Vi skall köpa ett swimspa där rekommendationen för underlaget skall klara en belastning på 1250kg/m2.
Placeringen är på gräsmattan där bärlagret skall ha samma höjd som marken. Jorden är något lerig och sandig.

En del återförsäljare rekommenderar att man gjuter en betongplatta under ett swimspa. Är det enda lösningen för att klara av lasterna. Min fråga är om det går att räkna på hur tjockt gruslager, samt storlek på stenen jag bör ha för att matcha 1250kg/m2?

Klassiskt för ett vanligt spabad är väl att man gräver bort en del av matjorden, på med markduk, på med stenkross/makadam, padda och avsluta med cellplast för extra isolering. Finns det någon med erfarenhet från swimspa som har klarat sig utan betongplatta?
 
Vi kör 30cm makadam 8-16 och 30cm xps250 som underlag på gräsmattan. Grävde ur 30cm.
Att vi har 30cm xps är för att komma upp i samma höjd som altanen. Swimspa 19fot/127cm djupt
 
S80 EPS klarar 30kPa långtidslast och ditt krav är 12,5.. inte behövs det en betongplatta för det ;)

Bort med jorden och lägg lite paddat grus under och kanske en skvätt isolering
 
L lapower skrev:
Vi kör 30cm makadam 8-16 och 30cm xps250 som underlag på gräsmattan. Grävde ur 30cm.
Att vi har 30cm xps är för att komma upp i samma höjd som altanen. Swimspa 19fot/127cm djupt
Tack för svar!
En fråga där om hur ni gjorde med packning av bärlager. I ett annat projekt kring swimspa som jag följde så paddade de själva jordlagret innan de drog på grus och paddade det. Hur gjorde ni?

Jag var på Renta idag och de gissade att det skulle räcka att padda med en lite tyngre modell direkt på gruset så packar man jorden samtidigt. Jag tror att de snackade om en 250kg padd.

Jag bifogar en bild på nuläget.
 
  • Uppgrävd plats i en trädgård för byggprojekt med hus och lekställning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi paddade bara gruset 5ggr med 100kg padda.
Vi har gammal ouppgrävd gräsmatta så jorden under den var såpass hård att det krävdes grävmaskin för att komma igenom.
 
  • Gilla
Anubitxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.