Har en gammal loge som nu fungerar som lösdrift för hästar. Taket är faltak/brädtak, brädor liggandes omlott från nock till takfot. På det endast bärläkt och lertegelpannor, ingenting annat.
Pannorna är väldigt gamla och sjunger på sista refrängen.

Vad tror ni om att, direkt på brädtaket, sätta plåt(typ tp20)? Alltså ingen läkt eller kondensskydd eller duk. Kan det funka eller slänger jag pengar i sjön? Med tanke på eventuell kondens bl.a.

Förövrigt är det gles panel på byggnationen. Typ samma temperatur inne som ute med andra ord.
 
Kan bara dela min erfarenhet.
Plåttak öppet utomhus droppar kondens vid vissa väder, tex carport eller skärmtak altan.
Så i mina öron låter det dumt att lägga plåt på trä.
 
Isakare Isakare skrev:
Kan bara dela min erfarenhet.
Plåttak öppet utomhus droppar kondens vid vissa väder, tex carport eller skärmtak altan.
Så i mina öron låter det dumt att lägga plåt på trä.
okej, då kanske jag ba kör nån duk direkt på trät, sen plåt (utan läkt).
 
Du kan köpa kondensskyddad trp- plåt
 
F fuentes skrev:
okej, då kanske jag ba kör nån duk direkt på trät, sen plåt (utan läkt).
Ja, plåten luftar ju sig själv, så nån läkt behövs inte, men nått som skyddar träet är nog bra.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, plåten luftar ju sig själv, så nån läkt behövs inte, men nått som skyddar träet är nog bra.
okej! Förstår, jag blir dock lite fundersam över varför många tillverkare säger att man ska ha bärläkt och ströläkt på duken, sen plåt. Är det för att duken måste fästas med ströt, för att det blir dåligt att låsa duken med plåtens dalar och exempelvis farmarskruv? Hmm..
 
Varför inte skruva kondensskyddad plåt så är saken biff?
 
H
Det att ha duk är för att kondens och om du får läck inte ska ta sig längre ned i typ ett hus.
Har du strö och bärläkt så luftar det emellan.
Sen rinner det inte vatten hela tiden där, om det blir kondens så hinner det torka ur med.
Jag har 2 skjul hemma med bara trä under och plåt tak.
Stått sen 50 tal säkert.
Inge fel på trä under plåten.

byggde nytt stall nu och har tp20 med duk under ingen kondensskydd på plåten
 
Kondens är bara ett problem om den inte får torka...

På en oisolerad välventilerad lada eller ett vedförråd/cykelförråd/båthus etc så är kondensen inte ett problem de första 100 åren.

/ATW
 
F fuentes skrev:
Har en gammal loge som nu fungerar som lösdrift för hästar. Taket är faltak/brädtak, brädor liggandes omlott från nock till takfot. På det endast bärläkt och lertegelpannor, ingenting annat.
Pannorna är väldigt gamla och sjunger på sista refrängen.

Vad tror ni om att, direkt på brädtaket, sätta plåt(typ tp20)? Alltså ingen läkt eller kondensskydd eller duk. Kan det funka eller slänger jag pengar i sjön? Med tanke på eventuell kondens bl.a.

Förövrigt är det gles panel på byggnationen. Typ samma temperatur inne som ute med andra ord.
Beroende på hur öppet det är(hur bra ventilation) så kan djuren ge ett rätt bra ångtryck. Så att inte ha någon luft mellan plåttaket och brädorna kan leda till faltak möglar, så tycker det är dump att chansa.
Lägg bärläkt 70x45 som du skruva plåttaket i så kommer fukten kunna luftas bort. Det är ju ingen större kostnad och går snabbt att lägg, dessutom får du något att klättra på när du skall lägga plåttaket.




H Hallerudsbo skrev:
Det att ha duk är för att kondens och om du får läck inte ska ta sig längre ned i typ ett hus.
Har du strö och bärläkt så luftar det emellan.
Sen rinner det inte vatten hela tiden där, om det blir kondens så hinner det torka ur med.
Jag har 2 skjul hemma med bara trä under och plåt tak.
Stått sen 50 tal säkert.
Inge fel på trä under plåten.

byggde nytt stall nu och har tp20 med duk under ingen kondensskydd på plåten
Vad menar du med att du inte bygger med kondensskydd?
Du säger ju att du använder duk.

Skillnad på en djurhall och ett skjul, i ett skjul så har du inget som genererar fukt.
 
H
M mattoys skrev:
Beroende på hur öppet det är(hur bra ventilation) så kan djuren ge ett rätt bra ångtryck. Så att inte ha någon luft mellan plåttaket och brädorna kan leda till faltak möglar, så tycker det är dump att chansa.
Lägg bärläkt 70x45 som du skruva plåttaket i så kommer fukten kunna luftas bort. Det är ju ingen större kostnad och går snabbt att lägg, dessutom får du något att klättra på när du skall lägga plåttaket.






Vad menar du med att du inte bygger med kondensskydd?
Du säger ju att du använder duk.

Skillnad på en djurhall och ett skjul, i ett skjul så har du inget som genererar fukt.
kondens skydd på plåten mena jag.
Stallet har kondensskydd inifrån för att djur ångan inte går ut i konstruktionen.
Sen sitter det både avfuktare, ventilation och värme i mitt stall.
Kanske lite överarbetat jag vet.
 
M mattoys skrev:
Lägg bärläkt 70x45 som du skruva plåttaket i så kommer fukten kunna luftas bort. Det är ju ingen större kostnad och går snabbt att lägg, dessutom får du något att klättra på när du skall lägga plåttaket.
Skillnad på en djurhall och ett skjul, i ett skjul så har du inget som genererar fukt.
okej, faltak, bärläkt och plåt alltså. Kanske blir den lösningen!
Denna del är dock glespanelad gammal loge där hästarna går in och ut som de vill.

Vi har även stall, faktiskt. På det har vi bara takstolar, bärläkt och tp20! Däremot nyinstallerad frånluftsfläkt med tilluftsventiler. Inga problem hittills, men vi får väl se :)
 
Tack för alla svar hittills! Sista frågan då, vad är lämpligt cc på bärläkt för tp20?
 
H
Ja satte allt på 60
 
60 går fint, mer ska det inte vara har jag för mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.