Har haft det huset som sommarstuga ett tag. Det är lite gistet, det är renoverat och tillbyggt i etapper. Ursprungligen från 1816.

Började med att det var lågt i tak inne i köket. En hörnan har satt sig, så innertak och golv har sänkts och lyfts för att få plant.

Funderade på om man kunde lyfta en hörna, men vet inte vad det för med sig i jobb, om man behöver riva ner alla vatten och el och börja om. Sen kollade jag runt huset, och grunden är ganska låg och en vägg har tryckts ut genom åren. Panelen är rutten på några ställen, och några nyare fönster är också ruttna.

Huset står lite "lågt" i marken, i en lätt sluttning. Jorden ovanför trycks in pga väg. Rätt blöt mark, en av de senare gjutna matkällaren är väldigt fuktig.

Förslag på var man skall börja?
Gamla slitet hus med skadad grund, rutten träpanel och fönster som är inbäddat i sluttande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit panel på äldre hus med sliten fönsterkarm och en lutande mark som möter husgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet exteriör av äldre hus med skadad panel och fönster, låg grund och fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en äldre sommarstuga med vit panel, synliga grundproblem och skadad panel, omgiven av grönskande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit träpanelvägg på gammalt hus med tryckta plankor och skadad grund i sluttande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit sommarstuga med tecken på slitage, låg grund och en utbuktad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låg grund av en sommarstuga med utåttryckt vägg och ruttnande panel vid markkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre sommarstuga med slitet vitmålat trä och ruttna fönster, står i lätt sluttning med en svensk flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit sliten träfasad på sommarstuga med skadade fönster och vissna paneler, omgiven av grönt gräs och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit gammal trästuga med rutten panel och fönster, står på låg grund i en sluttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint gammalt hus i bruksskick.

Tycker inte att grunden är särskilt låg.

Det fina med gamla rejäla hus är att det ofta inte är ngn panik. De klarar många års misshandel och degenererar kontrollerat långsamt.

Prio 1 är nog att gräva bort jord mellan väg och hus. Det kan ge ökat vatten/fukttryck på grunden och leda till mögel och röta i syll och trossbotten.

Sedan är det väl en smaksak om fönster eller fasad ska åtgärdas därnäst.
Fasaden bör gå att dela upp i etapper.
Om det bara är nedtill som fasaden är dålig så finns det ingen anledning att byta hela, utan bara nederdelen. Antingen t ex en vattbräda/list i höjd med fönstrens nederkant och ny panel nedanför, eller om det bara är enstaka brädor så går det fint att skarva brädorna.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det har redan utsått många års misshandel, så det börjar bli dags...

Grunden är under vägen, vilket är lite lågt för min smak. Om jag gräver bort närmast huset, så kommer det luta från vägen in. På den sidan som vätter mot vägen sitter det en bräda längst, som går ner i jorden. På andra bilden syns det kanske.
 
M -MH- skrev:
Det har redan utsått många års misshandel, så det börjar

Hej MH. Grunden ser ju närmast exemplarisk ut. Men det kanske inte syns på bild. Låga hus är ju väldigt vanligt i Danmark jämförelsevis. De står på sand . Tror inte man gör nåt. Ditt hus står nog på lera och är stabilt så länge man inte rör nåt. Om vägen rör på sig behöver du kolla med vägledningen. Förlåt vägföreningen mobilen stavar fel.
 
Om jordtryck eller marklutning som leder ytvatten mot grunden de facto är ett reellt problem (=fuktskadad trossbotten pga just det och inte bara ålder) så finns det väl bara två alt:
1) Gräv bort jord och sänk marken närmast grunden och bygg ngn form av mur mot vägen.
2) Gräv ner dränering 1-2 m utanför grunden. (I stabbig lerjord blir dräneringen ganska lokal runt röret så markens fuktnivå under grunden påverkas inte så mkt vilket är bra då det annars kan medföra sättningar.)
 
Det har redan satt sig och glidit ut ganska mycket, skulle behöva lyfta ett hörn tex.
 
Börja med gräva, så slutar vägen trycka på grunden.
Sen får du se hur blött det är i marken runt huset. Då går dränering att lösa. Det viktiga måste vara att får stopp på dagens problem, sen efter grävning kan planer börja ta form.

Men det är så jag har gjort, fick gräva 80-100cm djupt och höll ut 120-180cm från naturstenen/grunden. Fick en torkande effekt på min syll som är rutten, men nu är den torr. Innan va den blöt pga vegetation och jord som låg mot. Kommer låta det stå så här nu tills våren. Om jag orkar ska jag gräva än längre ut från huset, sänka hela växtbädden/marken långt ut från huset. Skulle hyrt en minigrävare, men jag resonerade att hur jobbigt kan det vara att gräva lite, visar sig var otroligt mycket sten i Roslagen. Men ser det som träning och nytta i kombination.
 
Jo, grävmaskin har jag. Och kablar i backen...
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Då är grävning roligt, bara köra igång.
 
Det hjälper ju inte att huset står snett.
 
Det låter som att du redan har hittat prio 1: Att lyfta huset där det satt sig?
Då är det ju det du ska fokusera på att få gjort först.
 
En gammal sättning som har avstannat är inget stort problem. Gamla timmerhus är så konstruerade att grunden förväntas sätta sig litet och timran forma sig efter det samtidigt som den överför vikt från svagare delar av grunden till starkare.

Jag skulle börja med att skrapa bort ungefär 20cm av backen ovanför huset så vatten inte rinner mot huset och stenfoten får den höjden som den hade från början innan 200 års gräs och råsk fick backen att stiga.
Samtidigt skulle jag försöka klura ut om huset fortfarande sätter sig eller om det är en gammal avstannad sättnng. Om sättningen har avstannat som den med största sannolikhet har gjort redan innan någon av oss var född skulle jag antingen låta huset vara snett och acceptera det eller lyfta litet där det är värst och skydda syllen med byggplast och syllpapp och gjuta en liten kaka mellan syllen och de gamla stenarna.

En del av grunden ser ut att vara pågjuten med betong utanpå. Där skulle jag undersöka vad som ligger bakom. Dylika pågjutningar drar ofta upp fukt till syllen.

Fönstren och brädslåningen går säkert att reparera med nytt virke där det behövs. Man kunde komplettera med fönsterbläck. Sedan håller det sannolikt i 100 år till.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jo, fasaden måste bytas bitvis. Fönstrena som är sämst är nya av låg kvalitet, och de måste bytas (helt genomruttna).

Det har gjutits en matkällare under huset. Kan vara så att grunden är bytt delvis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.