Hej, Jag håller på att bygga en platsbyggd bokhylla av mdf skivor. Detta är mitt första bygge. Jag har förborrat och satt ihop med trälim och skruv. Dock vet jag inte hur man fäster två kortsidor mot varandra. Ska man använda träplugg? Förlåt för min dumma fråga men är en nybörjare från grunden. Obs! Lånad bild för demonstration
 
  • Platsbyggd vit bokhylla av mdf-skivor med fokus på sammankopplade kortsidor markerade med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
plugg är grejen om det ska vara osynligt!
 
  • Gilla
Aniia och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde en hylla i vintras i mdf och hade samma fundering.
Löste det på sättet som synes i bilden, dvs ha en stödjande skiva under och över. Det gjorde att mittdelen blir betydligt tjockare och jag fick spackla/ slipa innan jag målade den.
Absolut merjobb,, men det var den lösning jag kom på då :)
Nyfiken på mer svar i denna tråd så kan jag förfina inför nästa hylla
 
  • Hemmagjord hylla av MDF med stödjande skivor i mitten under uppbyggnad mot en blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Aniia
  • Laddar…
A Aniia skrev:
Hej, Jag håller på att bygga en platsbyggd bokhylla av mdf skivor. Detta är mitt första bygge. Jag har förborrat och satt ihop med trälim och skruv. Dock vet jag inte hur man fäster två kortsidor mot varandra. Ska man använda träplugg? Förlåt för min dumma fråga men är en nybörjare från grunden. Obs! Lånad bild för demonstration
På bilden ser det ut som den vita hyllan har lösa hyllplan, så ett allternativ i det fallet är ju att plocka bort hyllplanet och skruva från vita skåpet och sedan lägga tillbaka hyllplanet, men det går ju t.ex. inte att göra samma upptill i bilden.

Jag skulle pluggat ifall du inte vill ha någon synlig infästning. Pocket holes är ju ett allternativ men det brukar inte rekommenderas i mdf.
 
  • Gilla
Aniia
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Bilden jag la upp är lånad och jag bygger med endast mdf. Ska tänka på det ni skrivit och lägga upp en liten plan :)
 
Ett anhåll är att rekommendera så att det blir rakt när du borrar för plugg.

la till två exempel också...
 
  • Fickhålsskruvjigg i blått med tre svarta borrhylsor uppepå och exempler på användning på trästycken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av Bosch borrstyrning som visas på en webbsida, med inzoomad bild på användning och prisangivelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Aniia
  • Laddar…
Garderobsstomme i MDF med förborrade och försänkta hål för hyllmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag har byggt garderober med en stomme mellan så har jag förborrat, försänkt, limmat och dragit skruven snett in i hyllplanet.
 
  • Gilla
Aniia och 1 till
  • Laddar…
Du kan t.ex. fräsa ett spår i långsidorna för hyllplanen och limma, utan skruv.
 
  • Gilla
Aniia
  • Laddar…
Tack för alla toppen förslag! Ger en uppdatering sen hur det blev
 
edit såg nu att det var andra förutsättningar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.