Bästa svaret

  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Sett att de skickar med klisterlappar med o jordad symbol nu när man köper Schneider dcl.
 
  • Gilla
Jjfrom
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Sett att de skickar med klisterlappar med o jordad symbol nu när man köper Schneider dcl.
Och de klisterlapparna får inte användas i Sverige
 
T
Jag har helt sonika dragit ut jordstiftet ur kontakten när jag satt den på en ojordad armatur, säkert regelvidrigt, men käns mer rätt än att ha ett synligt jordstiftet som inte är anslutet till något.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Så man kan alltså koppla in en ojordad DCL-kontakt i ett jordat uttag utan problem? Blir det samma sak som att klippa av jordkabeln i sladden om det inte finns en ojordat kontakt tillgänglig och sedan koppla på lamphållare på sladden?
 
Nej, en ojordad stickpropp i ett skyddsjordat uttag kan orsaka allvarliga problem. Det man däremot kan göra är att ansluta en dubbelisolerad apparat i ett skyddsjordat uttag, och sådana apparater brukar ha en ojordad stickpropp.

Detta ter sig kanske som en hårfin skillnad, men är högst relevant då butiker slutat sälja lampor med stickpropp och samtidigt inte är tydliga med vilken slags stickpropp (ojordad/jordad) som kunden ska köpa till. Världen blir bara mer o mer korkad...
 
Tobbe.A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, en ojordad stickpropp i ett skyddsjordat uttag kan orsaka allvarliga problem. Det man däremot kan göra är att ansluta en dubbelisolerad apparat i ett skyddsjordat uttag, och sådana apparater brukar ha en ojordad stickpropp.

Detta ter sig kanske som en hårfin skillnad, men är högst relevant då butiker slutat sälja lampor med stickpropp och samtidigt inte är tydliga med vilken slags stickpropp (ojordad/jordad) som kunden ska köpa till. Världen blir bara mer o mer korkad...
Tack för svaret!

Vi fick nya DCL-uttag installerade vid en ombyggnation, jag har frågat i flertalet affärer efter en jordad sladd med lamphållare för att koppla in i DCL, men ingen har haft någon. I hyllorna har lösa jordade dcl-kontakter legat bredvid ojordade lamphållare med sladd vilket fått mig konfunderad. Personalen som jag frågat har inte vetat hur man ska koppla, det handlar la om okunskap från bådas sida…
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tobbe.A
Köpte en jordad dcl stickpropp med tillhörande lamphållare på nätet. Nu när jag fick hem den och öppnade kontakten så finns där ju ingen jordkabel ansluten. Är detta ok?

Anledningen till att jag öppnade den var för att jag tänkte förlänga den med en jordad kabel jag har hemma.
 
  • Öppnad dcl stickpropp med lamphållare saknar jordanslutning på en textilbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, de borde ha valt en ojordad stickpropp. Lampsockeln är i plast och kan betraktas som dubbelisolerad. Så du behöver en ojordad sladd med ojordad DCL-stickpropp. Det kanske går att ta bort jordstiftet på den du har, annars är det inte såå mycket att bry sig om då det endast ger fel signaler och inte innebär någon nämnvärd fara.
 
Tobbe.A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nja, de borde ha valt en ojordad stickpropp. Lampsockeln är i plast och kan betraktas som dubbelisolerad. Så du behöver en ojordad sladd med ojordad DCL-stickpropp. Det kanske går att ta bort jordstiftet på den du har, annars är det inte såå mycket att bry sig om då det endast ger fel signaler och inte innebär någon nämnvärd fara.
Jag mailade företaget och frågade varför de marknadsför produkten som jordad fast den inte är det.

Jag får la helt enkelt klippa av och isolera jorden i den längre sladden jag har och koppla in i sockeln, vilket jag tänkte jag skulle slippa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur ska man kunna saluför en ojordad dcl kontakt när det inte finns? Så dcl är bara för dom som har jord och ojordad fortsätter vi med den gamla modellen? Låter ganska sjukt i mina öron.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.