Räknar på en budget för uterum från fasad och behöver lite råd. Ca 5.5 x 4.5 med kraven på hög isolering/energi-glas, så att vi kan vara där året runt, inkl golvvärme. Vi bor i Stockholm, så inte så värst långa vintrar.

När jag räknar på Willab Gardens konfigurationsverktyg hamnar jag på ca 250.000 SEK för det jag vill ha, exkl själva byggkostnaden och exkl arbetet med att öppna upp ca 4 meter av husfasaden.
Jag börjar ana att jag närmar mig kostnaden för om vi bara skulle ta in en byggfirma och bygga uterum från grunden istället.

Hur ska jag tänka i detta fall? Färdigt WG-paket eller "custombygge"?
 
Jag har själv byggt en vinterträdgård med skjutdörrar från Willab och det blev kanon.
Körde med limträbalkar (315mm) i hela taket pga av en öppningsbar takkupol på 2400*1200 och isolering med svetsad papp på taket.
Ljus från kupolen som jag drog in lite i rummet då dörrarna släpper in mycket ljus.
Svalt på sommaren då man kunde öppna i taket, varmt på vintern med hyfsat med isolering.
Tips, kolla på lite högre dörrar.jag hade ett parti på 4800mm, ett på 3600 och ett fast fönster på 1200mm och skillnaden mellan 2000 och 2200mm var 2500kr.
1000 kr per skjutdörr och 500 kr för det fasta fönstret.
Detta var då ca 15 år sen men merkostnaden var minimal mot totalkostnaden och en verklig wow faktor jämfört med standard höjd.
 
  • Gilla
tmalmberg21 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.