Vi beställde ett hus som ska tillverkas av Svensk husproduktion (LB hus) och huset avropades för en månad sedan. Vi har fortfarande inte fått någon bekräftelse på avropet eller något leveransdatum och enligt uppgift har de permitterat massa folk pga corona och jobbar bara några få dagar i veckan, vilket har bekräftats av säljaren. Någon som sitter i samma sits eller har mer info?
 
M Marinese skrev:
Vi beställde ett hus som ska tillverkas av Svensk husproduktion (LB hus) och huset avropades för en månad sedan. Vi har fortfarande inte fått någon bekräftelse på avropet eller något leveransdatum och enligt uppgift har de permitterat massa folk pga corona och jobbar bara några få dagar i veckan, vilket har bekräftats av säljaren. Någon som sitter i samma sits eller har mer info?
För oss tog det 1 mån och någon vecka. Hoppas du har fått svar ang ditt hus.
 
M Marinese skrev:
Vi beställde ett hus som ska tillverkas av Svensk husproduktion (LB hus) och huset avropades för en månad sedan. Vi har fortfarande inte fått någon bekräftelse på avropet eller något leveransdatum och enligt uppgift har de permitterat massa folk pga corona och jobbar bara några få dagar i veckan, vilket har bekräftats av säljaren. Någon som sitter i samma sits eller har mer info?
Verkar inte så kul att vänta i över en månad på att de ska bekräfta. Skulle vi göra så på mitt jobb skulle vi inte ha några kunder. Kanske bättre att leta efter en leverantör som är mera angelägen. Om de inte ens orkar ta sig tid att ta emot ordrar, hur kommer de bete sig när det börjar kärva?
 
De sa redan från början att det skulle ta en månad efter avrop så jag var inte så förvånad. Det jag fick berättat för mig är att de kollar vilka som kan bygga huset och börjar med materialbeställningar innan de ger ut ett datum. Därav varför det tar tid.
 
Vi fick till slut avropsbekräftelse ca 7 v efter avrop. De skyllde på corona i kombination med många samtidiga avrop. Jag tolkade det mer som att man ville dra ut på orderstocken i samband med osäkerheten kring corona. Leveransdatum styrs ju av datumet för avropsbekräftelse.
 
M Marinese skrev:
Vi beställde ett hus som ska tillverkas av Svensk husproduktion (LB hus) och huset avropades för en månad sedan. Vi har fortfarande inte fått någon bekräftelse på avropet eller något leveransdatum och enligt uppgift har de permitterat massa folk pga corona och jobbar bara några få dagar i veckan, vilket har bekräftats av säljaren.


Någon som sitter i samma sits eller har mer info?
vi väntar också på avrop har väntat i 7 veckor nu. Det är personalbrist säger säljaren.
 
Vi skall också bygga med Lb hus. Dock inte klart med bygglovet än. Får se hur lång tid det tar för oss att få beskedet, efter att vi gjort slutbeställningen.
En annan fråga som kan bli aktuellt i dessa tider samt detta med osäkerheten i leveransen. Är ju när är det klart, kan dom hålla sluttiden?

Således började jag titta på det här med försening i entreprenaden. Vet att man kan få ersättning om man drabbas av extra kostnader pga det är försenats.
Jag har funderingar på få in ett vites avtal med Lb hus. Normalt (på jobbet) har vi vite i kontrakten ABT06 1-2% av kontaktssumman per vecka det är försenat.
Är det någon som har gjort detta i en småhusentreprenad?
 
S Stefan Andersson3 skrev:
Vi skall också bygga med Lb hus. Dock inte klart med bygglovet än. Får se hur lång tid det tar för oss att få beskedet, efter att vi gjort slutbeställningen.
En annan fråga som kan bli aktuellt i dessa tider samt detta med osäkerheten i leveransen. Är ju när är det klart, kan dom hålla sluttiden?

Således började jag titta på det här med försening i entreprenaden. Vet att man kan få ersättning om man drabbas av extra kostnader pga det är försenats.
Jag har funderingar på få in ett vites avtal med Lb hus. Normalt (på jobbet) har vi vite i kontrakten ABT06 1-2% av kontaktssumman per vecka det är försenat.
Är det någon som har gjort detta i en småhusentreprenad?
Det finns en vitesklausul i deras standardkontrakt. Nu har jag inte det tillgängligt, men det var småsummor. Typ 2500 kr i veckan eller liknande.. Sluttiden är dessutom väl tilltagen så att de inte ska behöva betala. Vår KA och kommunens inspektör stod och pratade om att de lätt hade kunnat bygga huset på halva tiden på ett platsbesök..
 
  • Gilla
Stefan Andersson3
  • Laddar…
Pratade med LB-hus med lite frågor om leverans. Fick besked att det var 75 veckor.
 
  • Wow
SonnyListon
  • Laddar…
D Danne12345 skrev:
Pratade med LB-hus med lite frågor om leverans. Fick besked att det var 75 veckor.
Leverans seriöst. Du har inte blandat ihop det med 75v fram till slutbesiktning?
Vi har på kontraktet att allt skall vara klart på 60V efter att vi fått besked.
Precis fått bygglovet nu. Så ska nästa vecka gå igenom det sista och göra slutbeställningen.
 
S Stefan Andersson3 skrev:
Leverans seriöst. Du har inte blandat ihop det med 75v fram till slutbesiktning?
Vi har på kontraktet att allt skall vara klart på 60V efter att vi fått besked.
Precis fått bygglovet nu. Så ska nästa vecka gå igenom det sista och göra slutbeställningen.
Ah sorry, du har helt rätt. 75v till färdigt. Men hursomhelst är det horribelt.
 
D Danne12345 skrev:
Ah sorry, du har helt rätt. 75v till färdigt. Men hursomhelst är det horribelt.
Ja det är det. Men vad har ni på kontraktet? Är det skrivet 75v från avrops bekräftelsen?
Vi har 60. Sen ere vite som gäller kr/vecka ingen direkt stor summa. Tyckte jag såg någonstans att den låg på 2500-3000/vecka.
Ska fråga nästa vecka när vi ska göra slutbeställningen.
 
Byggt i Uppsala, kan bara varna för dom.

2019 skrev vi kontrakt med SH för ett helt hus nyckelfärdigt med oinredd övervåning, säljaren var super trevlig och allt var bra.
Men så fort kontraktet var signerat så gick allt utför, dålig kommunikation och otrevlig personal.

- När det närmade sig slutbesiktning upptäckte man att ingen beställt bänkskivorna till köket, det var mer eller mindre våran uppgift att lösa det om vi ville flytta in tänkt datum.

- Vid slutbesiktningen (som var tidigare än sagt) så upptäckte vi bl.a. att man monterat fel fönsterbrädor. När vi påtalade det och ville ha korrekta fönsterbrädorna hotade ansvarige från SH med att flytta på inflyttnings datumet 1 månad. Även då det inte påverkade inflytt alls.

-Inflytt vart strax före Jul 2020, med fel fönsterbrädor.

- Upptäckte ganska omgående att det fanns saker att reklamera, såsom golvvärmen, smuts insida glas, snedmonterad kommod, fel beslag kommod, för kort handledare trapp m.m. Anmälde allt på deras hemsida enligt deras instruktion. Tiden gick och fick ingen återkoppling.
Efter månader och flera påminnelser får jag prata med en ansvarig på reklamationsavdelningen som inte hittar mina ärenden även när jag skickar kopia på mailet jag fått ifrån dom när jag skapade reklamationen.
Jag får ta allt igen per telefon och mail.
8 månader efter första reklamationen fixades kommoden och beslagen och någon månad efter det handledaren i trappen.

-Golvvärmen och fönstret är fortfarande 11 månader efter felanmälan inte åtgärdat.

-Gjorde en ny felanmälan på övervåningen nu i September-21 gällande sned monterade takstolar och olika mått (höjd) på mellanbjälkar och underarm takstol. Det har tagit mina byggare 36tim att åtgärda detta plus material. Men man vill bara stå för 8 tim och det som godwill då dom anser att dom inte har något ansvar för det alla egentligen.
Sista ordet är inte sagt ifrån min sida än.

- Jag har även anlitat deras under entreprenör (vilket jag var tvungen till, fick inte ta dit någon annan) för att dra ut el och vatten till mitt garage, det gjordes fel på alla sätt. Fel fyllnadsmassa runt ledningar, vatten låg inte på frostfritt m.m. Först skulle dom åtgärda/kreditera allt, men inget hände. Jag åtgärdade det till slut själv med egen entreprenör.
Låg på om kredit och det slutade med att dom hotade med att fakturera mig 50 000:- för påhittade jobb för grunden av huset om dom skulle kreditera deras felaktiga jobb.
Jag kontaktade SH och mailade över min konversation med deras entreprenör. Men SH slog bara ifrån sig och sa att det var olyckligt men inget dom kunde göra något åt. Även då jag påtalade att jag använt deras entreprenör som jag var påtvingad att anlita under byggtiden.

Som ni ser är det inte SH något att jobba med när det börjar att strula.
Gör er själva en björntjänst och anlita någon annan.
 
  • Gilla
Stefan Andersson3 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.