Hej,

hade tillfället att praktisera mitt egna råd om hur man enklast hänger upp tavlor i grupp och passade på att ta några bilder som illustration.

Förbered med ett stort papper som läggs ut på golvet. Arrangera därefter dina tavlor. När du är nöjd med hur tavlorna ska hänga så ritar du upp tavlornas konturer på pappret.

Mät var fästena sitter och markera även dessa på pappret.
 
  • DSC00074_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäst sedan upp pappret på väggen. Se till att det blir rakt genom att vattenpassa tavelkonturerna.

Sedan är det bara att borra vid dina markeringar.

På detta viset så kan du borra alla dina hål på en gång och slippa förfarandet med att markera, borra, hänga upp, mäta, markera, borra, hänga upp, mäta, markera... etc.

Spara mycket tid och det blir rätt!
 
  • DSC00075_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PS! Som den skarpögde kanske har noterat så har glaset gått sönder på den största tavlan. Så mitt sista råd är att inte lämna tavlorna på golvet, speciellt om du har en tvååring som bestämt sig för att se om de håller att banka på...
 
Ok, det ser bra ut - lätt att se hur det kommer att bli ihop. Men hur gör du med exakt var spiken ska var? När en tavla hänger sträcks ju alltid snöret/ståltråden?! Det kan man väl inte uppnå när tavlorna ligger på golvet.

Själv har jag en liten mojäng från Clas Ohlsson med krok framåt och pigg bakåt. Den hänger man upp tavlan i, och trycker lätt mot glaset. Då blir det en markering i väggen, och där spikar jag.

/alacs, som apropå det borde hänga tavlor i helgen..
 
alacs skrev:
Ok, det ser bra ut - lätt att se hur det kommer att bli ihop. Men hur gör du med exakt var spiken ska var? När en tavla hänger sträcks ju alltid snöret/ståltråden?! Det kan man väl inte uppnå när tavlorna ligger på golvet.
Kul att du frågar!
De största tavlorna i mina bifogade bilder är just tavlor med ståltrådsupphängning. För att uppfylla "Mät var fästena sitter och markera även dessa på pappret" så har jag gjort som följer:

- Hänger upp tavlan på en existerande skruv/krok/spik.
- Markera tavlans överkant med blyerts på väggen (sätt papper emellan om du inte vill rita direkt på vägg).
- Mäter avståendet från markering till skruvhålet.

Simpelt!
 
alacs skrev:
Själv har jag en liten mojäng från Clas Ohlsson med krok framåt och pigg bakåt. Den hänger man upp tavlan i, och trycker lätt mot glaset. Då blir det en markering i väggen, och där spikar jag.
Det går ju också, men funkar sämre för djupare ramar där bilden sitter i framkant. Och dessutom så blir det meckigt just det här med att hänga i grupp och vilja ha exakta avstånd.
 
Hejduk..tig skrev:
Kul att du frågar!
De största tavlorna i mina bifogade bilder är just tavlor med ståltrådsupphängning. För att uppfylla "Mät var fästena sitter och markera även dessa på pappret" så har jag gjort som följer:

- Hänger upp tavlan på en existerande skruv/krok/spik.
- Markera tavlans överkant med blyerts på väggen (sätt papper emellan om du inte vill rita direkt på vägg).
- Mäter avståendet från markering till skruvhålet.

Simpelt!
Tack, det var ju så enkelt att jag inser att min fråga blev lite larvig.. Helgen bjöd på alldeles för fint väder för att tavelhängning skulle komma på tapeten :)

/alacs
 
Tack för tipset! Kanon!
Har en 15 månaders som också är väldigt fingefärdig så alltså inga tavlor på golvet! :)
 
Jag satte upp en 4 m lång tavelist precis där väggen möter taket, hänger sedan ner tavlorna i vajrar från listen...
Detta tillåter mig att byta ut och flytta runt tavlor precis hur och när jag vill... Superbra om man gillar variation och inte vill ha en massa hål i väggen...
 
mugatu skrev:
Jag satte upp en 4 m lång tavelist precis där väggen möter taket, hänger sedan ner tavlorna i vajrar från listen...
Detta tillåter mig att byta ut och flytta runt tavlor precis hur och när jag vill... Superbra om man gillar variation och inte vill ha en massa hål i väggen...
Låter spännande! Har du någon bild? Hur fäster du vajrarna i listen?
 
Hej
bra idé med pappret!!!
vi kör också med galleriskena, inköpt hos Metallramar i stockholm på sveavägen.
Dock tyckte jag deras vajrar var lite för mjäkiga så jag köpte på bauhaus eller båtaffär, kommer inte ihåg...
NIplarna till dessa köpte jag för minst halva priset hos cyckelaffären.
Vi är mkt nöjda med skenorna och det ser riktigt profsigt ut, när bägge två hemma har kommit överens med vilken som skall hänga var... ;o)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.