Renoverar köket och såg nu att golvbjälken varit fuktskadad en gång i tiden samt att jag vet att färskt vatten också smitit ned emellan golvspånet (läckande vattenlås).

Fick inte in kniven mer än ett par mm med kniven men FK var 35 % i det färskaste området. (rödmarkerade väldigt litet område)

Till min fråga: Behöver jag göra något speciellt? Kör en värmefläkt just nu verkar torka fort. Sen är det någon mm spalt mellan golvspånet så att golvbjälken kommer andas.
 
  • Fuktskadad golvbjälke med inslag av mögel, synligt under golvspån, markerat med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Niklaspe skrev:
Renoverar köket och såg nu att golvbjälken varit fuktskadad en gång i tiden samt att jag vet att färskt vatten också smitit ned emellan golvspånet (läckande vattenlås).

Fick inte in kniven mer än ett par mm med kniven men FK var 35 % i det färskaste området. (rödmarkerade väldigt litet område)

Till min fråga: Behöver jag göra något speciellt? Kör en värmefläkt just nu verkar torka fort. Sen är det någon mm spalt mellan golvspånet så att golvbjälken kommer andas.
Absolut. Ta bort allt trä som är påverkat. Spraya med möbelmedel. Klart!
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Absolut. Ta bort allt trä som är påverkat. Spraya med möbelmedel. Klart!
Det jobbiga är att det står en vägg över golvåsen och ett 5 år gammal badrum på andra sidan. Kan det räcka att slipa bort den dåliga ytan?
 
Som du beskriver det kan jag ju tycka att det räcker med att du sprayar mögelmedel på.

Om det luktar fräscht i övrigt, särskilt isoleringen, ser jag ingen anledning till ytterligare åtgärder.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Som du beskriver det kan jag ju tycka att det räcker med att du sprayar mögelmedel på.

Om det luktar fräscht i övrigt, särskilt isoleringen, ser jag ingen anledning till ytterligare åtgärder.
Jadå ser värre ut än vad det är. Isoleringen är torr och ingen lukt. Men man kan slipa bort lite ändå för "snygghetensskull"?
 
Tja, det skadar ju inte men du har väl inte genomskinligt golv? ;)
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Haha true story!! FK 22% efter 45 min värmefläkt.

Men man måste ändå mögelbehandla?
 
N Niklaspe skrev:
Det jobbiga är att det står en vägg över golvåsen och ett 5 år gammal badrum på andra sidan. Kan det räcka att slipa bort den dåliga ytan?
Absolut. Ta bort så mycket du kan och spraya med mögelmedel. Det viktiga är att inte fuktkvoten ökar. Då börjar mögelsporer leva sitt eget liv…
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Det viktigaste är nog ändå att byta vattenlåset som läcker...
 
Absolut nytt kök och nytt vattenlås!!

vad för typ av mögelmedel ska man köpa? Tips på ett märke / sort
 
Boracol.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Absolut nytt kök och nytt vattenlås!!

vad för typ av mögelmedel ska man köpa? Tips på ett märke / sort
Klorin blir bra. Riktiga medel är bortplockade från hyllan sen en tid. Men namnet finns kvar. Så ta vanlig klorin.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.