SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eller också har säljarna insett att en besiktningsklausul är till nackdel för dem som säljare. Man skriver ett bindande köpekontrakt, men det är bara säljaren som faktiskt är bunden till kontraktet och affären. Köparen kan hoppa av när hen vill, bara hen har gjort en besiktning.
Det var någon medlem här på forumet som föreslog att även säljaren skulle få samma fördel att inte behöva fullfölja affären, att även säljaren kunde hoppa av efter påskrivet köpekontrakt om det dök upp någon ytterligare spekulant som bjöd över den första köparens bud. Personen tyckte att en sådan "gummiklausul" borde gå åt båda håll.
Det är sällan klausuler är bra för både köparen och säljaren. Det är dock inte ovettigt att det är den part som har mest att förlora på affären som ska kunna genomföra en besiktning innan en ansenlig summa pengar spenderas. Det är i vilket fall säljarens marknad; de kan oftast välja och vraka mellan olika intressenter. Sen är det upp till köparen att bestämma sig ifall man vill köpa grisen i säcken för ett antal miljoner, eller gå vidare till ett annat objekt.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Fel tråd va. ;)
Ääääähhh.... Forumets irriterande funktion att man bara helt plötsligt har scrollat in i nästa tråd om man inte är uppmärksam.

Tack :p
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har fått många bra svar redan!
Finns det absolut inget sätt att kolla krypgrunden? Kattgluggar, där du kan sticka in din telefon och ta bilder med blixt, och för den delen sticka in näsan och lukta? Lucka inne i huset, eller där källaren har förbindelse med grunden?
Jag antar att du varit på visning. Hur luktade det i huset, var det friskt eller lite källaraktigt/kemiskt i luften? Eller fanns det en lukt i dina kläder när du kom hem? Ett torrt hus luktar bra, ett fukt/mögelskadat hus kommer ofrånkomligen att lukta illa på ett eller annat sätt. Ett fult knep säljare kan ta till är att försöka dölja en skum lukt genom andra dofter, t ex att baka bröd innan visningen, eller tända "mysiga" doftljus.

Det är lätt som förstagångsköpare att läsa in sig för mycket på riskkonstruktioner och potentiella problem med hus. Ursäkta att jag låter som en gamling nu, fast jag inte ens fyllt 40, men min erfarenhet efter ett antal äldre hus, är att de flesta hus byggda på 1960-talet och tidigare är bra, gedigna hus. I de flesta fall är husen dessutom byggda på lämpliga ställen.
Den gamla delen av huset, som är byggd 1909, är nästan garanterat äldre än så. 1909 började man registrera bebyggelsen i Sverige, så alla hus som redan fanns då registrerades under byggår 1909.
Vi var där på visning, innan mäklaren hade lagt upp den då vi känner de som säljer. Vi var dock inte väldigt noggranna i det vi kollade. Vi var där idag och gjorde en mer genomgående kontroll.

Doftar inget konstigt alls i huset enligt mig, sambon tyckte det luktade källare - i källaren. Var svalt där men vi kände på golv/väggar o inget var blött eller fuktigt till vår känsel. Lite av putsen hade släppt på vissa ställen och vi såg små vita tuffsar på små ställen på golvet (nära någon lucka, se bild) men läste att det är saltkristaller. Såg ingen mörka färger eller något jag kunde anta är mögel.

Torpargrunden fick vi beskåda genom en kattglugg som fanns via jordkällaren, det går inte att ta in sig till grunden enligt säljaren men det vi kunde se så verkar det vara väldigt trångt så hade nog inte gått och kolla mycket där oavsett. Kunde dock se att det verkar vara rosa isolerskivor i en änden av grunden, vilket även ligger på utsidan och under altanen (inte löst på mark, utan ligger delvis nergrävd). De hade även lagt platonmatta samt installerat dräneringsrör på den sida där marken sluttar ner mot huset.

Eldstaden är inte eldad i sedan -50 talet och taket (plåttak) är inte bytt sedan slutet 70 talet. På vinden, genom den lucka vi kunde komma upp i så ligger plåttaket rakt mot brädor, ingen papp eller plast vad vi kunde se. Dock såg vi troligen den gamla pappen, men golvet av vinden har isolering både av typ ull och sågspån lite blandat. Var friskt där uppe men var inte kallt i något av rummen på övervåningen.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Det är sällan klausuler är bra för både köparen och säljaren. Det är dock inte ovettigt att det är den part som har mest att förlora på affären som ska kunna genomföra en besiktning innan en ansenlig summa pengar spenderas. Det är i vilket fall säljarens marknad; de kan oftast välja och vraka mellan olika intressenter. Sen är det upp till köparen att bestämma sig ifall man vill köpa grisen i säcken för ett antal miljoner, eller gå vidare till ett annat objekt.
Visst är det så. Vi föreslog för köparen att ta med i en klausul att betala ett belopp (föreslog 20 tusen) för att frånträda avtalet, men de gick inte med på det alls. Tyvärr. Men iom att, det jag skrev innan, att grunden inte är besiktningsbar så är det lite att köpa grisen i säcken nästan oavsett.

Vi ska besiktiga huset oavsett om vi väljer att köpa, så vi vet vart vi står.

Vitaktiga saltkristaller på betonggolv nära inspektionslucka i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avflagad puts i hörn av källarvägg med små vita kristaller på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av en vind med synlig träkonstruktion och isolermaterial, mögel på trätak, ingen ångspärr synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källargolv med små vita saltkristaller nära en lucka och spridda putsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
BirgitS
E efred skrev:
Ääääähhh.... Forumets irriterande funktion att man bara helt plötsligt har scrollat in i nästa tråd om man inte är uppmärksam.

Tack :p
Det går att ändra en inställning så att man slipper det.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det är sällan klausuler är bra för både köparen och säljaren. Det är dock inte ovettigt att det är den part som har mest att förlora på affären som ska kunna genomföra en besiktning innan en ansenlig summa pengar spenderas. Det är i vilket fall säljarens marknad; de kan oftast välja och vraka mellan olika intressenter. Sen är det upp till köparen att bestämma sig ifall man vill köpa grisen i säcken för ett antal miljoner, eller gå vidare till ett annat objekt.
Det är inte de enda två alternativen; kontrakt med besiktningsklausul eller icke-köp. Kommer köpare och säljare överens kan köparen få besikta innan kontraktsskrivning, och sedan skriver man ett fullt ut bindande kontrakt.
När vi sålde senast gjorde vi så. Köparna fick besikta huset innan vi skrev kontrakt, och hade då kunnat ångra sig om det inte utföll till belåtenhet. Hade så varit fallet hade vi kunnat gå vidare med spekulant nummer 2 snabbt och enkelt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A andrem skrev:
Vi var där på visning, innan mäklaren hade lagt upp den då vi känner de som säljer. Vi var dock inte väldigt noggranna i det vi kollade. Vi var där idag och gjorde en mer genomgående kontroll.

Doftar inget konstigt alls i huset enligt mig, sambon tyckte det luktade källare - i källaren. Var svalt där men vi kände på golv/väggar o inget var blött eller fuktigt till vår känsel. Lite av putsen hade släppt på vissa ställen och vi såg små vita tuffsar på små ställen på golvet (nära någon lucka, se bild) men läste att det är saltkristaller. Såg ingen mörka färger eller något jag kunde anta är mögel.

Torpargrunden fick vi beskåda genom en kattglugg som fanns via jordkällaren, det går inte att ta in sig till grunden enligt säljaren men det vi kunde se så verkar det vara väldigt trångt så hade nog inte gått och kolla mycket där oavsett. Kunde dock se att det verkar vara rosa isolerskivor i en änden av grunden, vilket även ligger på utsidan och under altanen (inte löst på mark, utan ligger delvis nergrävd). De hade även lagt platonmatta samt installerat dräneringsrör på den sida där marken sluttar ner mot huset.

Eldstaden är inte eldad i sedan -50 talet och taket (plåttak) är inte bytt sedan slutet 70 talet. På vinden, genom den lucka vi kunde komma upp i så ligger plåttaket rakt mot brädor, ingen papp eller plast vad vi kunde se. Dock såg vi troligen den gamla pappen, men golvet av vinden har isolering både av typ ull och sågspån lite blandat. Var friskt där uppe men var inte kallt i något av rummen på övervåningen.



Visst är det så. Vi föreslog för köparen att ta med i en klausul att betala ett belopp (föreslog 20 tusen) för att frånträda avtalet, men de gick inte med på det alls. Tyvärr. Men iom att, det jag skrev innan, att grunden inte är besiktningsbar så är det lite att köpa grisen i säcken nästan oavsett.

Vi ska besiktiga huset oavsett om vi väljer att köpa, så vi vet vart vi står.
Jag ser inget oroväckande på bilderna, eller uppfattar några direkta varningsflaggor i din beskrivning.
Hade det varit jag i era skor, hade jag köpt huset, under förutsättning att det uppfyller era övriga önskemål.

Jag hade dock inte tagit in en besiktningsman, hen kommer ge er ett protokoll som är fullständigt gödslat med ordet "riskkonstruktion", och ni kommer få mycket svårt att sova efter att ha läst det. Detta har som syfte att ni inte ska upptäcka något oförväntat fel som inte nämns i protokollet och stämma besiktningsmannen.
Ta istället in en erfaren, gärna äldre, snickare som jobbat mycket med gamla hus. Ni kanske inte får ett protokoll, men väl en lärorik rundvandring i huset. Snickaren kan kanske också slänga ett getöga på el- och VA-installationernas skick - något som inte en besiktningsman tar i med tång.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte de enda två alternativen; kontrakt med besiktningsklausul eller icke-köp. Kommer köpare och säljare överens kan köparen få besikta innan kontraktsskrivning, och sedan skriver man ett fullt ut bindande kontrakt.
När vi sålde senast gjorde vi så. Köparna fick besikta huset innan vi skrev kontrakt, och hade då kunnat ångra sig om det inte utföll till belåtenhet. Hade så varit fallet hade vi kunnat gå vidare med spekulant nummer 2 snabbt och enkelt.
Det som man borde säga då är att om säljaren bestämmer sig att sälja till någon annan från man beställt besiktning till att besiktning är klar och tänkt tid att skriva kontrakt så borde säljaren få betala besiktningen. Annars riskerar ju du stå där och betalat en bes. och nån annan få köpa. Detta sätt att göra vore tycker jag egentligen ett smartare sätt att hantera det på. Men risken är ju då att nån annan budar över och man inte får köpa... Kanske värt att ta den risken mot att inte få bes alls?
 
J JohanLun skrev:
Det som man borde säga då är att om säljaren bestämmer sig att sälja till någon annan från man beställt besiktning till att besiktning är klar och tänkt tid att skriva kontrakt så borde säljaren få betala besiktningen. Annars riskerar ju du stå där och betalat en bes. och nån annan få köpa. Detta sätt att göra vore tycker jag egentligen ett smartare sätt att hantera det på. Men risken är ju då att nån annan budar över och man inte får köpa... Kanske värt att ta den risken mot att inte få bes alls?
Det är ju en problemställning förstås...
"Våra" köpare ville först ha köpekontrakt med besiktningsklausul, men det sa vi nej till och sa att vi gärna ville skriva kontrakt efter besiktningen, och med alla kända fakta på bordet. Köparna undrade då hur de kunde vara säkra på att vi inte gick och sålde till någon annan innan de hunnit besikta? Jag svarade att vi heller inte kan vara säkra på att de inte hittar ett annat hus de hellre vill köpa under tiden? Jag sa att vi fick lita på varandra åt båda hållen, och så blev det. (Men vi hade både hängslen och livrem om de skulle ändra sig efter besiktningen, de spekulanter som stod på andra plats fick inte veta att vi valt att gå vidare med köparna förrän kontraktet var påskrivet och klart.)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Har tittat igenom lite bilder vi tog när vi var uppe på vinden. Vad kan ni som kanske har ett lite mer tränat öga om det här? Inte de absolut bästa bilderna och vi kunde inte komma längre in än via luckan (vågade inte gå vidare då vi inte vet vad som är under isoleringen eller hur stolarna är)
Vy av vind med exponerade takstolar, isolering och skadad takpapp, tecken på fukt eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över en vind med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial, tecken på möjliga vattenskador och mögel på träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på vind med synliga träbjälkar, isoleringsskikt, och tecken på fuktskador eller mögel på träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från vinden mot gammal påspont, mörka fläckar på träet som kan vara mögel, synlig isolering och spillror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har pratat med en bekant som jobbar som snickare, han rek. att vi planerar in ett takbyte och fixar nya påspontsluckor samt även papp+plåt eller dylikt då det är (av det vi såg) förstörd papp och enbart plåt som skyddar taket idag.

Har svårt att se nu om det är väder eller mögel som är och spelar. Det doftade inte något speciellt men det var en friskare fläkt (dock regnade det och blåste en del) så det var friskt på vinden.
 
A andrem skrev:
Har pratat med en bekant som jobbar som snickare, han rek. att vi planerar in ett takbyte och fixar nya påspontsluckor samt även papp+plåt eller dylikt då det är (av det vi såg) förstörd papp och enbart plåt som skyddar taket idag.

Har svårt att se nu om det är väder eller mögel som är och spelar. Det doftade inte något speciellt men det var en friskare fläkt (dock regnade det och blåste en del) så det var friskt på vinden.
Jag håller med din snickarvän, ett takbyte kan vara bra att ha i framtidsplanerna, men jag tror inte det är någon panik.
Det är svårt att bedöma på bild vad som är ny fukt, gammal fukt respektive rester av tjära (från ett tidigare tjärpappstak?). Det är positivt att det regnade när ni var där, då får taket visa vad det går för! Hade ni möjlighet att känna på brädorna?
I övrigt tycker jag det ser friskt ut, och om det känns att det fläktar när det blåser ute är vinden välventilerad, vilket minskar risken för mögel radikalt.

Hur går tankarna, ska ni slå till?
 
B
Finns det inte möjlighet att besiktningsmannen har en typ radiostyrd liten robot med kamera som kan komma in i kattgluggen för visuell inspektion av torpargrunden?

Mina föräldrar sålde sitt hus med liknande oinspekterbar torpargrund. I samband med att nya köparna renoverade köket något år senare så tog de sig ner i torpargrunden och kunde konstatera att det inte var i så bra skick. Massor av kostnader för att åtgärda.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag håller med din snickarvän, ett takbyte kan vara bra att ha i framtidsplanerna, men jag tror inte det är någon panik.
Det är svårt att bedöma på bild vad som är ny fukt, gammal fukt respektive rester av tjära (från ett tidigare tjärpappstak?). Det är positivt att det regnade när ni var där, då får taket visa vad det går för! Hade ni möjlighet att känna på brädorna?
I övrigt tycker jag det ser friskt ut, och om det känns att det fläktar när det blåser ute är vinden välventilerad, vilket minskar risken för mögel radikalt.

Hur går tankarna, ska ni slå till?
Jo, vi sa att vi ska byta tak nästa år just när vi såg skicket på det, inget skydd mot väta annat än själva plåten, plus att det enligt köparen är drygt 40 år gammalt. Känns klokt att byta till nytt då.

Var en bräda som jag kände på där vissa partier av den var blöt när jag kände, inte fuktig utan att den har fått vatten på sig. Resten såg torra ut om jag tittade på färgen av dem. Men vågade inte gå upp på vinden i dagsläget.

Jo, vi ska köpa huset har vi bestämt. Grunden blir ett problem vi får ta itu med om det är ett problem, går inte att besiktiga desto mer dessvärre. Men i övrigt känns huset vara i bra skick, bra läge, stor tomt osv. Så i övrigt så känner vi oss väldigt nöjda.

B BSOD skrev:
Finns det inte möjlighet att besiktningsmannen har en typ radiostyrd liten robot med kamera som kan komma in i kattgluggen för visuell inspektion av torpargrunden?

Mina föräldrar sålde sitt hus med liknande oinspekterbar torpargrund. I samband med att nya köparna renoverade köket något år senare så tog de sig ner i torpargrunden och kunde konstatera att det inte var i så bra skick. Massor av kostnader för att åtgärda.
Frågade besiktningsmannen vi skall ta dit och han hade ingen sådan utrustning. Sambon tog upp ett alternativ att använda en gopro på en selfiepinne och försöka komma in lite längre, bara för att se runt. Men blir väl vid ev. renovering att riva upp golvet för en närmare titt.

Då huset är långt upp norr i landet får jag hoppas att dom långa, torra vintrarna med korta somrar har varit till en fördel.
 
Då får en önska lycka till :D!

Vad gäller grunden: i de allra, allra flesta fall kommer inte ett fukt/röta/hussvamp/mögel-angrepp i en krypgrund utan förvarning. Det kan vara skum lukt eller sviktande golv på nedervåningen. Och problemen har alltid en konkret orsak, det är ingen oförklarlig ondska som slumpmässigt angriper huset, liksom.
Vad gäller just "ert" hus, har ni tiden på er sida, under 1960-talet och tidigare hade de som konstruerade och byggde respekt för fysikens och naturens lagar, vilket leder till friska hus. Decenniet efter hade man börjat tycka att sånt där var mossigt och bakåtsträvande, vi har ju så många fantastiska och helt ofarliga lösningar på problem med markfukt och grejer.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.