Vi funderar på att köpa ett renoveringsobjekt. Nu när vi har börjat titta närmre har vi kommit på att vi kan ju ingeting!! :eek:

Huset är 74m2 plus lika mycket källare.

Vårt stora problem är att vi vet inte hur vi ska få in tre sovrum. Om man ska göra sovrum i källaren eller om vi ska bygga ut.

Vi har tyvärr inte så stor budget, ca 600 000 och det ska helst räcka till all renovering, eventuell utbyggnad plus dränering och till att byta till fjärrvärme.

Tror ni att vi skulle tjäna på att ta in en arkitekt? Del för att lösa vårt planlösningsproblem och för att spara pengar i längden.

Vi har tänkt att bygga och fixa det vi kan själva.

HJÄLP från husanalfabeten nr 1!
 
Det är aldrig fel att anlita en arkitekt om man kan hitta en till ett bra pris och en som man är överens med. Arkitekter är suveräna på att se hur man kan utnyttja rummen optimalt.
 
Min far ringde. "Ni får 5000 av mig för att prata med en arkitekt" Haha, han har nog trttnat på att jag ringer och frågar honom hela tiden:rolleyes:
 
En arkitekt kan ju komma med lösningar man själv inte tänkt på men kostar en del. Vi har gett 25 000 för bygglovsritningar på en tillbyggnad+ombyggnad av vårt hus. För konstruktionsritningar tillkommer ytterligare ett antal rara tusingar.

Spontant tycker jag att 74 kvadrat låter väldigt litet för ett permanentboende. Bo i källaren är ingen höjdare tycker jag men jag vet ju att många gör så. Jag tror ändå att att ni får bygga till för att få 3 hyfsade sovrum och umgängesytor som funkar. Nu vet jag ju inte prisläget hos er men räkna med att det kostar er minst 10 000, kanske snarare uppåt 15 000 per kvadrat för att bygga ut.
 
:) Många egnahem från 30-40-talet är just ca. 70 m2 + källare.
Det har sedan dess fungerat bra för många familjer.
Jag röstar också på arkitekt. Det är väl investerade pengar både för att få bra lösningar och för att få bra bygglovsunderlag.

(Vårt hus var 84 m2 i två våningar + källare med endast två sovrum innan vi byggde ut det. Nu har vi 4 riktiga sovrum och ett genomgångsrum förutom vardagsrummet.)
 
Vad är ditt mål! 74kvm är en mkt bra grund att bygga på! Om du har tomt omkring att framtiden ev. bygga på. Har du barn? Skall ni skaffa? Vad kräver du när ni flyttar in etc. Flådiga kök och övriga rum i hem-tidningar gör att gemene man har för bråttom at få allt nytt och direkt. Se det positiva ni har ett hus, ni äger det´och här skall vi skapa!

Vi har 86kvm m. källare, vi var överlyckliga att äga ett hus (delvis banken). Vi slipade golv, tapetserade och fixade ytligt, då vi också ville ha kidz! NU! 5 år sedan har vi 2 små ögonstenar och dom har slite på hårt på huset!.. Nu som först har vi bott in oss och vet vad vi vill kommer vi att sätta igång.

Planera och länge, är mitt tips! Om man har alldeles för bråttom är det lätt att man köper tjänster till höger och vänster!

Och du pratar din budget! Vet du ens om källaren har gränsvärden för att bygga ett sovrum?! Börja med att få en radon mätning i din hand!

Jag är idell öra och ger dig gärna mina erfarenheter av renovering i ett gammalt hus (Inte nytt nu AndersG)!
 
Tocke>> Vi har två barn, 3 och 6 år gamla, huset ligger tre hus från den stora tjejens skola och nära dagis.

Det är inget radon i källaren men vi börjar bli mer och mer tveksamma till att bygga sovrum i källaren, det är väldigt lågt i tak. Typ 2,05...

Det var min sambos farfar som byggde huset efter kriget, min svärfaroch min far vill gärna hjälpa till. Min svärfar har haft byggföretag i Vetlanda och min pappa har jobbat med golv i hela sitt liv. Vi känner många "bra att ha människor", bl a tre elektriker, en sotare och en som kan fixa med byggcontainer. Vit färg, tapetklister och spackel har vi gratis. (Många bäckar små...)

Jag nöjer mig helt och fullt med ett IKEA kök, ingen överlyx. Men min sambo vill gärna ha ett bubbelbad och en bastu. Jag vill hellre ha en uteplats.

Allt är så nytt! Hur i h*lv*te gör man?
 
I
Om ni inte har panik att börja med renoveringen, så vänta med att starta den. Bo in er ett helt år först och upptäck husets för- och nackdelar. Under tiden kommer ni att komma underfund med en hel del saker som ni inte vet nu. T.ex. var det är för varmt att ligga sommartid p.g.a. solinstrålning och dålig värmeisolering, var det drar och var det är för kallt att vara vakendel av dygnet p.g.a för dålig värmeisolering och avkylande fönsteryta. I källardelen ska ni vara särskilt uppmärksam på fuktvandring sommar och vinter, infrysning i hörn, kalla golv, osv. Ett hus från 1930-1950 (som jag gissar på att det är med hänsyn till storleken) är knappast byggt för att man ska ha bostadsrum i källaren.

Med dessa erfarenheter kan ni sen börja fundera över hur ni vill ha huset. Först därefter ta kontakt med en arkitekt (eller byggnadsingenjör) och låta honom el. henne titta på bästa lösningen. Då har ni underlaget som behövs för att kunna få en bra diskussion och ett bra slutresultat.

Och vem vet? Kanske ni under det året kommer underfund med att det här objektet inte är något att bygga vidare på och därför sparar ni pengarna till ett annat objekt med lite större yta som ger bättre möjligheter utan kostbar tillbyggnad?
 
Som huset ser ut nu vill vi inte bo i det, inte ens i någon månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.