Köpt hus för ett par år sedan. Tog hit en elektriker för ett par mindre jobb. Han upptäcker då nu att en massa el är dragen i isoleringen på vinden vilket jag förstår att man inte ska göra. Han rekommenderar att dra om all den elen för säkerhets skull. Kommer bli dyrt.

Förstår att det knappast kan räknas som ett dolt fel då det går att upptäcka genom att gräva undan isoleringen på rätt ställen (men vem gör det på en visning). Säljaren hade köpt till besiktigad försäkring vid försäljningen. Såklart dumt i efterhand att vi inte beställde en egen besiktning men tyckte vi undersökte huset ganska noga när vi köpte det.

Min fråga är egentligen om det ens är värt att anmäla detta till säljarens besikntning/försäkring? De har ju uppenbarligen missat detta på säljarens besiktning, men det kanske inte betyder något?
 
#el
  • Gilla
Shaking
  • Laddar…
Elsystemet brukar vara undantaget från besiktningar.
 
  • Gilla
justera och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elsystemet brukar vara undantaget från besiktningar.
Aha är det så t.o.m? Bara att bita i det sura äpplet då antar jag.
 
Besiktning eller inte har ingen betydelse för det eventuella dolda felet. Dock har jag svårt att se vad felet skulle vara med el dragen i/under isoleringen? Visst, det faller inte in under de typiska förläggningssätten, men varför skulle man behöva dra om allt?
 
useless useless skrev:
Besiktning eller inte har ingen betydelse för det eventuella dolda felet. Dock har jag svårt att se vad felet skulle vara med el dragen i/under isoleringen? Visst, det faller inte in under de typiska förläggningssätten, men varför skulle man behöva dra om allt?
Tänkte mer om säljarens besiktning/försäkring hade något värde för mig om de missat detta? Även om det inte är ett dolt fel...

Nu är jag ju inte elektriker men förstod det som att kopplingsdosorna är placerade i isoleringen på vinden istället för i väggarna som normalt (?) och att det då skulle innebära en ökad brandrisk om något glappar eller liknande? Men jag är inte helt 100 på om jag förstått rätt vad felet består i

Haft en annan elektriker här som dragit om elen till köket då den var uppenbart helt feldragen, och han sa inget om lablar/kopplingsdosor i isoleringen men tänkte att han kanske inte såg det.

Är det inte fel att göra så här så blir ingen gladare än mig.
 
  • Gilla
Robertgus
  • Laddar…

Bästa svaret

Hemmakatten
Både el och vvs, radon, skorsten, gas/gasol, garage och andra byggnader ingår inte i en vanlig överlåtelsebesiktning, tyvärr.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Både el och vvs, radon, skorsten, gas/gasol, garage och andra byggnader ingår inte i en vanlig överlåtelsebesiktning, tyvärr.
Ok, tack. Om vi släpper det med besiktningen - stämmer det att man inte ska ha elkablar dragna liggandes löst i isoleringen? Dvs inte i något rör eller liknande. Och att kopplingsdosorna inte heller ska ligga i isoleringen? De ska väl sitta i väggarna?
 
Hemmakatten
Kan inte mycket om el. Du får förhoppningsvis svar från andra.

Att starta en tråd i delforumet EL är nog bästa sättet för att få svar.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Är det lös FK i isoleringen så är det definitivt fel. Dosor ska vara åtkomliga utan att flytta på isolering. Tex ett lock i taket.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det lös FK i isoleringen så är det definitivt fel. Dosor ska vara åtkomliga utan att flytta på isolering. Tex ett lock i taket.
Tack för att du sparade mig besväret att skapa en ny tråd i eldelen av forumet

Då är frågan hur akut att åtgärda och farligt det är? Det har ju varit så i över 20 år utan att något hänt ändå?
 
H
Kopplingsdosor sitter nästan alltid i någon isolering både i tak och vägg om de inte är i en oisolerad innervägg?


Menar du att ledarna (enkelisolerad och gröngul, blå och brun i nyare sammanhang) eller är det kablar (vitt hölje med flera ledare i sig)? Den sistnämnda kan ligga i isoleringen.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
H halj skrev:
Kopplingsdosor sitter nästan alltid i någon isolering både i tak och vägg om de inte är i en oisolerad innervägg?


Menar du att ledarna (enkelisolerad och gröngul, blå och brun i nyare sammanhang) eller är det kablar (vitt hölje med flera ledare i sig)? Den sistnämnda kan ligga i isoleringen.
Okej men kopplingsdosorna ligger alltså på golvet i vinden.

Vitt hölje med flera ledare i sig. Då är det okej alltså? Bör man klipsa fast dem i reglarna eller kan lika gärna ligga löst?
 
Hemmakatten
Tycker ändå att du ska skapa en ny tråd i EL-forumet. Och fråga om HUR det ska vara och VAD du (eller elektriker) bör göra/åtgärda. Och även fråga om det i dagsläget föreligger någon brandfara eller dylikt (jag kan som sagt inte el).

Det är inte alla elkunniga medlemmar som hänger i Juridikforumet.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Det skulle det eventuellt kunna vara. Men det finns ingen Svensk elektriker som skulle göra så. Så det låter definitivt suspekt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Tack, skapar en ny tråd i elforumet. De vi köpte huset av hade byggt huset själv (prefabricerat hus) och har upptäckt mer och mer under åren att han förmodligen dragit elen själv också tyvärr :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.