Boverket 2004 ger anvisningar i Särskilda bestämmelser för en- eller tvåbostadhus sid 15, samma i PBL 8:4.

I anslutning till bostadshus får man utan bygglov bygga...ordna skärmtak över uteplatser, altaner, balkonger eller entréer om taken inte är större än 12 m2 (mitt tillägg: kommer att utökas till 15 m2). Skärmtaken får inte heller sträcka sig närmare tomtgränsen än 4,5 meter.

Bygger man närmare tomtgränsen än 4,5 meter måste dock berörda grannar godkänna det. Nekar grannarna får byggnadsnämnden pröva åtgärden genom att man lämnar in en ansökan om bygglov. För skärmtak över 12/15 m2 skall ansökan om bygglov ske.

En bygghere utför en tillbyggnad i markplan, med stomme och skärmtak, pulpettyp längd 9,3 m yta ca 30 m2, förankrat i huvudbyggnadens gavelfasad som vätter mot oss som grannfastighet. Skärmtakets lutning 6,8°. Kommunens handläggare tillämpar praxis att grannes medgivna avstånd till tomtgräns skall räknas från skärmtakets bärande stommes (vertikala pelare och beklädnad) närmaste avstånd till tomtgräns och jag menar, enligt Boverkets anvisningar, att det är hur långt skärmtaket sträcker sig mot tomtgränsen som skall avses i medgivande av minsta avstånd till tomtgräns. Kommunen tillägger i sin avståndsbedömning att ett normalt takutsprång inte skall inräknas i det medgivna avståndet till tomtgräns. Vad som menas med ett "normalt" takutsprång sägs inte. Nu är tillbyggnaden uppförd, inte helt färdigställd, med skärmtak 1,15 m från tomtgräns mot mina i grannsämja medgivna 1,75 m.

Det kan tyckas vara små och mindre väsentliga skillnader i avstånd till tomtgräns. Dock kan jag försäkra att med dessa skillnader i avstånd, ju närmare tomtgränsen det är, utgör grannens uteplats en massiv påverkan på oss som grannar där vi som berörda idogt strävar att värna om grannsämja, vår egen miljö och vår fastighets värde.

Jag har för en vecka sedan själv fått inhämta besked från kommunens byggavdelning att bygglov lämnats utan erinran. När jag tidigare frågat grannen hur det går med bygglovet har jag fått svaren "det kommer nog att gå bra".

Vi känner oss maktlösa inför ett eventuellt överklagande till Länsstyrelse av lämnat bygglov eller samråd med kommunens byggavdelning där Boverkets anvisningar står emot kommunens tolkningar och praxis. Vad kan vara en gyllene väg till lösning med bibehållen grannsämja? Vår fastighet har redan fått ett försämrat värde med grannens tillbyggnad. En försäljning och avflyttning är mot vår vilja.

Tacksam för hjälp.

Anders
 
Nu tror jag att det kan skilja lite från kommun till kommun hur ett grannemedgivande skall gå till.

Min erfarenhet gäller inte heller skärmtak utan "riktig" byggnad. Men då var det inte så att man som granne medger ett visst avstånd. Utan man medger en viss byggnad, dvs man "godkänner" bygglovsritningen. På det viset blir det ju inga tveksamheter som vad som avses med avståndet. Givetvis om man som granne lyckas utläsa från ritningen om vilken del av byggnaden som hamnar var.

Men på din konkreta fråga om hur du skall lösa det här utan att sabba grannsämjan finns det ju inget lätt svar.

Beroende på var du lägger balanspunkten mellan grannsämja och er uppfattning om vad som är acceptabelt så finns det ju ett par alternativ.

Antingen räddar ni grannsämjan tiull varje pris, sväljer förtreten. Eller så måste ni stoppa/ändra grannens planer med så liten sämjepåverkan som möjligt.

Då borde det ju vara så att om ni påtalar för grannen att detta inte var det ni godkände, innan han lagt ner alltför stora pengar på genomförande, så kanske det går att få till en ändring utan att helt sabba grannsämjan.
 
Tack "hempularen" för din assistans! Som du läste i min tråd så är min fråga hur pass tydligt skall PBL 8 och Boverkets anvisningar tolkas om "skärmtakets sträckning mot tomtgräns". Jag upplever det som en riktlinje att anpassa sig till vid bygglovprövning och beslut. Men, som du själv anger här finns uppenbart utrymme för fria tolkningar av kommunala förvaltningar.

Den värdegrund jag lutar mig mot är att värna om min boendemiljö, mitt privatliv, mitt fastighetsvärde, och grannsämja.

Balansen, som du säger, är i alla avseenden ett mål. Anpassning mellan reglerade fysiska realiteter och sociala värderingar tillsammans i harmoni. Lagar, förordningar, regelverk, anvisningar, beslut -- allt är tänjbart i mänsklig utveckling! Tänk att det behövs ett filosofiskt synsätt för att förstå andemeningen i att olika myndigheter och förvaltningar drar åt olika håll i regelverk och sina beslutsprocesser.

Anders
 
Anders L skrev:
Tack "hempularen" för din assistans! Som du läste i min tråd så är min fråga hur pass tydligt skall PBL 8 och Boverkets anvisningar tolkas om "skärmtakets sträckning mot tomtgräns". Jag upplever det som en riktlinje att anpassa sig till vid bygglovprövning och beslut. Men, som du själv anger här finns uppenbart utrymme för fria tolkningar av kommunala förvaltningar.

Den värdegrund jag lutar mig mot är att värna om min boendemiljö, mitt privatliv, mitt fastighetsvärde, och grannsämja.

Balansen, som du säger, är i alla avseenden ett mål. Anpassning mellan reglerade fysiska realiteter och sociala värderingar tillsammans i harmoni. Lagar, förordningar, regelverk, anvisningar, beslut -- allt är tänjbart i mänsklig utveckling! Tänk att det behövs ett filosofiskt synsätt för att förstå andemeningen i att olika myndigheter och förvaltningar drar åt olika håll i regelverk och sina beslutsprocesser.

Anders
Det är skillnad på skärmtak och skärmtak.... gäller det ett bygglovsbefriat skärmtak på max 12 kvm så räknar man från ytterstaspetsen på skärmtaket(dock inte ev. hängrännor) när man mäter avstånd till tomtgräns. OM det det däremot är ett skärmtak som man fått bygglov för så räknar man från yttervägg(inklätt skärmtak) eller utsidan av bärandereglar/pelare.
 
Detta är precis vad saken gäller!

Således: För lovfritt skärmtak räknas dess sträckning till tomtgräns. För lovpliktigt skärmtak räknas den bärande stommens (liv, fasad) till tomtgräns (undantag: lovpliktiga konsolburna skärmtak och fasta markiser).

Har ingen ännu kommit på den rimliga tanken att byta benämning på taket så snart det skiftar från lovfritt till lovpliktigt? Har PBL och Boverket missat något här?

Anders
 
Anders L skrev:
Detta är precis vad saken gäller!

Således: För lovfritt skärmtak räknas dess sträckning till tomtgräns. För lovpliktigt skärmtak räknas den bärande stommens (liv, fasad) till tomtgräns (undantag: lovpliktiga konsolburna skärmtak och fasta markiser).

Har ingen ännu kommit på den rimliga tanken att byta benämning på taket så snart det skiftar från lovfritt till lovpliktigt? Har PBL och Boverket missat något här?

Anders

I mina trakter kallas ett bygglovspliktigt skärmtak för uterum.
 
... och vad tycker du att det skall kallas i Sverige, med undantag för lovpliktiga konsolburna skärmtak och fasta markiser? Och ett lovfritt uterum?

Anders
 
Anders L skrev:
... och vad tycker du att det skall kallas i Sverige, med undantag för lovpliktiga konsolburna skärmtak och fasta markiser? Och ett lovfritt uterum?

Anders

Jag bor i Sverige:)

Ett lovfritt heter så klart bygglovsfritt skärmtak på max 12 kvm.
 
Heja Sverige! :surprised:))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.