

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.