Vi har sen många år installerat bergvärme, vilket vi är mkt nöjda med såklart, men ångrar att vi inte tog steget och även installerade bergkyla. Särskilt denna sommaren och 2018 som var så varma så länge. Det som hindrar oss är att vi inte kan komma på hur vi ska få till en snygg installation, så jag skulle vilja be detta härliga forum om hjälp - ös på med era installationsbilder av kyl-anäggningar i era hus.
Vårt hus är ett 1 1/2planshus, med rätt öppen plan, bland annat är vardagsrummet öppet upp i nock till övervåningen, så kylan kan ju nog bäst göra sig på övre plan på nåt sätt...
Men som sagt - släng in era tankar, tips och bilder bilder bilder...
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
richardtenggren
Vi har köpt en Eveco Skystar SK-ECM 52, dock är den inte riktigt installerad ännu då det kommit en del saker emellan :p Så just nu kyler vi med en LLVP som nödlösning.

Vi kommer sätta fläktkonvektorn i vardagsrum/matrum, där behovet är störst och sedan använda oss av en extra stos för att leda in kalluft i det stora sovrummet också, där behovet är näst störst. Totalt kommer vi då ha ~10 kW(~8 kW sensibel?) kyla som bör räcka för entreplan. LLVP ger inte i närheten av det och har gjort det drägligt inne de senaste somrarna.

Jag kommer köra färdigisolerade Alupex från LK på vinden, matningen dit är dock gjord med koppar då jag inte tänkt på alupex först, dessa är isolerade med Armaflex. :)
 
Hur djupt borrhål har du för att få ut 10kW kyla?
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Hur djupt borrhål har du för att få ut 10kW kyla?
Jag borde givetvis skrivit enligt produktbladet för fläktkonvektorn, är väl svårt att säga innan jag kopplat in mig.
Vi har 250 m hål, räcker inte detta får vi köra aktiv kyla tänker jag.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hur utrymmeskrävande är rördragningen som krävs och kan man dra den på utsidan av fasaden?
 
Satt två såna här i huset vi köpt. En i hallen nere och en uppe. Ca 60kvm/plan. Kyler inte vidare mycket. Står de på dygnet runt så dämpar de värmen men inte alls lika mycket som en LLVP upplever jag. Ingen aning om effekt eller kapacitet. Sitter dockat till en 8kW berg-VP med hyfsat djupt hål. (Värmer ca 175kvm till låg kostnad i Mälardalen)

Sen sprider sig kylan mycket sämre än värme. Så hade jag byggt hade jag satsat på 3-4st om möjligt och fördelat ut de i huset på ett smart sätt.

Noga med helt tät kondensisolering runt rören. Minsta glipa där luften kommer åt ett fritt exponerat kallt rör/koppling börjar det droppa kondensvatten. Blir snabbt mer droppar än man först tror.

Rören tar hyfsat med plats med isolering. Så inte helt lätt att dölja.
 
  • En vit Aermec fan coil-enhet installerad på golvet i ett hem intill ett trästeg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusdel av kylsystem med isolerade rör anslutna vid golvkanten, på ett klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr får ju fläktkonvektorerna jobba mot fysikens lagar eftersom den kylda luften ligger kvar på golvet. Det antagligen därför ni upplever L/L-pumpen som bättre då innedelen antagligen sitter högt placerad.

Bättre då med en Skystar i taket. Tyvärr är ju ingen av dessa särskilt vackra :rolleyes:.
 
richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Tyvärr får ju fläktkonvektorerna jobba mot fysikens lagar eftersom den kylda luften ligger kvar på golvet. Det antagligen därför ni upplever L/L-pumpen som bättre då innedelen antagligen sitter högt placerad.

Bättre då med en Skystar i taket. Tyvärr är ju ingen av dessa särskilt vackra :rolleyes:.
Skystar med plåtfront ser ju rätt diskreta ut, dock finns bara dessa upp till 36an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.