Känner att man varit nästan konstant täppt i näsan senaste åren och ofta förkyld. Även haft mycket torr hud. Har tidigare trott att det är luftvärmepumparna som orsakat detta men börjar tro att det kan bero på dålig ventilation.
Är ett 1,5 plans hus på 170m2 från -75 med elvärme och luft/luft. Från början inga tilluft ventiler och endast frånluft i kök, tvättstuga och två badrum (utan några fläktar)
Har nu tre tilluftventiler och paxfläktar i badrummen.
Om man ser på rekommendation så behövs ytterligare 4 tilluftventiler och betydligt bättre från luft.
Kan detta vara dåligt nog för att orsaka problem med hälsan tro?
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Åsa Lund
Har du kollat om det finns tryckt virke i syllarna?
 
Det har jag inte gjort, tyvärr svårt att komma åt och se detta utan att förstöra för mycket.
 
A
kollat luftfuktighet inomhus?
 
Fuktigheten ligger mellan 45-55 på sommaren och runt 20 vintertid.
 
Finns det gamla plastmattor och heltäckningsmattor kanske? De avger emissioner som kan reta slemhinnorna. De experimenterade en hel del med nya material på 70-talet som inte är tillåtna idag.

Vi hade fukt i syllarna i en 70-talstillbyggnad, där jag satt och jobbade ett tag. Det luktade mögel, men jag blev inte snuvig av det.

Köper man ett 70-talshus ska man nog försöka säkerställa att inget material är fuktigt någonstans, byta alla ytmaterial och ev. konstruktioner med tryckt virke som har kommit i kontakt med fukt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A
O Originalet skrev:
Fuktigheten ligger mellan 45-55 på sommaren och runt 20 vintertid.
20 är alldeles för lågt, kan absolut vara en anledning till måendet, prova luftfuktare.
 
Enda golvet som är orört är en plastmatta i tvättstugan från 75. Allt annat är bytt. Alla syllar och reglar står direkt på isolerad betongplatta och vad jag kan få fram så verkar de inte vara impregnerade.
Finns ingen som helg dålig lukt, mer än en instängd lukt om man varit hemma med stängda fönster ett tag.
 
Handyman 1 skrev:
20 är alldeles för lågt, kan absolut vara en anledning till måendet, prova luftfuktare.
Har kollat på det men de klarar så små ytor. Provade ett tag med luftfuktare i sovrummet men den lyckades bara höja några enstaka procent i just det rummet.
 
Den låter ju helt klart bra när man läser om den även om spridning av fukten i ett stort hus kan bli svårt kanske.
Men då jag har varit likadan hela sommaren också senaste åren så bör det inte endast vara torr luft känns det som.
 
A
Mmm, går paxfläktarna hela tiden nu? man kan ju också ha en köksfläkt med grundventilation som går hela tiden.
 
Handyman 1 skrev:
Mmm, går paxfläktarna hela tiden nu? man kan ju också ha en köksfläkt med grundventilation som går hela tiden.
Paxfläktarna går dygnet runt på grundventilation, och en tredje ska in i tvättstugan snart som också ska gå konstant.
Visste inte att det fanns köksfläktar med grundventilation, och den nya vi har nu låter lite mycket redan på lägsta för att stå på jämt tyvärr. Men den står på ofta som möjligt när jag är själv hemma.
 
Byggnaden är sannolik underventilerad så du gör rätt i att sätt in fler fläktar. Se också till att det kan komma in ersättningsluft med springventiler eller liknande.
 
Åsa Lund
Bättre ventilation låter som rätt väg för dig då.
Obs att du inte ska skapa så mycket undertryck i huset så du drar luft genom väggarna. Du måste släppa in luft genom ventiler i ytterväggen/spaltventiler i fönster. Och glöm inte göra rent eller byta filter i de ventiler du redan har. Ska göras minst en gång per år, förslagsvis efter semestern (efter pollensäsong)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.