Frågan är bara hur många paxfläktar som kan tänka behövas, hittar inget annat sätt för från luft som passar vårt hus.
Ventiler är ju enklare att lösa plus att vissa fönster står i vädringsläge hela tiden för tillfället.
 
Åsa Lund
Kan du komma åt kanalerna uppe på vinden och fälla in en kanalfläkt där nånstans? Brukar vara bättre flås på dem. Om det finns en gemensam stam för alla utsug så sätt den där. Ta nån som går att variera flödet på. Risk för orkan annars.
Gör inte detta på samma kanal som köksfläkten bara.
 
Redigerat:
O Originalet skrev:
Känner att man varit nästan konstant täppt i näsan senaste åren och ofta förkyld. Även haft mycket torr hud. Har tidigare trott att det är luftvärmepumparna som orsakat detta men börjar tro att det kan bero på dålig ventilation.
Är ett 1,5 plans hus på 170m2 från -75 med elvärme och luft/luft. Från början inga tilluft ventiler och endast frånluft i kök, tvättstuga och två badrum (utan några fläktar)
Har nu tre tilluftventiler och paxfläktar i badrummen.
Om man ser på rekommendation så behövs ytterligare 4 tilluftventiler och betydligt bättre från luft.
Kan detta vara dåligt nog för att orsaka problem med hälsan tro?
Har tyvärr ingen att rekommendera med tanke på ditt läge i Sverige.
Det finns duktigt folk som kan hjälpa dig med dina problem.
Jag vet inte om företagen jag tänker på har något gemensam titel men du behöver ett företag som gör en Inomhusmiljutredning.

Man går då igenom huset grundligt. Man tittar på tillgänglig historik och lyssnar även in brukarnas beskrivning.

Hur grundlig genomgång som utförs kan jag inte svara generellt på. Metoderna är många. Dessa punkter bör ingå i en undersökning i ditt fall. I

* Fuktindikering.
* Fuktkvotsmätning
* Kontroll av luftrörelser. (Sker med indikationsrök)
* Kontroll av temperatur med värmekamera på golv, väggar och tak.
* Materialprovtagning. (Microbiellanalys på externt lab)
* Tejpprovtagning. (Lab Se ovan)
* DNA provtagning av sedimenterat inomhusdamm. (Lab se ovan)

Kunskapsläget inom inomhusmiljön utvecklas ständigt. Alla människor reagerar inte lika och det gör allt mer komplicerat.

Det man vet är att det finns ett samband mellan fuktiga byggnader och upplevd ohälsa. Definitionen av en fuktig byggnad är otydlig. Olika material påverkas olika av fukt. Man pratar ofta om organiskt och oorganiskt material. Plåtreglar kan inte ”mögla”. Träreglar kan ”mögla”. Utöver detta finns andra produkter som har används och forfarande används som kan utveckla kemiska reaktioner vid förhöjda fukthalter.
Mattlim är ett bra exempel.

Problemet kan vara att hölsopåverkan kan ske en lång tid efter att fukten har torkat ut. Idag vet man att byggen som stressats fram ofta har mer brukare med problem än andra byggen. Problemet är att man idag inte vet exakt vad eller vilka ämnen som medför en hälsopåverkan. Det forskas friskt på området.

Sök på nätet och läs vad som står i BBR 6.51

För alla hypokondriker ska tilläggas att det alltid förekommer en del sporer, partiklar och massa flyktiga kemiska ämnen i inomhusmiljön. Det kan alltså vara svårt att mäta sig till vissa slutsatser.

Men upplever man hälsobesvär som du beskriver tycker jag absolut du ska satsa på en byggnadsteknisk utredning.

En genväg kan vara att bara ta dit ett företag kunnig inom ventilation. Med en bra ventilation mildras många besvär.
Men i ditt fall tycker jag det låter som att en grundlig undersökning är på sin plats.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan du komma åt kanalerna uppe på vinden och fälla in en kanalfläkt där nånstans? Brukar vara bättre flås på dem. Om det finns en gemensam stam för alla utsug så sätt den där. Ta nån som går att variera flödet på. Risk för orkan annars.
Gör inte detta på samma kanal som köksfläkten bara.
Har haft den tanken om inte huset varit så idiotiskt byggt. Kanalen till badrumm uppe kommer man åt lite av på vinden, kanal från kök går upp på norra kattvinden och kanal från badrum nere och tvätt stuga går upp på södra kattvinden som dessutom är tätbyggd.
Så det känns för besvärligt tyvärr.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har tyvärr ingen att rekommendera med tanke på ditt läge i Sverige.
Det finns duktigt folk som kan hjälpa dig med dina problem.
Jag vet inte om företagen jag tänker på har något gemensam titel men du behöver ett företag som gör en Inomhusmiljutredning.

Man går då igenom huset grundligt. Man tittar på tillgänglig historik och lyssnar även in brukarnas beskrivning.

Hur grundlig genomgång som utförs kan jag inte svara generellt på. Metoderna är många. Dessa punkter bör ingå i en undersökning i ditt fall. I

* Fuktindikering.
* Fuktkvotsmätning
* Kontroll av luftrörelser. (Sker med indikationsrök)
* Kontroll av temperatur med värmekamera på golv, väggar och tak.
* Materialprovtagning. (Microbiellanalys på externt lab)
* Tejpprovtagning. (Lab Se ovan)
* DNA provtagning av sedimenterat inomhusdamm. (Lab se ovan)

Kunskapsläget inom inomhusmiljön utvecklas ständigt. Alla människor reagerar inte lika och det gör allt mer komplicerat.

Det man vet är att det finns ett samband mellan fuktiga byggnader och upplevd ohälsa. Definitionen av en fuktig byggnad är otydlig. Olika material påverkas olika av fukt. Man pratar ofta om organiskt och oorganiskt material. Plåtreglar kan inte ”mögla”. Träreglar kan ”mögla”. Utöver detta finns andra produkter som har används och forfarande används som kan utveckla kemiska reaktioner vid förhöjda fukthalter.
Mattlim är ett bra exempel.

Problemet kan vara att hölsopåverkan kan ske en lång tid efter att fukten har torkat ut. Idag vet man att byggen som stressats fram ofta har mer brukare med problem än andra byggen. Problemet är att man idag inte vet exakt vad eller vilka ämnen som medför en hälsopåverkan. Det forskas friskt på området.

Sök på nätet och läs vad som står i BBR 6.51

För alla hypokondriker ska tilläggas att det alltid förekommer en del sporer, partiklar och massa flyktiga kemiska ämnen i inomhusmiljön. Det kan alltså vara svårt att mäta sig till vissa slutsatser.

Men upplever man hälsobesvär som du beskriver tycker jag absolut du ska satsa på en byggnadsteknisk utredning.

En genväg kan vara att bara ta dit ett företag kunnig inom ventilation. Med en bra ventilation mildras många besvär.
Men i ditt fall tycker jag det låter som att en grundlig undersökning är på sin plats.
Detta låter mycket intressant ja, får spana och söka lite efter detta då
Tack för ett bra tips
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har tyvärr ingen att rekommendera med tanke på ditt läge i Sverige.
Det finns duktigt folk som kan hjälpa dig med dina problem.
Jag vet inte om företagen jag tänker på har något gemensam titel men du behöver ett företag som gör en Inomhusmiljutredning.

Man går då igenom huset grundligt. Man tittar på tillgänglig historik och lyssnar även in brukarnas beskrivning.

Hur grundlig genomgång som utförs kan jag inte svara generellt på. Metoderna är många. Dessa punkter bör ingå i en undersökning i ditt fall. I

* Fuktindikering.
* Fuktkvotsmätning
* Kontroll av luftrörelser. (Sker med indikationsrök)
* Kontroll av temperatur med värmekamera på golv, väggar och tak.
* Materialprovtagning. (Microbiellanalys på externt lab)
* Tejpprovtagning. (Lab Se ovan)
* DNA provtagning av sedimenterat inomhusdamm. (Lab se ovan)

Kunskapsläget inom inomhusmiljön utvecklas ständigt. Alla människor reagerar inte lika och det gör allt mer komplicerat.

Det man vet är att det finns ett samband mellan fuktiga byggnader och upplevd ohälsa. Definitionen av en fuktig byggnad är otydlig. Olika material påverkas olika av fukt. Man pratar ofta om organiskt och oorganiskt material. Plåtreglar kan inte ”mögla”. Träreglar kan ”mögla”. Utöver detta finns andra produkter som har används och forfarande används som kan utveckla kemiska reaktioner vid förhöjda fukthalter.
Mattlim är ett bra exempel.

Problemet kan vara att hölsopåverkan kan ske en lång tid efter att fukten har torkat ut. Idag vet man att byggen som stressats fram ofta har mer brukare med problem än andra byggen. Problemet är att man idag inte vet exakt vad eller vilka ämnen som medför en hälsopåverkan. Det forskas friskt på området.

Sök på nätet och läs vad som står i BBR 6.51

För alla hypokondriker ska tilläggas att det alltid förekommer en del sporer, partiklar och massa flyktiga kemiska ämnen i inomhusmiljön. Det kan alltså vara svårt att mäta sig till vissa slutsatser.

Men upplever man hälsobesvär som du beskriver tycker jag absolut du ska satsa på en byggnadsteknisk utredning.

En genväg kan vara att bara ta dit ett företag kunnig inom ventilation. Med en bra ventilation mildras många besvär.
Men i ditt fall tycker jag det låter som att en grundlig undersökning är på sin plats.
Vill absolut förslå TS att börja i den enkla änden och fixa så att ventilationen är bra. Sedan kan man gå vidare om det inte hjälper. En allergitest kan också vara ett rimligt steg att ta.
 
Har idag satt in två spaltventiler i vårt sovrum samt en pax multi i tvättstugan. Så nu finns 5 ventiler och tre pax fläktar med grundventilation. Så får man se om det märks någon skillnad.
Men en pax fläkt till är planen samt två ventiler till, fast de får bli till våren.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Liten uppdatering:
Pax i tvättstuga utbytt mot liknande fläkt som går på maxvarv hela tiden.
Dock ingen märkbar luft som kommer in via ventiler på övervåning.

Funderar därför på om man skulle sätta ett frånluftsaggreat på vinden som drar luft från badrum och klädkammare uppe för att få mer rörelse på luften.
Eller sätta ett mindre ftx aggregat på vinden och ta från luft från badrum och klädkammare uppe samt skicka in frisk luft i de tre sovrummet uppe. Samtidigt ha kvar befintlig ventilation på undervisning.

Kan något av detta vara en vettig installation tro?
Skulle dra med sig alldeles för mycket jobb att koppla in undervåningen också till detta på grund av husets konstruktion.
 
Det du beskriver är det näst bästa, men jag skulle ändå satsa på FTX om ekonomin tillåter. Ni kan göra mycket eller allt jobb själva om ni är händiga.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det du beskriver är det näst bästa, men jag skulle ändå satsa på FTX om ekonomin tillåter. Ni kan göra mycket eller allt jobb själva om ni är händiga.
Men fungerar det bra att bara ha ftx på övervåningen?
 
Kolla in de små s.k ”mini-FTX” som man sätter in i varje sovrum tex. Förvärmer luften. En kanalfläkt på taket eller fläkt i badrummet så kan er funka bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.