T
A andersmc skrev:
Läropengar? Ja, det verkar som om alla hantverkarkunder måste lära sig hantverkarnas debiteringsmodeller den hårda vägen. För att hantverkaren redan när han lämnar sitt pris skulle kunna tala om vilka kostnader som tillkommer är förstås fullständigt otänkbart.

Fast i det här fallet blir det läropengar för hantverkaren. Han lämnade ett fast (eller ungefärligt) pris men glömde att räkna in sina transportkostnader. Så han blir utan de pengarna.

Vi får hoppas att han tar vara på kunskapen från sin spontanutbildning och är tydligare nästa gång han lämnar ett pris.
I det här fallet verkar det vara en muntlig offert som TS har godkänt (som är lika giltig som en skriftlig offert). Däremot är den svårare att bevisa och kan hantverkaren bevisa att kostnaden inte är oskälig, vilket är enkelt i detta fall, när hantverkaren varit tvungen att åka flera mil och haft omkostnader för det.

Ingen hantverkare brukar oftast räkna med mil och restid i offerterna för det tillkommer oftast!
 
Mikael_L
T Trenkilo skrev:
Ingen hantverkare brukar oftast räkna med mil och restid i offerterna för det tillkommer oftast!
Jaha, då gör ingen hantverkare rätt. Tråkigt för dom!
 
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaha, då gör ingen hantverkare rätt. Tråkigt för dom!
Jag menar att det brukar stå i offerten att det tillkommer utöver.
 
T Trenkilo skrev:
Jag menar att det brukar stå i offerten att det tillkommer utöver.
Brukar det? Oftast vet man ju om var kunden håller till så det är det allra enklaste att kalkylera. Självklart ska resa ingå i en offert.
 
T Trenkilo skrev:
I det här fallet verkar det vara en muntlig offert som TS har godkänt (som är lika giltig som en skriftlig offert). Däremot är den svårare att bevisa och kan hantverkaren bevisa att kostnaden inte är oskälig, vilket är enkelt i detta fall, när hantverkaren varit tvungen att åka flera mil och haft omkostnader för det.

Ingen hantverkare brukar oftast räkna med mil och restid i offerterna för det tillkommer oftast!
Nu skriver du om hur du tycker att det borde vara.

Men har hantverkaren lämnat ett pris så får han stå för det, även om han har varit slarvig och glömt olika kostnader. Det finns ingen lag som säger att man har rätt att lägga till kostnader efteråt. Det spelar ingen roll om man verkligen haft dem eller inte.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Erik-R
Jag avslutar för min del tråden här. Som för övrigt ibland blev ganska arrogant och tråkig tycker jag. Jag betalade allt för att jag inte ids bråka och gå och vara irriterad. Hantverkaren stod på sig och förnekade dessutom att han nämnt ett pris till mig vilket blir ännu mer komplicerat om jag ska bestrida. Jag tycker att både hantverkare och kund har rättigheter o skyldigheter som man ska hålla sig till. Praxis o skälighet är bra ledord.
Förövrigt så fungerar inte syreaktivatorn, så -14000 kr för vad?
 
Zixten Zixten skrev:
Känns som han tar betalt för resan tre gånger!! ??
Servicebil 375 kr, vad får man för det?
70kr / mil
+ Timdebitering för restiden.

Som jämförelse så kan jag på jobbet ringa efter en budbil och skicka en till tre pall till i stort sett till hela Europa, och får då betala typ 70 kr + moms / mil, dom debiterar då T o R, och då ingår både bil och chaufför. Det enda som tillkommer är ev. vägavgifter / färjekostnad mm.
"rekordet" är nog att dom kommit och lastat 15 minuter efter att jag ringt och beställt transporten som varit till en mottagare 10 - 15 mil från oss.

Så att ta betalt 70 kr / mil + Arbetskostnad känns inte helt rätt...
Antagligen får du betala för servicebilen + 70 kr/mil
 
Farligt att som hantverkare säga ett pris. Själv skulle jag ta 1 100,00 kr för första timmen och därefter 550 för löpande timme i arbetskostnad. Till det tillkommer material samt resekostnad med restid för gubbe med 50,00/period om 6 minuter samt 20,00 / påbörjad mil för bil. Detta x 2 såklart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.