Angående den dyra augusti-räkningen, jämförde du bara pengarna eller även förbrukningen i kWh? Det rörliga elpriset är mycket dyrare detta året än förra, spotpriset på el är i krokarna dubbelt så dyrt ungefär.
 
7000kWh per år blir konstant ca 800w. Det kan en hemmaserver, datorrigg eller så dra. Spabadet är ju en klassisk sån sak man inte tänker på och det drar en ofantlig mängd energi.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
7000kWh per år blir konstant ca 800w. Det kan en hemmaserver, datorrigg eller så dra
Njae. Det är mycket mer än de flesta hemmaservrar har som nätaggregat. Luktar mer Bitcoin-mining isåfall. Jag har haft flera servrar i ett rack hemma och drar 10000 kWh/år totalt för hela huset. Servrarna drar så lite att jag måste ha värmen igång där de står...
 
Vad har du för elbolag och vilken information kan du få från deras hemsida?

Jag har Vattenfall och där kan man se förbrukning löpande, tex månad för månad de senaste två åren. Man kan även lägga in utetemperaturen i diagrammen. Det är rätt bra fakta för att utvärdera sin elräkning.
 
L Lechuza skrev:
Visst vi har haft semester länge och varit hemma en del, dock inget jobb hemifrån! Men säkert bidragit, barnen badar varannan, varje dag också, fyller dock bara upp lite vatten

Kollade ute spaet imorse och såg de stod inställt på 38 grader, känns som min flickvän glömde sänka efter vi bada sist som faktiskt va ett tag sen! Drar utomhusbaden så pass mycket ?
"Glömde" hahaha
 
L Lechuza skrev:
Tack för svar!

ja de e sant, de va kallare samt mer snö denna vinter här i södra Skåne men förstår inte hur augusti månad skiljer sig 1400kr jämnhet med förra året, de känns som de borde vara något som slukar mer än jag inte tror.
Elpriset i augusti 2021 var mycket högre än augusti 2020, om du har rörligt pris.
 
Aug var kall i år. Det är den 3:e kallaste aug de senaste 20 åren här i Skåne. Vi har allt eldrivet så elförbrukningen är en klockren indikator på värme/kyla. 120 kWh över genomsnittet för aug de senaste 20 åren. Det motiverar dock inte alls en årsförbrukning som ökar från 20 000 till 27 000 kWh från ett år till ett annat. Kom ihåg att 27 000 kWh är ett estimat för året baserat på tidigare förbrukning och senaste månaden. Så om elförbrukningen skenat i aug så baseras nog årsestimatet på att den ökningen kommer att hålla i sig resten av året, (gissar jag).
 
sunnis
Man kan också kolla vad man har för momentan förbrukning och sedan börja slå av säkringar och se vad som händer och vilken skillnad det blir och börja leta efter förbrukarna.

Hade ju en tråd här där det visade sig vara en trasig vattenpump som drog massa ström.
 
Kanske redan frågats om men.. din granne har inga höns?
 
  • Gilla
  • Haha
Johannes Carlsson och 14 till
  • Laddar…
Väntade bara på den :rofl:
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Visst vi har haft semester länge och varit hemma en del, dock inget jobb hemifrån! Men säkert bidragit, barnen badar varannan, varje dag också, fyller dock bara upp lite vatten

Kollade ute spaet imorse och såg de stod inställt på 38 grader, känns som min flickvän glömde sänka efter vi bada sist som faktiskt va ett tag sen! Drar utomhusbaden så pass mycket ?
Spa badet drar inte mycket, vi har våran på 38grader konstant året om.

Det kan inte vara så att ni har skaffat någon Plug-in Hybrid eller elbil som ni nu laddar hemma?

Total förbrukning per år på 200kvm med spabad, bastu osv 12000kwh, inklusive elbilarna vi kör så hamnar totala förbrukningen på 21000kwh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.