Hej!

Vi har ett hittat läckage ifrån ett takfönster (snedtak) i ett förråd (läckaget är avhjälpt). Då vi var medvetna om att fönstren var dåliga och taket gammalt så kommer vi inte få ut något på försäkringen men vill ändå göra en besiktning för att se vad som behöver åtgärdas. Anticimex kan tänka sig att besikta men vill inte riva något. En byggfirma jag pratat med säger att "de vill inte peta på det där" innan Anticimex gjort en skaderapport. Jag har inte fått någon förklaring till varför men misstänker att det kan handla om att de eventuellt skulle stöta på mögel.

Min fråga är: Kan jag riva själv så pass att Anticimex kan besikta?

Det jag tänker behöver tas i beaktande är eventuellt mögel (jag behöver tömma förrådet, bra skyddsmask och tejpa igen dörren till förrådet) samt att naturligtvis inte riva i eventuella bärande konstruktioner. I annat fall tänker jag att jag väl borde kunna riva spånskivor och isolering in till råsponten utan problem och eventuellt täcka över det hela med plast tills en besiktningsman kan komma? Är tacksam för alla tankar och medveten om att jag mycket väl kan ha missat något grundläggande.
 
  • Skadad vägg med synliga tecken på vattenskada och mögel, behöver besiktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadad träkonstruktion med tecken på läckage och möjlig röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgränsad bild av en trästruktur med synliga fuktskador och mögelsvartnad, vilket antyder en vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada vid takfönster med synlig spricka och tecken på läckage i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskadad innertak med fuktmärken nära takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfläckar syns på en innertak i ett förråd med lutande delar och orsakat av läckage från takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfläckar och mögelskador vid en takbalk i förråd under snedtak med saker under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskadad kant på snedtak nära takfönster i förråd, synliga fläckar och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster med vattenskada på snedtakets innervägg i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vattenskador och mögelfläckar nära ett hörn där färgen flagar och spånskiva syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Är det inte bara riva då?
Täcker försäkring för vatten utifrån?
 
  • Gilla
Ammatör
  • Laddar…
Riv så mycket du kan, sen tar du dit en eller flera byggfirmor som får räkna på kostnaden för återställning. Jag förstår inte vad Anticimex har med det hela att göra?
 
  • Gilla
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Är det inte bara riva då?
Täcker försäkring för vatten utifrån?
Den täcker inget läckage ifrån tak. Det är dessutom gammalt och vi blev informerade om det vid köp samt behov av att byta fönster så får inte ut nåt där tyvärr
 
Klart du kan riva,, plocka gärna ut allt annat ur rummet innan du drar igång för att det inte ska bli smutsigt. Använd lämpligt andningsskydd. Arbeta metodiskt och städa allt eftersom,

Sen finns det nog ingen anledning att låta anticimex besiktiga, gäller det erbjudandet från folksam så är det lämpligt att påpeka att Anticimex besiktning inte påverkar försäkringskostnaden öht och det enda du egentligen får är en säljare på besök.
 
  • Gilla
Ammatör
  • Laddar…
H
Ja nej riv på.
Jag skulle inte ta dit Anticimex.
Onödiga pengar.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade inte rivit någonting alls innan jag visste att det skulle vara en byggfirma på plats typ imorgon för att byta fönstren. (Alternativt när ni har nya fönster och övrigt byggmaterial hemma, om ni tänker göra jobbet själva.) Fönstren som sitter där är dåliga, men det blir ännu sämre skydd mot regn om de ska ersättas med typ byggplast under okänd tid.

Och skippa besiktningen!
 
  • Gilla
Ammatör
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.