Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet som är mycket trevlig och ligger på andra våningen. Men det är något som stör mig väldigt mycket. Grannen som bor på bottenvåningen plockar upp inte efter hundens bajs. Det är fyllt med bajs på hans balkong med så många flugor som går efter bajs och jag kan inte stå på min balkong i fred och njuta av frisk luft. Jag kan inte heller öppna fönstret och balkongdörren eftersom jag är rädd för flugor som kommer därifrån. Dessutom tycker jag att det är väldigt äckligt.

Vad ska jag göra? Ring på dörren och prata med grannen jag aldrig träffat eller berätta för hyresvärden? Jag tror att detta är ett problem som borde ha uppstått för länge sedan och att hyresvärden inte har hittat någon lösning än. Och jag är rädd att jag inte får någon lösning från dem heller.
(Kan det vara att hen som flyttade ut gjorde det pga detta?)
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…

Bästa svaret

Normalt är rådet alltid att börja med att prata med grannen, men i det här fallet hade jag inte gjort det om jag inte träffat grannen. Bajs på sin egen balkong är inget man slutar med för att en granne säger till. Det slutar man med för att man hotas av vräkning eller får ordning på den allmänna misären man har i sitt liv, oavsett om det är psykisk ohälsa, missbruk, handikapp eller annat.

Hör av dig till hyresvärden och säg som det är. Grannen har balkongen full med bajs och att det inte är omöjligt att det är vanskött inne också, vilket verkligen borde ligga i fastighetsägarens intresse. Antingen får värden då ta tag i det, eller så får man väl gå myndighetsvägen med sanitär olägenhet.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
harry73
Ja det är bajs att grannen inte plockar upp sin hund.
 
Okej tack för rådet
 
wildeside
Du kan anmäla att hunden missköts.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Du kan anmäla att hunden missköts.
Nu vet vi inte om hunden far illa...
Men om den bara får gå ut på en nedskiten balkong

Jag hade problem med att med grannen ovanför hade duvslag.
Tröttnade och kontaktade hyresvärden....
Hände ingenting då kontaktade jag miljö förvaltningen ... Sen tog det inte lång tid.
Men jag tror att det finns en fördel att ha kontaktat hv. Då kan man säja till miljö att man försökt
 
wildeside
Hur som, men ett husdjur som måste leva i sin spillning eller någom annans så tror iaf jag att räknas som vanvård.
 
wildeside wildeside skrev:
Hur som, men ett husdjur som måste leva i sin spillning eller någom annans så tror iaf jag att räknas som vanvård.
Jag får en misstanke att hunden bara blir utsläppt på balkongen. Å det är illa nog för en hund. Är det dessutom fullt med avföring.

Ts, hur luktar det från hennes lgh.
Risken är att det inte bara är ett skit problem.
Det både jag och wildeside oroar oss för är att det finns risk att det är hundar som lider.
Är det länsstyrelsen som har koll på detta?
Även om du känner någon lukt eller förståeligt inte vill sniffa i någons brevlåda
Men det du ser... Ring eller maila till länsstyrelsen. Ta en bild så du kan bifoga din anmälan.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.