Håller på med balkongrenovering (byggd 1964) där viss armering ligger i dagen i framkant av balkongen. Använder vinkelkap för att försöka kapa järnen typ 2cm in från framkanten.
Finns det något jag kan behandla synliga armeringen med? Vad för bruk/cement eller annan produkt bör jag använda för att spackla igen "hålen" med där armeringen ligger innanför? Räcker det med cementbruk A?

Tyvärr har jag även fått några sprickor i betongen pga armering som har rostat. Jag ser ingen fara med att delar av balkongen skall lossna men vill gärna "försegla" och stoppa ytterligare rost/karbonatiseringen. I samband med renoveringen blir det ju nytt tätskikt och ytskikt så genomträngande fukt kommer inte att finnas efter det. Däremot kan ju fortfarande syre (och fukt?) vandra in i de befintliga sprickorna undertill. Dock är sprickorna så tighta att det går inte att få in något. Min tanke var att göra rent så gott det går undertill och sedan måla med silikonhartsfärg. Bör jag behandla/försegla sprickorna på något annat sätt?

mvh
Richard
 
Jag tycker inte att man ska göra en kosmetisk lagning av en balkong som är slut. Med tanke på konsekvensen om den rasar ska den armeras upp och gjutas om.
 
B
60år gammal betong med oklar status på armeringen, och potentiellt livsfarligt om det ger sig.

Det är inte läge att chansa här. Konstruktör som ger ett riktigt utlåtande på konstruktionen som helhet, eller helt enkelt riva den och bygga nytt är de två alternativ som jag ser framför mig.
 
Jag skulle ha anlitat en riktig sakkunnig person/konstruktör från början gällandes balkongen. Det är en firma som ska göra själva renoveringen av tätskikt, ytskikt, hålkärl, plåtar etc, dock har de inte kommenterat själva stommen i samband med offertarbetet.
Betongen innehåller väldigt mycket sten/ballast. Motsvarande balkong på min baksida som vi bilade bort var stenhård och mycket svår att bila bort. Dock hade den inte några frost-/rostsprängningar.
Denna balkong på min framsida är ca 10x1,25m och löper längs med hela fasaden. Skulle gissa på att balkongen nästan är en förlängning på det gjutna mellanbjälklaget som skjuter ut från huset.
Balkongen är ca 1,5m ovan mark så fallhöjden är inge fara. Dock blir man ju mosad/allvarligt skadad om man skulle få nedfallande del på sig.
Jag vill inte sminka en gris, dvs bara fixa till ytskikt på en dålig konstruktion. Jag vill heller inte lägga massa pengar på ett ytskikt som bara håller i 5-10år pga att stommen inte håller längre än så.
Jagar konstruktör nu som kan komma med kort varsel.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.