Hej, jag skulle behöva lite tips. Vi hade problem förra vintern med att två rör under huset frös igen, dels avloppsröret från toaletten och dels avrinning från varmvattenberedare. De är båda frihängande under golvet, i halvöppen krypgrund där det kan blåsa igenom, sluttande mark så som mest är det nog en meter iallafall från marken. Toaavloppet tror vi fryser pga felaktig lutning mellan där rören kommer ut vid ytterväggen och där de försvinner ner i marken (ca 45°), varmvattenberedarröret pga att det rinner ut droppvis och därför har gott om tid på sig att frysa och proppa igen.
Till min fråga, hur gör jag bäst för att detta inte ska hända igen? Isolering? Värmekabel? Både och? Hur isolerar jag bäst en sån här konstriktion, måste jag bygga in det i nån slags låda eller räcker det med att packa in rören i rörisolering av nåt slag?
Tacksam för alla tips!
 
Du får först och främst se till att rören inte har fel lutning, avlopp brukar inte frysa.
Att bygga isolerade lådor runt befintliga utan att tillföra värme fördröjer bara tiden till det fryser och är därför ingen bra lösning.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Som sägs, avlopp fryser inte, kommer alltid varmt ( minst 5 C ) vatten, faran för frysning är om det är en droppande toalett eller din VVB som släpper ut lite genom säkerhetsventilen ( normalt ) Dessa små mängder har ingen energi i sig och kan frysa direkt i röret. VVB:s säk får då sluta i en hink inomhus och toaletten får inte droppa. I övrigt så rensar toavatten/handfat isflagor i röret bra. Så slutändan är att det inte får komma droppar ner i rören från något tappställe.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
B
Vattenrör som ligger långt ut i väggens isolering brukar man kunna sätta in en frostskyddskabel. Och isolering såklart.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...varmning/frostvakter/frostskyddskabel-417049/

Genomföring: kabeln är alltså inuti vattenledningar. Går att dra utanpå också, men det kanske drar lite mer el.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...n/uppvarmning/frostvakter/genomforing-417058/

Avloppsrör fryser normalt inte, i England (visserligen lite varmare klimat) finns massa avloppsrör ute oisolerat. Mitt avloppsrör från huset ligger i vissa sträckor ca 50cm ner i marken, vilket inte är tjälfritt. Men det fryser aldrig för oss på vintern.

Här borde ju isolering i någon form av låda räcka bra, extra värme känns onödigt. Men det måste ju luta ut rätt håll...

Sen är väl det mest en rent estetisk fråga hur du ska få till detta.
 
B BSOD skrev:
Avloppsrör fryser normalt inte, i England (visserligen lite varmare klimat) finns massa avloppsrör ute oisolerat.
Engelska avloppsrör på fasad fryser visst, men inte så ofta så det brukar anses lönsamt att bygga om befintliga hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.