Jag har en värmebaronen kopplad till golvslinga. Det har nog aldrig varit driftsatt. Nu vill jag försöka få igång det. Är det svårt att fylla och lufta själv?
 
  • En ej driftsatt värmebaronen kopplad till golvslingor med mätare, ventiler och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se hur det där är tänkt att fungera, det finns ju ingen påfyllningsventil!
Har du inte fått någon information eller ens manualer till detta?
 
Nix. Men jag har sett i något annat forum om värmebaronen att det kan fyllas via avtappningsventilen. Tydligen kopplar man en trädgårdsslang dit och öppnar någon ventil lite… men som sagt, vore bra om någon visste lite mer i detalj…:)

Finns ju en bilventil på expansionskärlet också. Där står att det ska vara 1,5 bar…

Det blir fler frågor ju mer man studerar detta…
 
B
Det vita locket till vänster på golvvärmefördelaren borde vara möjligt att ansluta en slangkoppling typ denna
https://www.newgarden.se/gardena-kr...kQDRpRAC1AWYRAsO9DidmX3YheBrnLEwaAn1-EALw_wcB

Trycksatt försiktigt via den med trädgårdslang.

Ser inte riktigt hur det går att stänga, men man skulle egentligen vilja fylla i t.3x. Retur vid fördelarna, genom golvslingan tillbaka. Avluftning på fram, så att man avluftar så mycket som möjligt, och att det verkligen är vatten i slingorna.

Tror avluftningspunkten är uppe till vänster. Kan ev sitta på pumpen också. Jag tror det kan gå att fylla och lufta på det sättet, men det lär vara mycket luft i pumpen när du startar.

Det kanske blir så att du får fylla, lufta, rundpumpa och fylla lufta igen några vändor.

Se till att elpatronen är helt av tills du verkligen är säker på att systemet är luftat så du inte torrkokar den.
 
B BSOD skrev:
Det vita locket till vänster på golvvärmefördelaren borde vara möjligt att ansluta en slangkoppling typ denna
[länk]
Jag gjorde på samma sätt kopplade en trädgårdsslang där uppe och en likadan för retur till golvbrunnen eller ut på gräsmattan.
Nu var det bara att spola igenom tills det inte kom ut mer luft, för säkerhets skull kan man spola i andra riktningen också.
Skall det vara vara frostfritt så trycker man in brine ( alkohol eller glykol) till slut.
 
Tack! Är det det vita locket precis bredvid de röda ni menar?
 
ullberg
Jag har inte någon erfarenhet av den där fördelaren (ser inte vilket märke det är heller) men min gissning är att det som är inringat med blått är ett lock under vilket du kan ansluta en vattenkoppling för att fylla resp. hantera spillet tills det är helt fyllt.

Sen gissar jag att någon av de inringade med rött är en ventil som öppnar anslutningen till ovan blåmarkerad påfyllning. Min gissning är att det övre är kranen och det på sidan är en anslutning för bypass (som du inte har monterad så när det väl är i drift ska du inte stänga båda slingorna, det måste alltid finnas ett flöde)

obs som sagt att jag inte vet säkert utan gissar (förhoppningsvis kvalificerat) baserat på erfarenhet av andra fördelare…
 
  • Värmeanläggningsfördelare med inringade delar: blått för lock, rött för ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, du gissar bättre än jag :)
 
ullberg
Läste kort i manualen på värmebaronens hemsida och verkar som att det finns en bypass vid pannan (typ under plåten med röd och blå markering vid tillopp & retur) syns inte på din bild men om det finns där faller min kommentar om bypass ovan.

/U
 
ullberg ullberg skrev:
Läste kort i manualen på värmebaronens hemsida och verkar som att det finns en bypass vid pannan (typ under plåten med röd och blå markering vid tillopp & retur) syns inte på din bild men om det finns där faller min kommentar om bypass ovan.

ok, så även om man skulle stänga båda slingorna så går cirkulationspumpen flöde alltså?

en novisfråga till, justerar man/stänger man slingorna med de röda rattarna?

/U
 
ullberg
Googlade på golvvärmefördelare plast och tycker det ser ut som att det är en Uponor PRO 1 du har, i så fall gäller följande:

Skärmbild av en Uponor golvvärmefördelare med beskrivning och etiketterade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs anslutning under svarta locket, det är vredet på sidan som öppnar/stänger dessa anslutningar och det på toppen är en avluftningsventil, så jag hade inte helt rätt ovan.

Bilden tagen från https://www.uponor.se/-/media/count...ive_ufh/bld_ufh_5050_052009-pro-fordelare.pdf
 
ullberg ullberg skrev:
Googlade på golvvärmefördelare plast och tycker det ser ut som att det är en Uponor PRO 1 du har, i så fall gäller följande:

[bild]

Dvs anslutning under svarta locket, det är vredet på sidan som öppnar/stänger dessa anslutningar och det på toppen är en avluftningsventil, så jag hade inte helt rätt ovan.

Bilden tagen från [länk]

Toppen. Stort tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.